Hoe lang je paard op de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Hoe lang je paard op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 14:46

We willen binnenkort een weekendje weg gaan met de paarden. M'n paard loopt zo op de trailer maar is wel heel gespannen.
Wie zoekt er een leuke locatie uit, maar let niet zo op de reistijd? En wie kijkt er eerst naar de reistijd?
En welke reistijd is voor een paard nog goed te doen?

Graag tips.

Anlovevienna

Re: Hoe lang je paard op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:47

Wij rijden max. een uur en meestal overnachten we dan ergens. Ze hebben het wel naar hun zin in de vrachtwagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:23

Ik kijk nergens naar. Inladen en rijden. Noem een plek in NL, ik ben er geweest met mijn paarden.

Anlovevienna schreef:
Wij rijden max. een uur en meestal overnachten we dan ergens. Ze hebben het wel naar hun zin in de vrachtwagen.

Tikfout?
Op die manier zou ik een eeuwigheid onderweg zijn om vanuit Eindhoven naar Assen te rijden. Dat was 3,5uur rijden met de vrachtwagen.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:23

haha, gewoon paard inladen en naartoe rijden waar je naartoe moet! tenzij je naar het buitenland gaat dan wordt het anders.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:26

Silence is nog niet echt gewend aan een trailer, in de zin dat het nog geen maandelijkse bezigheid is.
Maar afgelopen zomer is hij mee op vakantie geweest en dat was ruim 2 uur met de trailer.
Ook heeft hij een aantal kleine ritjes achter de rug, maar echt goed kent hij de trailer nog niet.

Hij heeft er echter totaal geen problemen mee, ook niet als hij een paar uur op de trailer staat.
Is gewoon heel rustig en ook ontspannen. Is ook niet nat of niks bij aankomst.

Vanaf maart gaan we endurance wedstrijden rijden, waarbij we gemiddeld 2 uur moeten rijden.
Daar zie ik dan ook helemaal niet tegenop.

In 2010 ga ik mijn droom waarmaken en een ontzettend lange tocht rijden, naar het Beierse Woud in Duitsland.
Dan komen we met de trailer terug. Dat is zo´n 7 uur. Die afstand rij ik uiteraard wel in twee of 3 etappes.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:28

ook hier heb ik rekening mee te houden met adstanden die verdere liggen ivm met endurance wedstrijden. met korte ritten reed ik dezelfde dag nog maar nu ik voor klasse 2 ga en mer dan 3 uur moet rijden kom ik een dag eerder

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:21

Ik kijk eerst of het daar leuk is en dan reken ik uit wat de reistijd is en als dat goed te doen is dan inpakken en wegwezen.
De langste rit voor mij en mijn paard is 2 en half uur naar de hengst in Drenthe. In 1 stuk doorrijden. We zijn in totaal 4 x 2 en half uur onderweg geweest en ben in die 4 keer maar 1 x gestopt om te tanken. Heb toen even gekeken en stond er super bij. Bij aankomst op stal of bij de hengst was ze totaal niet moe of wat dan ook.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:11

heb mn paard al vaker ingeladen naar zee gereden(1,5 uur) strandrit gemaakt en dan weer 1,5 uur terug. ook als we op wedtrijd gaan staat hij wat langer op de trailer maar dan staat die wel stil.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:15

Wij rijden in één rit makkelijk naar de Eifel of de Elzas vanaf Antwerpen. Inderdaad als we na elk uur een nacht moest rusten, dan zouden we wel langer onderweg zijn met de auto dan de trektocht te paard die er op volgt Haha!

goodolded

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:08

Als we ergens naar toe gaan wat verder ligt dan 2.5 uur rijden dan stoppen we, anders rijden we door. Tijdens het stoppen even alls controleren. Ben een aantal jaar geleden met een paard naar Frankrijk gereden en toen zijn we om de 3 uur gestopt. Even controleren, water aanbieden en na 15 minuten weer op weg. We houden ons niet precies aan de 2.5 en 3 uur, maar wij vinden dit goede richtlijnen.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:36

als je een weekendje weg gaat dat kunnen ze best wat langer op de trailer staan als ze daarna gewoon lekker in de wei kunnen en pas de volgende dag gaan rijden. een maximum van een uur vind ik een beetje overdreven.

als ik naar endurancewedstrijden ga houd ik een maximum van 2 uur aan maar dan moet hij daarna nog wel een prestatie leveren.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:39

Een aantal mensen die gereageerd hebben, hebben een paard dat niet gespannen is op de trailer. Hoe zit het mensen met een gespannen/bezweet paard??
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 17-01-08 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:45

wie zegt dat deze paarden niet gespannen zijn. Die van mij gaat moeilik de trailer op. En verder oefenen oefenen oefenen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:47

Mijn paard was in het begin ook enorm gespannen tijdens de trailerrit, kwam er zelfs bezweet uit..... Door steeds te blijven gaan en steeds naar leuke dingen te gaan(bosrit na de trailerrit) met de trailer is het in de loop van de tijd beter geworden. Ik rijd wel heel rustig met de trailer, neem de tijd ervoor en zorg dat er een gevulde hooizak inhangt, in het begin at ze daar niet van (te gespannen) en nu wel.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:49

Mijn paard eet dus ook niet op de trailer. Zodra de beschermers omgaan is ze al gespannen. Daar ben ik nu mee aan het oefenen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:23

Die van mij zet geen pas meer zodra ik transportbeschermers om doe......
Dus nu pak ik haar in op een andere manier: springschoenen om en van die 3 in 1 beschermers. Dit werkt ook goed en geeft mijn merrie minder het idee dat we op pad gaan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:15

Esther_ schreef:
Mijn paard eet dus ook niet op de trailer. Zodra de beschermers omgaan is ze al gespannen. Daar ben ik nu mee aan het oefenen.

Waarom vindt dat paard het spannend? Je kunt wel oefenen, maar als er een oorzaak is, zul je die eerst op moeten lossen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:18

ikke schreef:
Esther_ schreef:

Waarom vindt dat paard het spannend? Je kunt wel oefenen, maar als er een oorzaak is, zul je die eerst op moeten lossen.

Ikke, ben het met je eens dat als je de oorzaak kunt vinden dat het beter is om die weg te nemen. Alleen is dat vaak niet zo makkelijk.
Mijn paard was 4½ toen die bij ons kwam, we waren op dat moment nr 14 in de rij waar die heen ging (wisten we toen nog niet) Bij het ophalen wilde die ook niet laden, handelaar toen zou m wel er even in slaan. Heb dat tegen gehouden en een half uur later stond die er in, thuis leek de trailer wel een sauna en het zweet liep er in stralen af. Na 7 jaar veel oefenen lukte het nog niet om lekker te laden. Er is toen iemand gekomen om met mijn paard te praten en daar kwam uit dat bij een van de vele vorige eigenaren het trailerladen een keer is misgegaan (paard is geschrokken van een grote tractor tijdens het laden en is toen achterover geslagen....)
Na dit te weten heb ik de trailer 3 weken lang dagelijks aangekoppeld op het erf en ben elke dag gaan oefenen. Er langs heen, snuffelen, een stap op de klep en zo steeds een stap verder. Geen meter gereden als die er in stond. Na 3 weken liep die er makkelijk in, kon alleen laden, stang dicht maken en ook weer los maken en uitladen. Toen gaan rijden met de trailer en daar elke keer een bosrit aan vast geknoopt en toen werd het rijden met de trailer voor mijn paard ook leuk want het betekende niet alleen maar naar de dierenarts meer. Ga wel elke week op stap met mijn paard naar het bos met de trailer en het gaat super nu, zelfs op vreemd plekken stapt die lekker weer in na de bosrit. (gaf trouwens in het begin wel een snoepje als beloning als mijn paard het laden goed deed, nu is het zelfs zo van dat snoepje hoef ik echt niet meer hoor, kan dit best!) (het hooinet is belangrijker dan het snoepje)

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:30

Esther_ schreef:

Bij mijn paard was het omdoen van de beschermers ook een groot probleem. Daarom gaat ze nu zonder beschermers de trailer in wat een hoop stress/spanning minder is.

Nu ruim 2jaar nadat ze niet goed meer wilde laden gaat het steeds beter.

Mijn paard at eerst overigens ook niet op de trailer maar nu is ze lekker aan het eten in de trailer van haar hooinetje.

Veel oefenen, met heel veel rust en niet alleen oefenen als je weg moet + leuke dingen er aan koppelen.

Suc6

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:43

Die van mij krijgt geen beenbescherming om. Ze is van te voren wel een beetje zenuwachtig in de stal, veel mesten. Maar ze loopt braaf de trailer in, ze is verder niet bang. Ik denk dat het vanzelf minder wordt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:02

Zonder bescherming vervoeren op de trailer vind ik wel riskant. Mijn paard krijgt springschoenen om en van die 3 in 1 beschermers zowel voor als achter. Heb hele mooie transportbeschermers maar daar zet die van mij dus geen stap meer mee zodra die om zijn.....
Heb het een keer gehad moest een noodstop maken omdat we werden afgesneden door iemand onderweg. Was heel blij dat ik de benen had ingepakt!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:41

meggiemeg schreef:
Zonder bescherming vervoeren op de trailer vind ik wel riskant. Mijn paard krijgt springschoenen om en van die 3 in 1 beschermers zowel voor als achter. Heb hele mooie transportbeschermers maar daar zet die van mij dus geen stap meer mee zodra die om zijn.....
Heb het een keer gehad moest een noodstop maken omdat we werden afgesneden door iemand onderweg. Was heel blij dat ik de benen had ingepakt!

Mijn paard heeft nooit bescherming om bij het reizen. Zeker bij langere ritten zou ik de benen echt bloot willen hebben in verband met warmte. Als je paard onhandig is en zichzelf verwondt door verstappen op de trailer, zou je springschoenen om kunnen doen (of beter nog, rustiger rijden), maar meer niet.
Wat best aardig werkt tegen snijden is een hele dikke oudere auto met ietwat roestige bullbar voorop, dan durven ze een stuk minder Clown

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:41

Hmm springschoenen zou ik nog eek keer kunnen overwegen. Maar de rest,.....

(of ik moet voor kort ritje naar les, dan laat ik de pees en kogelbeschermers gewoon om)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:04

Waratje schreef:
meggiemeg schreef:

Mijn paard heeft nooit bescherming om bij het reizen. Zeker bij langere ritten zou ik de benen echt bloot willen hebben in verband met warmte. Als je paard onhandig is en zichzelf verwondt door verstappen op de trailer, zou je springschoenen om kunnen doen (of beter nog, rustiger rijden), maar meer niet.
Wat best aardig werkt tegen snijden is een hele dikke oudere auto met ietwat roestige bullbar voorop, dan durven ze een stuk minder Clown

Rustiger rijden dan nu is niet nodig, glas water blijft staan dus dat is goed!
Heb er ook een dikke auto voor staan (grote volvo of een pick-up of een bus) maar je hebt nu eenmaal van die idioten die ook van de weg gebruik maken en geen rekening wensen te houden met andere weggebruikers.
Keuze is ieder voor zich om je paard te beschermen of niet in de trailer.
Heb ooit gezien een paard met kalkoenen om in de trailer (hoe bedenk je het...) en hoe die uit de trailer kwam na een kort ritje van nog geen 10 minuten en die had helaas geen bescherming om.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:08

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar die van mij heeft ook weleens met stiften in de trailer gestaan.