Hoe moet het paard lopen in de M1?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puppetje

Hoe moet het paard lopen in de M1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:19

Momenteel rij ik met mijn Friese ruin in de M1. Ik dacht altijd dat je je paard in de M1 wat meer op de achterhand moest hebben en wat meer richting de oprichting. Nu ben ik het momenteel even kwijt. In december kon ik bij de jury komen dat mijn paard te laag liep en veel meer opgericht moest worden. Dit scheelde me enorm veel punten vertelde hij. En zaterdag beleefde ik mijn dieptepunt in de M1, omdat de jury vond dat hij voorwaarts/neerwaarts gereden moest worden en nog geen oprichting. Wie kan mij nu een svertellen wat de richtlijnen zijn voor een paard in de M. Ik hoor zoveel verschillende dingen dat ik het spoor even bijster ben.
Dit is trouwens niet bedoelt als aanval op de jury van zaterdag, want ze heeft me na de wedstrijd verteld waarom zij zo gepunt heeft en alhoewel ik er anders over denk respecteer ik haar mening wel. en vind ik het fijn dat ze de tijd voor je neemt om het te verduidelijken.

Ils_K

Re: Hoe moet het paard lopen in de M1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:45

ja dat is moeilijk
het ligt aan de jury wat ze willen zien
ik reed mijn paard in het m1 gewoon opgericht en op de achterhand. mijjn paard vondt dat erg moeilijk, maar toch probeerde ik dat en zo trainde ik ook.

denk dat het pech is dat je nu 2 totaal verschillende jury;s hebt gehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:54

Probeer er eens tussenin te gaan zitten,rijd hem een beetje opgericht maar ook wat met de neus eruit.Soms iets lager en soms wat hoger,net wat ie aankan.Bij friezen zie je snel{ weet niet of dat bij de jouwe ook zo is hoor} dat ze hun hoofd er echt opzetten,maar dat ze vaak de rug iets wegdrukken dan en moeilijk van achter naar voor blijven lopen.{zie je trouwens ook bij andere paarden}

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:28

GhostBuster schreef:
met een fries moet je heel goed blijven rijden die doen het niet zow goed in de dresuur mischien voor de kar gaat het wat betre

Wat een onzin!!! Ik ben zelf geen friezen ruiter, maar er zijn genoeg friezen die hoog(er) in de sport lopen hoor!!!
Beetje raar om dan maar te zeggen dat ze voor de kar moeten?!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:20

Die GhostBuster schrijft alleen maar onzin, heb even naar haar posts gekeken en het slaat echt helemaal nergens op.
Kan hier melding oid van gemaakt worden?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:37

Ik (en daffodil) heb al een paar keer op de 'tem' knop gedrukt. Jij ook?? wie weet helpt het Knipoog
(en een -1 geven op haar berichten werkt ook)
Denk dat ze gewoon probeert genoeg posts te bereiken om in de HK te mogen posten Scheve mond

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:50

Ik heb het ook maar even gedaan! En idd even een TeM gestuurd met melding dat ze totale onzin schrijft Knipoog

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:43

ladyzwien schreef:
ja dat is moeilijk
het ligt aan de jury wat ze willen zienik reed mijn paard in het m1 gewoon opgericht en op de achterhand. mijjn paard vondt dat erg moeilijk, maar toch probeerde ik dat en zo trainde ik ook.

denk dat het pech is dat je nu 2 totaal verschillende jury;s hebt gehad.

Dat is niet juist. De juryleden horen daar een eenduidig oordeel over te hebben. In het M1 wordt nog geen verzameling gevraagd, in het M2 al wel wat. Maar er staat nergens dat je je paard in de B niet verzameld mag voorstellen, mits het maar op de juiste wijze gebeurt. Verzameling is ook wat anders dan oprichting! Wat in jouw geval denk ik speelde was dat je je paard misschien wat meer over de rug moest rijden?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 13:45

Gisteren heb ik weer een wedstrijd gereden en hem gewoon zo gereden waarvan ik denk dat goed is. Gelukkig geen commentaar over te diep of meer opgericht, maar nu dingen waarvan ik weet dat ik er aan moet werken. Toch nog 183 punten gereden. Nog 1 en dan mogen we M2, maar daar wachten we nog even mee.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:31

Storm76 schreef:
Ik heb het ook maar even gedaan! En idd even een TeM gestuurd met melding dat ze totale onzin schrijft Knipoog

Is door ons opgemerkt en we zijn er mee bezig. Bedankt voor het temmen. Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:09

Het blijft lastig,ik rijd nu 2 paarden in de M1 en beide zijn heel verschillend.De ene wilt er graag achter kruipen{en zich ontrekken aan het achterbeen} en de andere wilt soms snel iets "te open" lopen,maar blijft dan wel gedragen.
Nu merk ik dat degene die er snel achter loopt,en dus niet meer gedragen,hogere punten krijgt dan die andere,omdat die "meer gesloten" loopt.Ondanks dat het dan qua rijden prut is,terwijl die andere op het soms iets teveel open lopen afgestraft word,terwijl die wel van achter naar voor blijft lopen en gedragen..het hangt ook echt net van de jury af die je krijgt,je kunt maar beter zo rijden als je gevoel zegt dat goed is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:42

Ik schrijf altijd op wat de specifieke commentaren zijn bij een jury zodat ik die kan toepassen als ik diegene weer heb. Ik doe dat al 15 jaar en het helpt echt. Zo wil de ene jury een hele voorwaardse proef zien terwijl de ander dat overhaast vind. Dat is met oprichting hetzelfde.
Het is helaas nu eenmaal zo dat niet iedere jury precies hetzelfde wil zien.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:22

Sizzle schreef:
Ik schrijf altijd op wat de specifieke commentaren zijn bij een jury zodat ik die kan toepassen als ik diegene weer heb. Ik doe dat al 15 jaar en het helpt echt. Zo wil de ene jury een hele voorwaardse proef zien terwijl de ander dat overhaast vind. Dat is met oprichting hetzelfde.

En dan??
Pas je je manier van rijden aan op de jury ?? Dat zou ik echt nooit doen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:29

yvonnepuntnl schreef:
Sizzle schreef:

En dan??

tja, ik kan wel eigenwijs zijn maar dat vind ik zonde van mijn inschrijfgeld. Ik wil toch wel graag mijn puntjes. Vind het lovenswaardig als je het niet doet.
Maar de ene keer overdreven vw en de andere keer meer verzameld wordt mijn paard echt niet slechter van hoor. Als ik van te voren al weet dat er bij ieder onderdeel op mijn protocol staat dat het overhaast is en ik ga toch lekker eigenwijs in mijn eigen tempo rijden dan vind ik dat echt zinloos en meld ik nog liever af. ALs ik dan met een rustiger tempo wel mijn wp weet te halen dan pas ik mij inderdaad aan. Met oprichting hetzelfde. Ik had in mijn regio een man die heel graag oprichting zag, ook al was het eigenlijk geen echte oprichting maar gewoon een beetje kop omhoog. Met een beetje extra drijven en hier en daar een ophoudinkje reed ik dan winst terwijl ik anders haast wel eens tegen verlies aan zat. Op elk onderdeel strafte hij je namelijk af op een rondere houding. Als je zo iemand meerdere malen achter elkaar tegenkomt en ik blijf eigenwijs in mijn eigen houdinkje 160 punten rijden dan gaat de lol er ook snel af, zeker als het om selecties gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:06

Ja mee eens Sizzle,je hoeft niet natuurlijk niet drastisch je rijstijl te veranderen.Ik vind het wel slim,ga het onthouden.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:09

yvonnepuntnl schreef:
Sizzle schreef:

En dan??

Lijkt me voor het paard ook erg verwarrend! Kan me zo voorstellen dat je dat niet met ieder paard kunt doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:12

Als je altijd precies hetzelfde trained en werkt misschien niet nee. Maar ik rij thuis ook iedere dag anders. De ene keer lang laag en voorwaards de andere keer opgeprikt in de pirouette. Dan weer een dagje springen waarbij ik alleen maar zo'n beetje in middengalop door de baan mag van mijn instructeur. Dan krijgt ie van die 6 minuutjes langzamer of sneller echt geen psychische problemen.
Impuls is immers de drang naar voren, opgewekt en onder controle van de ruiter. Als jij je paard niet 6 minuutjes in een ander tempo kan laten lopen zonder dat hij daar van slag van raakt dan vind ik ergens ook iets niet helemaal goed zitten. Dat is met de hoofd-hals houding ook zo. Paarden raken toch ook niet van slag van een rondje halsstrekken in de L. Waarom zou hij dan wel van slag moeten raken als hij zijn hoofd een stukkie hoger of lager moet houden voor die paar minuutjes.
Je moet natuurlijk wel eerlijk blijven, je kunt hem natuurlijk niet ongestaft over het tempo jagen of zo, maar daar wordt het ook niet echt beter van.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 15:40

Maar dit zou toch niet de insteek van westrijd rijden moeten zijn. Dat je een lijst gaat bijhouden van hoe een jury een paard wil zien lopen. Ik begrijp wel dat je op die manier meer winstpunten rijdt, maar kloppen doet het niet toch.
Ik geef eerlijk toe dat ik zelf ookal die kant opga, maar dat ga je dan ook krijgen denk ik. Daarom stelde ik ook mijn vraag van hoe een paard moet lopen in de M1. Je krijgt zoveel tegenstrijdige antwoorden van jury's. Nu ben ik me ook wel bewust van het feit dat het een jurysport is en dat zal je altijd houden. Toch zou ik het fijner vinden als ze qua houding en verzameling wat meer op 1 lijn gaan zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:12

Ja, dat zou het leven een suk eenvoudiger maken inderdaad. Maar die twee jury's die TS beschrijft zullen toch echt niet ineens denken: ohhh ik doe het helemaal verkeert. Dus, of je legt je er bij neer dat je bij de ene jury hoge punten rijd en bij de ander niet, of je past je een beetje aan. Gelukkig zitten de meeste jury's wel gewoon op 1 lijn hoor.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 16:18

Ik ben de TS, maar dat maakt niet uit. Natuurlijk ga ik me aanpassen als ik zeker weet dat ik weer de jury heb die vwnw wil zien. Dan ga ik hem lager rijden dan dat ik normaal doe. Maar ik vind het gewoon jammer dat je rekening gaat houden met de jury die je hebt. Dat je je paard anders rijdt dan dat je normaal gesproken zou doen. Gelukkig zitten inderdaad de meeste jury's op 1 lijn anders zou het helemaal verwarrend worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:22

Puppetje schreef:
Ik ben de TS, maar dat maakt niet uit.

Bloos

In de Z1 wordt het weer wat overzichtelijker hoor Ja
De grootste misverstanden had ik in de M2 omdat daar sommige jury's waren waarvan je in de M1 nog 190+ punten kreeg en dan ineens 5jes gingen geven zonder commentaar.Succes met je wedstrijden en laat je maar vooral niet in de war maken.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 16:25

Eerst die laatste punt in de M1 nog even halen en dan gaan we trainen voor de M2 (doen we nu ook wel, maar blijf dan voorlopig nog even thuis). Heb ik zelf nog nooit gereden en mijn paard ook niet dus ik ben heel benieuwd.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:25

Ik heb mijn paard in de M1 gewoon lekker voorwaarts neerwaarts gereden, ze was nog wel wat lang in de hals, maar liep absoluut niet op de voorhand, ik reed gemiddeld 2 wp per proef.
Nu in de M2 heb ik haar wel veel opgerichter aan het lopen, toen ze een keer in een M2 proef wat langer in de hals bleef lopen, had ik ook écht een groot puntverschil als normaal, wat ook logisch is.

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:32

Ik had in de M1 altijd positieve reacties omdat hij zo ontzettend 'ontspannen' de proef door reed,
Ik denk dat het toch altijd noodzaak blijft dat alles zo goed als vrijwillig wordt uitgevoerd, daarna moet je gewoon gaan werken aan oprichting enz. maar dat komt dat met veel oefenen vast goed! succes ermee!