Voet klem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Procent

Voet klem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 17:43

Als ik mijn (verzorg) paard eten geef en ik ben bezig met hooi pakken. Gaat ze altijd met haar been tegen het het van tralies aan te lopen rammen... Ze blijft dan soms met haar hoef hangen. (2x gebeurt) Ik ben bang dat ze dadelijk niet meer zelf los kan komen en er iets met haar gebeurt.

Kan ik dit op een manier afleren?

suffie

Re: Voet klem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:48

Zo snel mogelijk aan de binnenkant een rubberen mat ertegen aan hangen, want dit gaat een keer goed fout. Hebben jullie dan tralies tot op de grond, of staat er een soort weidehek voor de stal? Wij hebben een weidehek in de wachtruimte van de koeien hangen en ook hier is wel eens een koe met haar achterpoot klem komen te zitten. We hebben nu aan de binnenkant een rubberen mat opgehangen, met beugels aan de bovenkant die met bouten de mat op z'n plaats houden. Dit werkt erg goed!

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:37

Rubber, of mischine hout aan de achterkant van de tralies bevestigen, ik denk niet dat het af te leren is

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:25

ja ik ga ook voor het dicht maken, als dit fout gaat ben je wel heel erg ver van huis.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 08:40

inderdaad, voorlopig even de tralies goed afschermen. verder is dit gewoon af te leren/ om te zetten gedrag, het dichtmaken voorkomt ongelukken maar leert je paard verder niets.

voor het afleren: als je gaat voeren, je paard pas geven als hij netjes staat. stel voor jezelf een regel tot waar hij mag gaan. moet hij helemaal stilstaan, of mag hij wel een beetje maaien met de benen zolang het daarbij blijft?
ga werken met negeren en belonen, negeer het paard als hij zo tekeer gaat, doe alsof je niets hoort en ziet, en hou dit vol tot hij ook maar een momént doet wat je graag wilt. op dat moment onmiddelijk belonen (niet gelijk met een hele bak voer, maar eerst een beetje, en dan opnieuw, aangezien het gedrag eerst terug zal komen na het geven van het voer). dit gewoon volhouden.

indien je wel gelijk alles voert, dit kán wel, maar de kans is dan groot dat het langer duurt voor hij er écht mee ophoudt. zolang het paard zijn voer gewoon krijgt bij het vertonen van het ongewenste gedrag blijft hij erin bevestigd worden, het wordt een soort beloning. daar moet je vanaf zien te komen, dus leer hem dat er een beloning komt voor een ánder gedrag, en niet meer voor het schoppen en tegen de tralies rammen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:57

Ik ga mee in het advies van merrieveulen. Pling

ik zou voor rubberen mat gaan en die er tegen aan maken niet voor hout er achter want dan kan ze nog haar hoef er een stukje tussen doen en hout kunnen ze ook aan gaan bijten en krijgt ze misschien weer splinters in haar mond. Knipoog

succes Knipoog Pling