Omverlopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snaa_

Omverlopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 11:40

Elke keer als wij de paarden binnen halen en ik vang ze binnen op, dan komt er 1 paard altijd aangestormt en die loopt mij gewoon omver.
Dat heeft hij nou al stuk of 5 keer gedaan.
Hij snapt toch wel dat ik er sta. Ik weet niet hoe hij dat kan afleren?

Tallie1979

Re: Omverlopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:41

Arme wijd? Of gewoon aan de kant gaan? Haha!

Kan wel aan komen dragen met een tikje van een longeerzweep, maar ik weet niet wat je doet zodat het paard je omver loopt Knipoog Als je je niet groot maakt ben je een makkelijk doelwit Knipoog

Snaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 11:44

Ja ik heb al met mijn arme wijd gestaan, al samen met iemand anders van stal daar gaan staan. Dus met z'n 2e. Maar toch loopt hij ons gewoon omver. :S
Het paard is trouwens een fries

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:44

Dat is domonant gedrag ,hij ziet jou als minder dominant dan hem en laat dat zo merken.
Kun je ze niet bij een hek opvangen en aan een halster binnenbrengen?
En jij moet je heel dominant tegen hem gaan opstellen,zodat hij wat meer respect voor je krijgt en voor je opzij gaat.

Snaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 11:48

Ja wij vangen eigenlijk elk paard gewoon op. En elk paard doet het prima.
Met een halster doet de fries het wel gewoon goed. Maar zodra hij niet vast is, is hij echt lomp.
Maar zal toch meer moeten oefenen. Hoe kan ik dat dan precies doen zodat hij respect krijgt voor mij?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:48

Dominatieprobleem inderdaad. Is het paard van jezelf of van iemand anders?

Snaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 11:50

Iemand anders maar die komt eigenlijk nooit opstal. Ze komt ongeveer zo'n 1 x in de 3 maanden ofzo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:51

Het paard heeft geen respect voor je persoonlijke ruimte. Dat is hem wel bij te brengen, maar daarvoor zul je hem even apart moeten nemen, dus uit die kudde halen. Als het paard van jezelf is, ga aan grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten. Is het paard van een ander: zorg dat je niet in de weg staat. Dat probleem hoef jij niet voor die ander op te lossen.

Snaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 12:06

Het paard is dus niet van mij en van degene van wie hij wel is komt dus bijna nooit op stal. Ik wil dus wel dat hij respect krijgt en zelf naar zijn stal loopt. Aangezien elk paard dit doet. Ik kan moeilijk dat paard altijd maar gewoon door laten lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:10

Een paard dat geleerd heeft zijn gewicht tegen je te gebruiken kan voor jou heel gevaarlijk worden. Als je echt wilt dat hij wat manieren bijgebracht krijgt, ga aan grondwerk met hem doen. Maar vraag eerst aan de eigenaar of je wat mag doen. Hoe oud is het paard? Is hij al beleerd of is het een jong dier dat in de opfok staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:12

Krijg nu vast boze mensen op m'n nek maargoed. Ik heb het ook eens gehad met een haflinger, was niet te stoppen. Ik heb toen een zweep meegenomen en hem een ongelooflijke mep gegeven ermee. Op zo'n moment staat mijn veiligheid even voorop en kan zo'n paard echt door de grond zakken voor mijn part.

[edit] En grondwerk is ook aan te raden idd.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:30

Gelijk heb je, Miss_montana.

Je kunt eventueel ook met een halstertouw naar hem toe wapperen/meppen,dan gaat hij ook al meer op je letten want hij wil daar niet door geraakt worden.

gentle5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:59

Gebrek aan opvoeding !

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:56

Miss_Montana schreef:
Krijg nu vast boze mensen op m'n nek maargoed. Ik heb het ook eens gehad met een haflinger, was niet te stoppen. Ik heb toen een zweep meegenomen en hem een ongelooflijke mep gegeven ermee. Op zo'n moment staat mijn veiligheid even voorop en kan zo'n paard echt door de grond zakken voor mijn part.

[edit] En grondwerk is ook aan te raden idd.

en heeft die mep dan geholpen?

Ik zou ofwel die mep verkopen ofwel met een plastiek zak staan zwaaien en een redelijke grote zak voor een fries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:22

elsie1 schreef:
en heeft die mep dan geholpen?

Ik zou ofwel die mep verkopen ofwel met een plastiek zak staan zwaaien en een redelijke grote zak voor een fries.

Ja die heeft geholpen hoor. Anders zou ik het ook niet als tip hier neerzetten Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:26

Als je met die mep komt, moet hij wel meteen in die intensiteit aankomen dat het paard er van onder de indruk is. En als je een heel dominant paard hebt, kan dat de aanleiding zijn voor een knokpartij. Ik zou dus niet de ambitie hebben om dit paard te gaan opvoeden, helemaal omdat het het paard van een ander is. Als je met een paard gaat werken (grondwerk) is het risico dat er blessures komen niet ondenkbaar. Dit probleem is in mijn ogen niet de wereld uit te helpen door hem iedere keer met zweep op te wachten. Of je creert onnodige angst voor de zweep. Het is en blijft het paard van een ander.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:31

Zal sowieso al contact opnemen met de eigenaar. En als het nog eens gebeurd, maak je dan groot en wapper met een zweep (je hoeft niet per se te slaan)
Dit gedrag is wel erg gevaarlijk, het is gewoon dominantie.

Snaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 23:12

Oke bedankt allemaal! Ik zal morgen eerst de eigennaar even opbellen. Wat dit ben ik wel een beetje beu.

Snaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 23:44

Vandaag heeft hij mij is niet omver gelopen. Ik had net wat opvallendere kleding aan als normaal, dus was hij extra aan het kijken en liep gewoon langs mij af zijn eigen stal in Haha!
Trots! Ben benieuwd of hij dat morgen weer doet....

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:08

Dat lijkt ook wel een beetje op dat hij slecht zient is?
Als eerste klonk het mij ook als dominant in de oren, maar als hij jou wel ziet als je opvallende kleren aan hebt en dan wel om je heen loopt kan het ook zijn dat hij niet heel scherp ziet?