Problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Henry

Problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 12:05

Hallo,
Ik verzorg bij iemand een Fries. Ze worden Freestyle gereden en er wordt al vanaf een half jaar met ze gewandeld enzo. Nou was een andere verzorgster (die ook de paarden daar verzorgt) samen met de eigenaresse wezen rijden in het bos. In het begin waren ze al best wel opgehist enzo maar eenmaal in het zandgat begon de fries te bokken en te steigeren.

Hebben jullie enig idee hoe dit komt?

eva1969

Re: Problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:09

Allereerst is dat natuurlijk wel heel vervelend, maar dat kan zo veel oorzaken hebben dat dat vanachter de pc heel moeilijk te beoordelen is. Is het harnachement op orde en passend? Hoe oud is dit paard? Hoe was het gezelschap? Hoe was het weer? Ik bedoel maar, dat kan van alles zijn geweest....

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:16

Ik sluit me aan bij @eva1969.
Iets meer uitleg is handig, het kan van alles zijn van uitgelatenheid tot pijn.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:19

--> OPG

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:10

Als je meer uitleg kan geven dan begrijpen we het beter,
Ik zou eerder denken de het opgehitste dat je paard erg druk in zijn koppie is geworden. en toen dacht bij het zandgat(is dat een zandvlakte) Ik ga lekker even uit mijn dak en misschien mag ik dan ook nog wel even een lekker galopje maken.

Wat gebeurde er daarna? Je moet even meer uitleg geven graag

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:12

Henry schreef:
Hallo,
Ik verzorg bij iemand een Fries. Ze worden Freestyle gereden en er wordt al vanaf een half jaar met ze gewandeld enzo. Nou was een andere verzorgster (die ook de paarden daar verzorgt) samen met de eigenaresse wezen rijden in het bos. In het begin waren ze al best wel opgehist enzo maar eenmaal in het zandgat begon de fries te bokken en te steigeren.

Hebben jullie enig idee hoe dit komt?

Wat bedoel je met 'opgehitst'?
Als er aan freestyle gedaan wordt, snap ik die term namelijk niet zo...... Verward

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 10:44

Ze waren in het begin al heel druk.. De fries is 4 jaar, maar er is al vanaf een half jaar hele einden met ze gelopen. Er wordt gewoon met het zadel gereden in de bak en overal en dan is er niks aan de hand. Maar als ik met ze voor de kar rijd in de wei is er niks aan de hand. Als we op de weg gaan is alles eng en is ze zelfs voor verkeersborden bang. Maar wat ik dan ook weer niet snap, is dat ze bij een vrachtwagenbedrijf staat. Dus er komen weet ik veel hoeveel vrachtwagens per dag langs. En dan is er niks aan de hand..

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:16

De Fries is neem ik aan nog niet zo lang onder het zadel.
Het is normaal als ze nu ineens onder de man is dat ze schrikachtig zijn in het begin op vreemd terrein .
Veel met haar op pad gaan zodat ze wend aan alle vreemde nieuwe dingen om zich heen.
Gewoon veel met haar naar buiten gaan en goed laten kijken/evt laten ruiken aan de voor haar enge dingen.
Niet accepteren dat ze omdraaid en/of raar gaat doen.
Praat tegen het paard, aai het over de hals en stel het gerust.
Zelf zo rustig mogelijk blijven.
Heel veel succes verder.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:21

Ik denk dat het een kwestie is van vertrouwen Knipoog Als je ernaast loopt ziet ze je beter en vertrouwd ook op je! En dat is ook in een vertrouwde omgeving zo. Maar zit je erop, dan zijn ze meestal bang van alles! Want dan ziet ze je niet, ik denk dat het helpt om dan veel met je paard te gaan praten! Zodat ze weet dat je er wel bent Knipoog En zo meer vertrouwd raakt bij enge dingen enzo. Snap je me nog?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:38

Henry schreef:
Ze waren in het begin al heel druk.. De fries is 4 jaar, maar er is al vanaf een half jaar hele einden met ze gelopen. Er wordt gewoon met het zadel gereden in de bak en overal en dan is er niks aan de hand. Maar als ik met ze voor de kar rijd in de wei is er niks aan de hand. Als we op de weg gaan is alles eng en is ze zelfs voor verkeersborden bang. Maar wat ik dan ook weer niet snap, is dat ze bij een vrachtwagenbedrijf staat. Dus er komen weet ik veel hoeveel vrachtwagens per dag langs. En dan is er niks aan de hand..

Bij wandelen en grondwerk leren ze zich over het algemeen meer te richten op jou. De paarden zijn gewend aan het terrein waar ze staan, waar ze bereden worden (bak/weiland). Dus dat ze daar rustig zijn, kan ik me prima voorstellen. Ja

Op de weg is het voor hen toch 'onbekend' terrein en dan zit jij er ineens op en ben je voor hen 'uit het zicht'. Ze kunnen dan wat minder makkelijk steun bij je zoeken en worden onrustig. Jonge paarden moeten vaak nog heel wat zelfvertrouwen en moed op gaan bouwen. Ik neem aan dat jullie nog niet zo lang op een 4-jarige rijden en een paard van 4 is natuurlijk nog volop in de africhting. Op de weg zijn veel meer diverse 'spannende' zaken dan bij een vrachtwagenbedrijf, lijkt mij. Dus ik kan me het van die paarden heel goed voorstellen. Nu moeten de ruiters/begeleiders daarmee aan de slag met deze paarden.

Ik heb zelf een jong paard van bijna 4 jaar, die op een boerderij/loonwerkbedrijf staat. Vorkheftrucks, tractoren, vrachtwagens, tonnen, hoge bergen met zand, noem maar op of het staat er. Op het terrein zelf boeit het hem allang niet meer (had je hem in het begin moeten zien als groene 2-jarige!! Knipoog ). Maar op de weg is het wel ineens een iets ander verhaal. Als ik nog bedenk hoe mijn paard reageerde op witte belijningen op de weg, de verkeersborden, electriciteitskastjes, ramen van huizen waar hij zichzelf in kan zien..... Haha!
Ik zie het meer als een kwestie van zelfvertrouwen opbouwen, ervaring krijgen. En de ruiter/begeleider heeft hier gewoon veel geduld voor nodig om met het paard te oefenen en niets te overvragen. Deze (jonge) paarden moeten gaan leren om eraan te wennen, te leren 'problemen' zelf op te lossen, zich op de ruiter te gaan richten.

Ik vind het dus helemaal niet gek dat jonge paarden zo reageren Knipoog . Wat bij mijn eigen paard vaak helpt is om eerst grondwerk te gaan doen (los werken, eventueel aan de lijn grondwerk doen), zodat hij weer goed op mij gericht is, voordat ik op hem ga rijden. Werkt super!
Ik doe dit juist omdat ik wil dat hij zich op mij gaat richten tijdens het rijden (ik ben nog niet zo lang bezig met inrijden). Lachen

Overigens ben ik de weg nog niet opgeweest met mijn eigen paard, hoor. Wel het bos en dat was geweldig. De weg is bij ons nog niet aan de orde, maar dat komt nog wel. En ik ga er vanuit dat dat ook best spannend kan worden. Gewoon rustig opbouwen en rekening houden dat je met een jong dier te maken hebt.

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 18:33

Bedankt voor al jullie tips. We gaan hier zeker wat mee doen Haha! Haha! Haha!

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:20

misschien komt het omdat je zelf bang bent en dat je dan anders gaat zitten en gaat zitten afwachten tot er iets gebeurt.
ik had dat zelf namelijk ook.
als dat het geval is dan zul je als je denkt dat er iets gaat gebeuren lekker achterover gaan zitten en net zo doen als anders en niet afwachten
succes nog met je probleem