Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
pearlie schreef:Maar had het paard dit probleem ook al dan toen je hem kocht? Zo ja, waarom heb je het paard dan gekocht?
Als je zeker weet dat het angst is zou ik hem "opnieuw" laten inrijden.
RamOnaa_ schreef:Mijn paard van 8 jaar is bang als er een ruiter op zit. Hij word boos en word harstikke zenuwachtig. Er is nu iemand mee bezig die de uitdaging wel wilt aangaan. Hij wil diegene er gelijk af hebben en dit is dan ook 1 x gebeurd. Hij is bang dat hij wat fout doet en geslagen word. In de omgang is het een super paardje. Ik denk dat hij in het verlede flink wat klappen heeft gehad. Hij is dan ook doodsbang voor de zweep. Wat denken jullie??
horsefun schreef:RamOnaa_ schreef:Mijn paard van 8 jaar is bang als er een ruiter op zit. Hij word boos en word harstikke zenuwachtig. Er is nu iemand mee bezig die de uitdaging wel wilt aangaan. Hij wil diegene er gelijk af hebben en dit is dan ook 1 x gebeurd. Hij is bang dat hij wat fout doet en geslagen word. In de omgang is het een super paardje. Ik denk dat hij in het verlede flink wat klappen heeft gehad. Hij is dan ook doodsbang voor de zweep. Wat denken jullie??
Ligt je zadel wel goed?
odje schreef:Ik zou het paard idd helemaal laten nakijken en ook je zadel en hoofdstel onder de loep laten nemen.
Als dat allemaal in orde is denk ik dat je hem beter opnieuw kunt beleren.
Het lijkt me namelijk dat als je opnieuw begin je vanzelf het probleem tegen komt en van daaruit een oplossing kunt zoeken.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om door te gaan waar je nu mee bezig bent maar persoonlijk zou ik het niet zo aanpakken.
MissYvette4u schreef:Mijn paard van 9 stond bekend als een wat moeilijker paard dat (voordat ik hem kocht) er heel hard vandoor kon gaan. Nu blijkt dat hij pijn had aan zijn spieren en pezen. En omdat hij verkeerd begrepen werd, is hij de ruiter gaan wantrouwen. Ze dachten dat hij stout was en hij kreeg steeds op z’n donder.
Sinds dat hij medicijnen voor het lichamelijke deel krijgt, kan hij zich wat meer ontspannen. Ondertussen heb ik met het rijden heel rustig aan gedaan. We hebben veel gewandeld en buiten gestapt. Soms haalde ik hem uit de stal en poetste ik hem. Grondwerk is zeker niet onbelangrijk.
Langzamerhand bouwde ik het weer op naar het “normale rijden”. Mijn paardje is tegenwoordig veel vrolijker, heeft geen stap verkeerd gezet en is veel meer op mij gericht.
Ik wil niet zeggen dat jouw paard hetzelfde heeft maar misschien heb je er iets aan. Misschien heeft hij ergens pijn of is het vertrouwen in de ruiter compleet weg. Laat hem nakijken (ik heb hem door een homeopaat na laten kijken en die zag veel meer dan de dierenarts) en heb veel geduld met hem.
En zoals Talietjuh al zei: observeer goed wanneer welke reactie begint.
Succes !