In het voorjaar scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IndianHorse

In het voorjaar scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 09:07

Ja er zijn super veel topics over scheren, maar wil deze toch nog even kwijt.

Heb een spierwitte ruin, welke ik nu bijna een jaar heb. Deze winter staat hij bij mij onder dekens. Bij de vorige eigenaar niet.

Overdag loopt hij in de weide, s'avonds op stal. Aangezien hij niet heel lang haar maar wel super dik op elkaar staand haar heeft heb ik hem niet geschoren.

Qua arbeid zweet hij wel, maar droogt goed. Aangezien hij spierwit is heeft hij van de vorige eigenaar af al gele plekken. Op zijn buik, heupen en spronggewrichten. Ik was hem af en toe, heb vanalles geprobeerd om het eruit te krijgen. Wordt wel minder maar de urine/gele kleur zit gewoon in de vacht gevroten.

Is het een idee om hem van het voorjaar te scheren? En dan bij weer urine plekken dit gelijk af te sponzen eventueel te wassen en het bij te houden?

Of zal dit niet helpen???

KiWiKo

Re: In het voorjaar scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:09

met uitzondering van medische redenen zou ik in het voorjaar niet scheren.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:11

Ik ga met Kiwiko mee, je scheert dan ook zijn zomervacht weg, lijkt mij niet verstandig. En als het echt zo ingetrokken is verhelp je dat ook niet met scheren.

Gele vlekken krijg je weg met betadine shampoo of met de blauw shampoo van schwarzkopf (die met twee oude mensjes er op) even een minuut of 5 in laten trekken en alles wordt weer wit, ook pisvlekken.

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 09:19

Hmm dan is die blauwshampoo mijn laatste kans. Heb alles geprobeerd tot de shine in / yellow out van Cowboy Magic.

goodolded

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:56

Ik heb gehoord dat je kan scheren wanneer de letter R in de maand zit. Ga toch met vorige verhalen mee, wassen is de enige oplossing en ja dat heb je met een wit paardje. Vroeger gebruikte ze houtskool om de vlekken weg te krijgen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:44

Waarom kan je niet scheren in het voorjaar?/
Mijn pony van 29 heb ik dit jaar voor het eerst niet geschoren maar ik weet zeker dat ze voor de zomer dr haar niet kwijt is....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:48

hij krijgt toch een nieuwe zomervacht, zonder die oude gele plekke, goed bijhouden dan!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:08

fokfanaat schreef:
hij krijgt toch een nieuwe zomervacht, zonder die oude gele plekke, goed bijhouden dan!

Dat dacht ik dus ook al Haha! Eventueel dan ook met een dun zomerdek laten staan, scheelt weer wat!

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:30

Jep, naja wel idee dus om hem te scheren? Had anders zowiezo alleen zijn beentjes e.d. gedaan voor de show. Dus helemaal kan geen kwaad? In (eind) maart?

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:16

Paarden die slecht uit hun haar komen worden inderdaad wel eens in het voorjaar geschoren.. Met name oudere paarden/pony's

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:25

Scheren in het voorjaar hoeft helemaal geen probleem te zijn. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar in de endurance zijn zat paarden die van het voorjaar nog geschoren worden, daar zie je niets van terug in de zomervacht

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:10

Idd Lenneke, scheren kan altijd.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:13

ik ben ook van plan mijn shet in het voorjaar te scheren
anders zit ze in juli nog met een deel wintervacht (net als vorig jaar)
maar kreeg van sommige de opmerking dat ze zomervacht dan niet goed door zou komen?

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 11:16

Als het weer zo zacht blijft scheer ik hem mooi eind maart Lachen

Hij heeft best lang haar. Ik zie het dan gewoon als een "frisse" start. Lekker schoon vachtje. Lekker kort. Misschien is het wel een goede "boost" om een mooie nieuwe vacht aan te maken.

Ik neem aan dat hij in de zomer dan weer mooi zijn eigen zomervacht heeft en ik in het najaar niet weer hoef te scheren omdat het er dan raar uitziet??

Of gaat het haar juist harder groeien na het scheren??

Sorry veel vragen maar heb nog geen enkel paard van mezelf geschoren. En wil hem eigenlijk niet altijd blijven scheren.

GhostBuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:18

gewoon doen