Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
beantsje schreef:Als ik jouw berichtje zo lees, schat ik in dat je niet zoveel ervaring hebt. Angst voor een zweep gaat niet over door ze er eerst aan te laten ruiken. Longeren zonder longeerzweep kan niet.
Als je van haar wegloopt terwijl ze op je afloopt, geef je aan dat jij ondergeschikt bent aan haar. Dat is dus een fout signaal waardoor het steeds erger zal worden.
Op zich zijn er maar weinig paarden die echt gaan vechten. Desalniettemin denk ik dat je er goed aan doet om iemand met verstand van zaken je eens te laten helpen. Longeren moet je ook leren!
want het heeft wel geholpen ze is nu niet meer bang voor zwepen duss
.
D_MR schreef:Ik heb dit ook gehad met longeren!
Had een draver die lekker humeurig kon zijn en speels,aanvliegend.Weet niet precies wat t in haar ogen moest zijn.Ik heb me er gewoon op geconcentreert en goed op der gelet en absoluut niet weg lopen of iets!Maar wel een kleinere (ry)zweep bij me liggen voor t geval dat.De eerste paar keren probeerde ze me ook goed uit en heb het longeren toen aan iemand anders over gelaten.Hierbij deed ze t zelfde maar minder.Na een paar keer goed consequent te ziijn geweest deed ze t helemaal niet bij diegene!Dus ik had daar zelf ook t vertrouwe door gekregen dat ze helemaal niet alleen aanvalt!
Heb toen samen in t midden gestaan met diegene en die heeft me erbij geholpen en heb er nauwelijks last van gehad.Denk dat t na die keer nog maar 2 keer is gebeurt en daarna nooit meer.Ze deed alles gewoon op rustige stem en aanwijzingen.En mijn houding was ook veeel zelfverzekerder. ipv een bang iemand die denkt dat ieder moment t paard op me af komt.
Zo heeft t mij wel geholpen.
Maar als ik t zo lees en je hebt idd nog meer problemen met je paard denk ik toch even dat je iemand erbij moet halen die je wel even kan laten zien hoe je omgaat met je paard!
Hoe eigewijs mensen er in kunnen zijn om t niet te doen..T helpt soms echt heel erg dan dat eigen gestuntel met paarden!
Je hoeft niet weg te lopen voor je paard, zorg maar dat ze niet in de buurt kan komen door haar bijvoorbeeld weg te 'jagen' om het zo te zeggen. De beweging die je kunt doen om je paard terug te laten lopen als je begrijpt wat ik bedoel.
hoe kan je een topic sluiten
KiWiKo schreef:hmzzzz, je loopt in de stad, er komt een meiske op je afgerend...... en die gaat heel dreigend voor je staan en wil jou eigenlijk boven op je kin een knuist geven......... wat doe jij dan??
Meis, haal hulp bij je paard, want anders gaat het niet goedkomen....... en weet je wat dadelijk het gevolg is.
Het gevolg is dat jouw paard dadelijk met twee poten in het slachthuis staat omdat er niks meer mee aan te vangen is...... misschien breng je het nog weg naar iemand die het paard gaat opvoeden...... krijgt het paard gruwelijk op zijn sodemieter, want dat gedrag wordt niet getolereerd..... en waarom krijgt het paard gruwelijk op zijn sodemieter..... Juist, omdat jij het nu niet goed aanpakt...
Ik wens je heel veel wijsheid toe

beantsje schreef:Als ik jouw berichtje zo lees, schat ik in dat je niet zoveel ervaring hebt. Angst voor een zweep gaat niet over door ze er eerst aan te laten ruiken. Longeren zonder longeerzweep kan niet.
Als je van haar wegloopt terwijl ze op je afloopt, geef je aan dat jij ondergeschikt bent aan haar. Dat is dus een fout signaal waardoor het steeds erger zal worden.
Op zich zijn er maar weinig paarden die echt gaan vechten. Desalniettemin denk ik dat je er goed aan doet om iemand met verstand van zaken je eens te laten helpen. Longeren moet je ook leren!
sappho schreef:vindt de post van cassidy en KIWIKO behoorlijk agresief! Helemaal niet nodig lijkt mij. Voor de TS, hulp halen lijkt me erg verstandig! Mijn oude paardje kan ook erg drijgen en agresief doen, je moet je vooral niet laten intimideren door je eigen paardje. Zodra je paard door heeft dat ze jou kan intimideren door te dreigen, zal ze steeds een stapje verder gaan totdat ze uiteindelijk echt agresief wordt! Vraag hulp aan mensen die er verstand van hebben, want jou problemen kunnen denk ik vrij snel opgelost worden, wanneer jij weer de dominat wordt!
Succes
Ps. Misschien zijn de beginselen van het natural horsemanship iets om de balans tussen jou en je pony weer op orde te krijgen!