buiten seizoen blootvoets?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

buiten seizoen blootvoets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 21:20

Is er iemand van jullie die het buietn seizoen gewoon blootvoets rijdt? Zoja hoe bevalt dat?

Ils_K

Re: buiten seizoen blootvoets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:24

een vriendin van mij doet dat,
die rijd dressuur dan en paard heeftg gewoon bloten voeten.
ze heeft er geen problemen mee, paard loopt goed ook al is het wat nat

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:27

ik rijd het buitenseizoen ook gewoon blootvoets Lachen nouja, mijn pony dan.. rijd L2 dressuur, maar heb nergens last van hoor!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:28

Ja hoor, ik altijd, gaat prima. Geen gezeur met die kalkoenen enzo, en mijn pony glijdt vrijwel nooit uit, alleen als het heel nat is, en ik neem de bocht te scherp. daar moet je mee oppassen, maar dat went wel.. (ik rij L1)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:30

nou ik heb een paar wedstrijden zonder ijzers gedaan.
mij niet goed bevallen. hij heeft een grote gallopsprong en vind het gewoon lastig dan een kleinere volte te doen. dan glijd hij uit, zonder kalkoenen twijfel ik heel erg, met heb ik zoiets van. paard kom op.

in stap en draf geen probleem, train ook wel bloodsvoets, maar doe de voltes in galop dan wat groter (in een groot land)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 22:50

oke, gelukkig is het dus wel goed mogelijk. Ik vind ijzers maar nix dus ik houd paardje lief liever met de voetjes gewoon bloot Haha!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:54

Woeliej: een paard glijd sneller uit op ijzers dan blootvoets Tong uitsteken daar heeft de natuur wel voor gezorgt, hoe denk je dat ze dat anders in het wild doen Lachen
Mijn arabje reed ik altijd zonder ijzers op wds, zelfs springen op gras, en waar alle mensen stonden te kloten met kalkoenen ben ik nog nooit uit gegleden. (ik denk dat het ook wel te maken heeft met hoe goed je paard op eigen benen kan lopen)

Mijn 5 jarige heeft voor wel ijzers en ik sta nu iedere keer te kloten met die kalkoenen, maarja we hebben zonder ijzers geprobeerd en dat gaat bij haar echt niet, anders zou ik het wel weten hoor... lekker de ijzers er af

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:08

hmm de meeste van mn bijrijdpaardjes hebben nooit ijzers...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:07

ik rij mn paard zonder ijzers. twijfel wel of ik hem er niet gewoon voor opzet. mijn paard glijd erg makkelijk en gaat daardoor erg onzeker lopen. maar als het echt te slecht is start ik niet. maar is tot nu toe nog niet voorgekomen

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 07:49

Ik rij wel met ijzers, maar zonder kalkoenen en dat gaat perfect, nou probeer ik wel zoveel mogelijk het gras te vermijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 08:57

Ik rijd nu M dresuur voor de wagen en train altijd op gras. Ik merk wel dat dat nu het zo blubberig is wat lastiger word. Maar als het thuis op het glade gras goed gaat, gaat het op wedstrijd (nu dus binnen op zand) perfect Knipoog.

Gewoon even aan kijken hoe jou paardje het doet. Gaat het prima lekker zonder starten (zeker in de B moet dat wel te doen zijn).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:21

Ik heb na de laatste wedstrijd ook de ijzers er onderuit laten halen. Volgende week gaan ze weer terug op ijzers.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:15

Mijn paard heeft nog nooit een ijzertje onder gehad en loopt nu M dressuur, heeft blootsvoets L gesprongen en is keihard op grind en gravel tijdens het buitenrijden.

Ik zit er nu alleen toch over te denken om een ijzertje onder te laten zetten, omdat de wendingen in de M toch wel wat korter worden en dus potentieel wat glibberiger.

Overigens ben ik het er niet helemaal mee eens dat een paard met ijzer sneller glijdt dan zonder ijzer. Dit is op een harde ondergrond (steen, klinkers, beton, etc) mischien wel waar, maar mijn ervaring is dat op een zachter ondergrond een ijzertje met kalkoenen toch echt veel meer grip geeft.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:30

ik rij met ijzers , veel fijner met buitenwedstrijden vooral met springen als ik een scherpe wending of iets moet nemen! heb vaak gezien dat iemand geen ijzers had en zo tijdens het springen onderuit ging!
als je alleen dressuur doet is het minder gevaarlijk maar ik vertrouw het niet

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:25

Met dressuur op de lage niveaus gaat het prima.
Heb ook 1 buitenseizoen B-dressuur gereden zonder ijzers.

Heb ik enigzins het gevoel dat hij gaat glijden, dan kan ik altijd nog besluiten de galop over te slaan, maar is nooit nodig geweest.
Is wel per paard verschillend, de mijne is goed vast ter been. Ja

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:00

Nou de ene merrie van mij kan met ijzers zonder stoten rijden op gras en weet ik veel wat en loopt M1 en de andere merrie loopt B en kan eigelijk niet zonder ijzers want die valt echt op der snuffertven grijd onder uit om dat ze zo vlexwiebel is
dus de 1e gaat door op aleen maar voor ijzeres en de andere op 4 ijzers
helaas maar zonder wilt het niet suc6 er mee

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:20

Ik zou zelf toch gewoon de moeite nemen om kalkoenen er onder te draaien, dan ben je er helemaal zeker van dat je geen ongelukken krijgt met je paard.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:06

ik reed bij de ponys altijd zonder...ik wist niet eens hoe het was Met Haha! pony liep M sgw, M dressuur en Z springen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:14

ikke20 schreef:
ik rij mn paard zonder ijzers. twijfel wel of ik hem er niet gewoon voor opzet. mijn paard glijd erg makkelijk en gaat daardoor erg onzeker lopen. maar als het echt te slecht is start ik niet. maar is tot nu toe nog niet voorgekomen

hier ben ik ook een beetje bang voor. Meneer is altijd ijzers gewent bij de vorige eigenaren en is ook echt een steunzoeker. Dus ik ben wel beetje bang dat hij onzeker zal gaan lopen Nagelbijten / Gniffelen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:47

Als je dat weet zou ik het risico niet nemen. Dan toch maar vierkant op ijzers met kalkoenen eronder op wedstrijd.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 09:59

ik wil het in ieder geval een keer zonder proberen. Ijzers er onder laten slaan kan altijd nog. Komt nog bij dat ik dan ook nog een andere smid zou moeten zoeken want de mijne beslaat niet Nagelbijten / Gniffelen

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:06

M'n ruin kan ik gewoon blootvoets rijden op het gras.
Terwijl de merrie onderuit gaat, die heb ik bewust rondom op ijzers met stifgaten gezet, anders was het geen doen

Per paard dus zeer verschillend, kijk gewoon even aan hoe het gaat.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:38

Ik zou dat niet graag willen, ben al een paar keer erg hard onderuit gegaan. Ik rijd gewoon met ijzers met kalkoenen, ik ga absoluut niet het risico lopen dat mijn paard onderuit gaat en iets overkomt.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:15

Kun je niet gewoon een keer proberen in de wei te rijden bij je thuis. Kan ie daar goed uit de voeten dan kun je het op wedstrijd ook proberen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:50

Ik zou dit niet durven.
Als het terrein goed is (niet te nat of droog) zou het best wel kunnen maar dat weet je helaas niet van tevoren.
Start liever helemaal niet op gras (ben een keer heel erg hard onderuitgegaan in de volte 10 meter galop en dit was met stiften). Het terrein was net gemaaid en wat vochtig door ochtendauw. Ik was niet de enige glijpartij die ochten.