Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Henry schreef:Hallo,
Ik verzorg bij iemand een Fries. Ze worden Freestyle gereden en er wordt al vanaf een half jaar met ze gewandeld enzo. Nou was een andere verzorgster (die ook de paarden daar verzorgt) samen met de eigenaresse wezen rijden in het bos. In het begin waren ze al best wel opgehist enzo maar eenmaal in het zandgat begon de fries te bokken en te steigeren.
Hebben jullie enig idee hoe dit komt?
Als je ernaast loopt ziet ze je beter en vertrouwd ook op je! En dat is ook in een vertrouwde omgeving zo. Maar zit je erop, dan zijn ze meestal bang van alles! Want dan ziet ze je niet, ik denk dat het helpt om dan veel met je paard te gaan praten! Zodat ze weet dat je er wel bent
En zo meer vertrouwd raakt bij enge dingen enzo. Snap je me nog? Henry schreef:Ze waren in het begin al heel druk.. De fries is 4 jaar, maar er is al vanaf een half jaar hele einden met ze gelopen. Er wordt gewoon met het zadel gereden in de bak en overal en dan is er niks aan de hand. Maar als ik met ze voor de kar rijd in de wei is er niks aan de hand. Als we op de weg gaan is alles eng en is ze zelfs voor verkeersborden bang. Maar wat ik dan ook weer niet snap, is dat ze bij een vrachtwagenbedrijf staat. Dus er komen weet ik veel hoeveel vrachtwagens per dag langs. En dan is er niks aan de hand..
). Maar op de weg is het wel ineens een iets ander verhaal. Als ik nog bedenk hoe mijn paard reageerde op witte belijningen op de weg, de verkeersborden, electriciteitskastjes, ramen van huizen waar hij zichzelf in kan zien.....
. Wat bij mijn eigen paard vaak helpt is om eerst grondwerk te gaan doen (los werken, eventueel aan de lijn grondwerk doen), zodat hij weer goed op mij gericht is, voordat ik op hem ga rijden. Werkt super!