Wanneer cap vervangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Na hoeveel jaar vervang jij je cap?

0-1 jaar
1 (0%)
1-2 jaar
10 (9%)
2-3 jaar
12 (11%)
3-4 jaar
15 (14%)
4-5 jaar
11 (10%)
5-6 jaar
6 (5%)
6-7 jaar
4 (3%)
7-8 jaar
2 (1%)
> 8 jaar
4 (3%)
Anders namelijk...
38 (36%)

Totaal aantal stemmen: 103

Thats_Me

Wanneer cap vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 21:06

Nu was ik benieuwd wanneer jullie je cap vervangen.

Ik heb namelijk zelf altijd geleerd om hem om de 5 jaar te vervangen of als je eens een flinke val hebt gemaakt. Hier hou ik mij ook aan en heb laatst een nieuwe cap gekocht omdat m'n oude alweer 5 jaar mee ging.

Alleen hoor ik er erg wisselende verhalen over dus was wel eens benieuwd hoeveel jaar de cap van een bokker gemiddeld mee gaat.

Ireen1987

Re: Wanneer cap vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:13

Thats_Me schreef:
Nu was ik benieuwd wanneer jullie je cap vervangen.

Ik heb namelijk zelf altijd geleerd om hem om de 5 jaar te vervangen of als je eens een flinke val hebt gemaakt. Hier hou ik mij ook aan en heb laatst een nieuwe cap gekocht omdat m'n oude alweer 5 jaar mee ging.

Alleen hoor ik er erg wisselende verhalen over dus was wel eens benieuwd hoeveel jaar de cap van een bokker gemiddeld mee gaat.

ik heb ook altijd geleerd dat je je cap na iedere val moet vervangen, maar denk niet dat iedereen zich daar aan houdt. ik ook niet, dan had ik het afgelopen jaar 6 nieuwe caps moeten kopen en dat wordt me een beetje te gek. ik kijk meestal gewoon in hoeverre die beschadigd is en als ik denk dat ie echt aan vervanging toe is koop ik een nieuwe. natuurlijk kan je niet aan de buitenkant zien of er van binnen iets kapot is en daardoor niet veilig, maarja dat risico neem ik er dan maar bij.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:22

Als je op je cap bent gevallen moet je hem eigenlijk vervangen.
Als ik er niet op val en hij zit nog goed en ziet er nog netjes uit dan draag ik hem gewoon af.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:49

sowieso als ik erop ben gevallen, neem geen enkel risico met m'n hoofd. als ik niet val of hem laat vallen (wat eigenlijk sowieso wel gebeurt) maar anders om de 3/4 jaar denk ik

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:00

Heb pas een nieuwe gekocht, mijn oude had toen ik toen 4 jaar denk ik

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:02

wanneer je een flinke smak hebt gemaakt, en daarbij je hoofd ergens tegenaan gegaan is (grond, hindernis, bakrand, boom, noem maar op) dan MOET je 'm echt vervangen; de volgende klap zal je cap niet goed meer beschermen namelijk.

verder verslijt zo'n ding natuurlijk ook. eens in de paar jaar een nieuwe lijkt me niet verkeerd, maar dat ligt er dan weer aan hoeveel je rijdt. dagelijk trainen is wat anders dan een keer per week een manegelesje.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:36

Als je een keer hard bent gevallen is je cap eigenlijk al niet meer veilig, net zoals met een scooterhelm, bouwhelm etc etc...
Niet altijd even leuk, helemaal als je net een nieuwe GPA hebt. Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:57

Na een harde val op de cap.
Na hoeveel jaar weet ik niet, tot nu toe wilde ik na 2 jaar ofzo wel weer een nieuwe omdat ik hem zat was.

Marion__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:58

Woeps, ik heb mijn cap al zo'n 7 jaar ofzo Bloos

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:05

Ik ben er een keer met de clubkampioenschappen afgevallen en toen was mn cap ook kapot. die stof wat er omheen zat was er helemaal kapot en je kon hem helemaal in drukken!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:07

Ik heb mijn cap ook al jaren. Ga voor mijn verjaardag volgende maand een nieuwe vragen, want daar ben ik toch wel aan toe.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:20

ik heb 3 tot 4 jaar maar ik vind eigenlijk dat je hem moet vervangen als je hard gevallen ben en verkeerd op je hoofd terrecht gekomen bent!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:25

Ik heb de mijne 2.5 jaartjes Lachen

Hast92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:19

Ik vervang mijn cap, wanneer het nodig is. Clown

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:23

na een val, dan moet ie gelijk vervangen worden en anders na 3 jaar. ligt er denk ook aan hoe vaak je rijdt

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:42

Ik heb inmiddels mijn 4e cap, eerste cap was geen veiligheidscap (met zo'n bandje) heb ik maar even gehad, later een "simpele" veiligheidscap. Die vond ik na een paar jaar niet mooi meer, toen heb ik zo'n casco youngster gekocht met van die luchtgaten, dacht dat dat wel fijn zou zijn. Daar heb ik spijt van gehad want het was de slechtste cap van allemaal die ik gehad heb. Als ik in galop zat vloog hij van mijn hoofd af (terwijl hij gewoon paste) en als ik van het paard af viel zat hij daarna ook niet meer goed op mijn hoofd, toen ben ik dus maar over gegaan op de HH pro plus, deze heb ik nu nog steeds, rijd nu bijna 10 jaar.
Ben met deze cap ook al een aantal keren gevallen maar daarvoor ga ik niet elke keer een nieuwe kopen, hij is verder nog prima, als ik 'm zat ben of hij gaat onverwachts kapot of heb geld teveel dan koop ik wel een nieuwe Tong uitsteken.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:18

Kweet niet hoelang ik de mijne heb ,
Nja ,
kweet eilijk dat hij telkens als je valt vernieuwd moet worden ,
maar dan had ik afgelopen jaar 5 x een nieuwe moeten kopen en dat gaat er net over ! x

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:22

ik ben best vaak gevallen alleen nooit op mijn hoofd, ik weet ook niet hoelang ik deze cap nu al heb.

pegasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:47

Ik heb nu eig pas mn derde cap, de eerste was me te klein, de volgende ben ik kwijtgeraakt en ik denk dat ik deze pas vervang als ik er echt eens hard mee val, of hij versleten is.
Zo snel vervang ik hem dus niet...

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:03

In 2006 was ik volgens mij op m'n hoofd gevallen..
Maar er was niks mee, dus heb em gewoon gehouden.
En Sinds vorig jaar was ik em kwijt of hij was plat gestampt door een paard.
Heb ik een nieuwe moeten kopen..(Duh)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:07

Mijn cap is denk ik al wel weer zo'n 8 jaar oud, maar ik ben er nog nooit mee gevallen. Hij ziet er verder ook nog goed uit, buiten en binnenkant zijn helemaal heel (alleen 't strikje is er af).
Ik heb er 6 jaar lang 1x per week mee gereden en laatste 2 jaar zo'n 2-5x per week.
Zou hij dan aan vervanging toe zijn, omdat ik toch eigelijk nog nooit gevallen ben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:12

Ik vervang m'n cap alleen wanneer ik hem niet meer pas.. Ben ik nu slecht? Huilen van het lachen Heb toch echt al 'n aantal keer een flinke smak gemaakt, oa met m'n hoofd/cap tegen de bakrand aan. *LOL*

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:27

Als ik gevallen ben en daarbij met mijn hoofd ergens tegenaangestoten ben vervang ik hem. Van het voorjaar viel ik op mijn arm, mijn hoofd heeft de grond niet geraakt, dus dan vervang ik hem ook niet. Maar bij twijfel dus weer wel.
Ook als hij hard valt (zonder mij dus) vervang ik hem.

Om de zoveel jaar vervangen kom ik meestal niet eens aan toe Haha!

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:29

Ik heb de mijne nu 2 a 3 jaar en de rand begint los te laten, dus ik krijg binnenkort een nieuwe Knipoog

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:31

Na iedere val vervang ik het, maar aangezien ik al lang niet ben gevallen Wil ik wel eens wat eerder vervangen.