Waarom zijn er zo weing wetten over het houden van paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 13:31

Vraag is duidelijk.

Waarom bestaat er niet zoiets als het honden en kattenbesluit?

Het kan toch niet zo moeilijk zijn of normen vast te stellen, zoals afmetening van stallen, dat ze min. met zijn 2-en moeten staan, en dan snap ik dat het controleren veel tijd en geld kost, maar er moet toch wil iest zijn....

En dan hoeft er van mij nog niet eens in te staan dat ze perse naar buiten moeten, want dat is helemaal niet te controleren denk ik....

Wie weet het Lachen

Mistic

Re: Waarom zijn er zo weing wetten over het houden van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:33

Volgens mij zijn de bezig met het opstellen van een aantal dingen. In de welzijnsnota dieren staat het een en ander.

Drea_Fen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:35

Ben ik het niet helemaal mee eens, Als er zoveel regeltjes aan zouden zitten dan is het hobby voor mij der af.
En ik denk dat iedereen met een hart en wat verstand best kan bedenken dat een paard is zijn eentje zich gaat vervelen, En absoluut er niet socialer op word. Dat je een paard niet 24 u in een hokje van 2 bij 2 kan zetten.

Er zijn wel wetten voor alleen zijn die niet vast gelegd..

Tuurlijk is het wel goed als er duidelijke richtlijnen zijn maar om er nou echt een wet van te maken?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:37

Ookal is controleren niet bijna niet mogelijk het is wel handig omdat je dan iets kan ondernemen als je denkt dat een paard verkeerd behandeld wordt. Hier door kunnen instanties wel optreden en het zal sommige mensen er wel van weerhouden om paarden om te kleine landjes te houden of alleen maar opsluiten in een stal zonder er naar om te kijken.

Drea_Fen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:45

Als je het zo bekijkt dan heb je gelijk!
Maar ik vind dat er dan welk echt goed naar de situatie moet worden gekeken en niet met een natte vinger geoordeeld moet worden..

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:29

Dreas_ Fen --> Natuurlijk kun je er niet zo simpel over oordelen, maar waar ik eigenlijk op doel is dat iedereen zo een "handelstal" kan beginnen zonder dat er een wet is voor die keline dingetjes, zoals stalgrootte. En ja, de hobby gaat er misschein vanaf, maar dat hou je ook veel "leken" op afstand, en dat is in mijn ogen beter voor de paarden en je het niet zoveel "broodfok"

Neem nou als voorbeeld de honden.
Als jij 1 hond hebbt is het nog hobby, maar als jij er meer hebt dan ?? (weet het aantal zo niet) val je onder een bedrijf, als je ze zou verkopen of mee fokt. En dan zijn er goede regels, wetten. Zoiets voor paarden moet er ook komen vind ik,.....

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:41

Toch zijn daar ook regels voor m.b.t. paarden.

Elke gemeente zijn eigen regels met betrekking tot paarden. Bij mij in de omgeving mag je als het goed is 5 paarden houden voor hobby, alles wat je meer hebt wordt gezien als bedrijf.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:43

Mistic schreef:

Elke gemeente zijn eigen regels met betrekking tot paarden. Bij mij in de omgeving mag je als het goed is 5 paarden houden voor hobby, alles wat je meer hebt wordt gezien als bedrijf.

Ja, en moet je belsatingen betalen, en heb je milieuwetten, maar geen wetten wat betreft over de gezondheid , en huisvesting van de paarden....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:59

Paarden die gehouden worden de hele winter in hokjes van 3x3, met een uurtje training. Weilanden die vól met JKK staan en tsja... kan er zo een aantal opnoemen die als je erlangs rijdt alleen geel zien...
Veulens die maar aangefotk worden en uiteindelijk óf diertjes worden met gebreken óf terecht komen op de paardenmarkt en uiteindelijk in de worst
Paarden die alleen worden gehouden etc etc....

Iedereen lijkt het beste voor te hebben met de paarden, maar wat mij betreft mag veel en veel meer gelet worden. Bovenstaand zijn maar enkele voorbeelden, er zijn nog veel meer dingen te bedenken die imo niet stroken met 'paardenwelzijn'

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:41

Waarom nog zo weinig regels?
Omdat paarden de laatste jaren werden gezien als hobbydieren en men gaat er vanuit dat er goed voor deze dieren gezorgd wordt.

Helaas is dat dus niet altijd zo en zijn ze er mee bezig. Als het goed is zou er per 1 januari dit jaar een welzijnsnota voor paarden van kracht worden (heb ik 2 'a 3 jaar terug veel over gehoord op school), maar daar heb ik later niks meer over gehoord.

Wel weet ik dat onze nieuwe landbouwminister, Verburgh bezig is met een wetsvoorstel (o.a. het verbieden van het stallen van een paard alleen en minimale stalgrootte, dus paarden niet in 3 x 3 boxen).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:18

suusje26 schreef:
Mistic schreef:

Ja, en moet je belsatingen betalen, en heb je milieuwetten, maar geen wetten wat betreft over de gezondheid , en huisvesting van de paarden....

zijn die er voor honden/katten e.d. wel dan?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:57

Volgens mij ben je, ongeacht wat voor een diersoort je hebt, verplicht de minimale zorg te verlenen aan de dieren.
Hieronder vallen: goede huisvesting, genoeg te eten en het (laten) verlenen van medische zorg.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:40

Judje schreef:
Volgens mij ben je, ongeacht wat voor een diersoort je hebt, verplicht de minimale zorg te verlenen aan de dieren.
Hieronder vallen: goede huisvesting, genoeg te eten en het (laten) verlenen van medische zorg.

Maar ik denk dat dat juist nu op alle mogelijke manieren geinterpreteerd kan worden.
Goede huisvesting... Is dat een stal met vloerverwarming voor de winter, airco voor de zomer een mooie stapmolen en een schitterende rijbak, of is dat een oud stalletje, veel weiland en geen bak alleen bos?
Genoeg te eten? Is 3,5 kilo krachtvoer per voerbeurt voldoende of is het minimale onbeperkt hooi?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 12:52

stef schreef:

Ja, zeker zijn er wetten voor honden en katten, denk maar aan het honden en kattenbesluit wara je aan moet voldoen om een bedrijf te kunnen hebben.

Maar ook voor groot vee zijn er wetten...

Dus ik snap niet waarom ze geen weetten voor paarden hebben?..

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 12:56

_rosita_ schreef:
Judje schreef:

Maar ik denk dat dat juist nu op alle mogelijke manieren geinterpreteerd kan worden.
Goede huisvesting... Is dat een stal met vloerverwarming voor de winter, airco voor de zomer een mooie stapmolen en een schitterende rijbak, of is dat een oud stalletje, veel weiland en geen bak alleen bos?
Genoeg te eten? Is 3,5 kilo krachtvoer per voerbeurt voldoende of is het minimale onbeperkt hooi?

Zo bedoel ik het ook niet, dat is ook niet te controleren...
Maar jekunt wel wetten hebben over dat ze gezond zijn, en min. afmeteingen van de stallen, verplicht enten,..
En ze kunnen net als alle wetten die er wel zijn voor kleinhuidieren en groot vee algemene regels opstellen. Maar dan wat specifieker...

Maar goed, ik ben geen Minister of wat dan ook Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:27

suusje26 schreef:
Vraag is duidelijk.

Waarom bestaat er niet zoiets als het honden en kattenbesluit?

Het kan toch niet zo moeilijk zijn of normen vast te stellen, zoals afmetening van stallen, dat ze min. met zijn 2-en moeten staan, en dan snap ik dat het controleren veel tijd en geld kost, maar er moet toch wil iest zijn....

En dan hoeft er van mij nog niet eens in te staan dat ze perse naar buiten moeten, want dat is helemaal niet te controleren denk ik....

Wie weet het Lachen

Nog meer wetgeving? Ben je wel helemaal lekker?
En als er dan wat geregeld zou moeten worden dan is naar buiten gaan wel het eerste dat verplicht zou moeten worden!
Honden- en kattenbesluit is niet verplicht, bevat vreemde info en is vooral gericht op mensen die er professioneel mee bezig zijn (pensions e.d.) terwijl toch de meeste huisdieren door mensen thuis worden gehouden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:43

suusje26 schreef:
stef schreef:

Ja, zeker zijn er wetten voor honden en katten, denk maar aan het honden en kattenbesluit wara je aan moet voldoen om een bedrijf te kunnen hebben.

Maar ook voor groot vee zijn er wetten...

Dus ik snap niet waarom ze geen weetten voor paarden hebben?..

Je loopt een beetje achter, het Honden en Kattenbeskuit staat op de nominatie om heel binnenkort te verdwijnen, ze willen juist minder wetten en meer marktwerking.
http://www.dierenbescherming.nl/nieuws.php?id=528
Wat zijn volgens jou de wetten voor groot vee Verward
Voor paarden geldt gewoon de Gezondheids en Welzijnswet voor Dieren en met artikel 36 en 37 is het welzijn aardig gewaarborgd....