Straffen of belonen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mas_

Straffen of belonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 11:34

Haay Doei!

Wat vinden jullie? Moet je je paard straffen als die iets stouts/verkeerds doet of juist belonen als die het goed doet? Of allebei straffen bij foute dingen, belonen bij goede dingen.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Ps. respecteer de mening van andere en maak geen ruzie in dit topic als iemand anders het anders doet dan jij Lachen
Groetjes Doei, doei

_fenna_

Re: Straffen of belonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:50

Als je met je paard op iets aan het trainen bent wat nog niet helemaal goed gaat, dan moet je hem wel een extra schouderklopje geven als hij het goed doet. Als hij het niet meteen goed doet vind ( ik ) niet dat je hem meteen moet straffen.

Tenzij je je paardje door door kent, en hij jou aan het "vervelen" is en het gewoon niet doet. Dan kan je hem best een tikje geven.

Maar denk niet dat als het niet meteen lukt, meteen de zweep pakken, want dat helpt niet...... (denk ik) Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:09

Belonen wanneer een paard het (een beetje) goed doet.
Wanneer hij iets verkeerd doet negeren en opnieuw proberen, straffen of corrigeren alleen als het niet anders kan, bijvoorbeeld bij bijten.

Belonen werkt vele malen beter en sneller, paard krijgt zo veel plezier om dingen voor je te doen en wordt vaak onderzoekend naar hoe hij het voor elkaar kan krijgen om beloond te worden.
Straffen zorgt vaak voor verwarring en spanning.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:42

De combinatie van belonen en 'straffen'.

Ook straffen kan je op den duur met een zo klein mogelijk gebaar doen, zodat het niet echt straf is, maar meer: dat mag niet. Ik zeg altijd als mijn paarden iets doen dat niet mag: 'Nee (nee)' en dan weten ze ook dat het niet de bedoeling is.

Wat ik mijzelf heb aangeleerd is dat ik IEDER commando vervolg met een sterker commando of een beloning (stem of een aai).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:51

Er zijn verschillende mogelijkheden:
Actief straffen (bijv. slaan)
Passief straffen (het onthouden van iets prettigs, bijv. negeren)
Actief belonen (klopje)
Passief belonen (het beeindigen van iets onaangenaams, bijv. het weg laten vallen van druk)

Ik geloof zowel in belonen als straffen, al denk ik dat je met actief straffen terughoudend moet zijn. Dat doe ik alleen als een paard ongehoorzaam is en waarbij ik ook zeker weet, dat een paard beseft dat hij iets doet dat niet mag. Bijvoorbeeld dominant gedrag naar mij toe. Maar dan ben ik ook snel en duidelijk. Dominant gedrag kan dus direkt een schop opleveren.

als het gaat om het aanleren van dingen, werkt straffen niet, denk ik.

rmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:39

Een combinatie werkt over het algemeen inderdaad het beste.
Je paard iets nieuws aanleren gaat het snelst als je hem uitbundig beloont voor elk stapje in de goede richting.

Een leuk spel, in het kader van belonen:
Ga met een groep in een bepaalde ruimte zitten (maakt niet zoveel uit wat, als het maar niet te groot is). Stuur 1 iemand naar de gang. Terwijl 'het paard' op de gang staat, bedenk je met de groep een opracht voor 'het paard', bijv. de pen die op tafel ligt aan Katrien geven.
De eerste keer laat je 'het paard' de opdracht uitvoeren, door alleen maar 'nee' te zeggen. Heeft 'het paard' de opdracht uitgevoerd, dan is het tijd voor de tweede keer (evt. met ander 'paard').

Er gaat weer iemand naar de gang, de groep verzint weer een opdracht.
Het verschil met de eerste keer is dat je nu 'het paard' stuurt alleen door 'ja' te zeggen.
Is het gelukt, tijd voor de derde en laatste keer.

Er gaat weer iemand weg, groep verzint nog een opdracht.
Als 'het paard' terug komt, laat je hem een opdracht uitvoeren, door zowel ja bij stapjes in de goede richting, en nee bij stapjes in de verkeerde richting te zeggen.

Je zult zien dat de persoon bij de eerste keer vrij gefrustreerd zal raken, door al die 'nees'.
De tweede keer zal het beter gaan, en de laatste keer het best.
Het is leuk om te doen, en zo krijg je goed inzicht in wat je paard voelt als je hem iets probeert te laten doen. Hopelijk kan deze ervaring je helpen, de volgende keer dat je met je paard aan de slag gaat!

Succes!

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:07

Bedankt voor de reacties Lachen
Ik ben het ook wel met jullie eens.. maar ik mag misschien bij mn verzorgpony iets vaker belonen.. ze is heel erg onstuimig en dan let ik vaak alleen maar op de dingen die ze fout doet en als ze dan iets goeds doet en reageer ik daar niet altijd op.. Bloos
Nu ik dit lees ga ik maar eens goed mn best doen en veeeeeeeeeeeel vaker belonen en meer mn geduld bewaren Lachen
Het is trouwens niet zo dat ik haar zovaak straf hoor Lachen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:14

ik denk dat als je paard het probeert, je hem ook moet belonen. Soms heeft mijn pony er bijvoorbeeld gewoon minder zin in, dan doet ze het wat minder goed. Ze wordt evengoed beloond, en ik probeer haar een extra oppeppertje te geven zodat ze er weer zin in krijgt.

Straffen (fysiek) doe ik alleen als ik gevaar loop, dus bij gericht trappen, echt bijten etc. Anders zal ik haar terug op haar plaats zetten, en bijv. door even vasthouden, een paar passen terug te laten doen, of enkel door stem en houding duidelijk maken dat zij niet de regels maakt, maar ik. Werkt geweldig!

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:30

Als een paard 'gemeen' iets fout doet bijv stijgeren bokken om je er af te gooien zonder dat daar redenen voor zijn zoals pijn ofzo, (verkeerd zadel enz) Vind ik wel dat je een apard moet straffen, of op zijn plek zetten. Als een paard iets verkeerd doet omdat hij het niet snapt moet je hem juist helpen het goed te doen en dan ook belonen als hij het goed doet!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:30

Ik ben van het positief (actief) en negatief (passief)belonen en het minst van het straffen.
Ik ben er achter gekomen dat straffen weinig effect heeft tenzij je het op precies het juiste moment doet en dat lukt haast nooit.
Ik bedoel...als je paard gaat steigeren, wie lukt het om hem op z'n donder te geven terwijl hij nog in de lucht zit.
De meeste zullen hem straffen als hij met zijn benen weer op de grond komt.
Het effect van straffen is dan weg want je wilt toch zeker dat hij met zijn benen op de grond staat?
(Je moet natuurlijk wel de oorzaak weten van dit voorbeeld)
Persoonlijk denk ik ook niet dat je een paard alleen in een bepaalde situatie moet/kunt belonen.
Daar gaan heel wat situaties en beloningen aan vooraf.
Ik ben eigelijk altijd bezig met belonen en zo vorm je de basis denk ik.
Als je dan wat meer wilt vragen begin je bij de basis en ga je steeds iets verder.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:31

SuperPaardje schreef:
Als een paard 'gemeen' iets fout doet bijv stijgeren bokken om je er af te gooien zonder dat daar redenen voor zijn zoals pijn ofzo, (verkeerd zadel enz) Vind ik wel dat je een apard moet straffen, of op zijn plek zetten.

Ik geloof niet dat er geen reden voor is.

Nadyche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:09

dan zou ik straffen.. maar als het paard bang of iets is, dan zou ik het niet doen.. je kan hem ook een boze stem opzetten van hé pas d'r op! meestal houd het gezeur dan ook al op Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:13

Ik vind dat je meer aandacht moet besteden aan het belonen dan aan het straffen. Ok, als je paard iets doet wat niet mag moet je dat laten merken en daarna gewoon weer doorgaan alsof er niets is gebeurd. Maar als hij iets goeds doet dan mag je best laten weten dat je het echt heel erg op prijs stelt en hem uitgebreid belonen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:22

Over het algeem ben ik meer van het belonen.
Maar bij Anouar is het toch echt wel eens nodig om hem op z'n plek te zetten. Hij is ontzettend slim en dominant. Als ik hem alleen maar zou belonen en slecht gedrag negeren dan kan ik het wel vergeten.
Niet dat ik hem de halve dag loop te slaan en te schoppen hoor. Maar af en toe probeert hij dingen die ik echt niet vind kunnen. Dan mag hij ophoepelen en even weg blijven (soort van join up, maar dan met een reden en wat simpeler) Hij weet het dan precies hoor.
Daarna vraag ik altijd iets heel simpels van hem dat niet fout kan gaan zodat ik hem weer kan belonen voor iets positiefs

Nadyche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:08

wel bedoel ik dan als je paard het dan wel goed doet belonen en dan uitbundig! dan weet je paardje ook dat het goed is wat ie doet Lachen

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 09:48

Lenneke_ schreef:
Over het algeem ben ik meer van het belonen.
Maar bij Anouar is het toch echt wel eens nodig om hem op z'n plek te zetten. Hij is ontzettend slim en dominant. Als ik hem alleen maar zou belonen en slecht gedrag negeren dan kan ik het wel vergeten.
Niet dat ik hem de halve dag loop te slaan en te schoppen hoor. Maar af en toe probeert hij dingen die ik echt niet vind kunnen. Dan mag hij ophoepelen en even weg blijven (soort van join up, maar dan met een reden en wat simpeler) Hij weet het dan precies hoor.
Daarna vraag ik altijd iets heel simpels van hem dat niet fout kan gaan zodat ik hem weer kan belonen voor iets positiefs

Zo gaat het bij mij eigelijk ook wel bijna altijd Ja

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:55

odje schreef:
Ik ben van het positief (actief) en negatief (passief)belonen en het minst van het straffen.
Ik ben er achter gekomen dat straffen weinig effect heeft tenzij je het op precies het juiste moment doet en dat lukt haast nooit.
Ik bedoel...als je paard gaat steigeren, wie lukt het om hem op z'n donder te geven terwijl hij nog in de lucht zit.
De meeste zullen hem straffen als hij met zijn benen weer op de grond komt.
Het effect van straffen is dan weg want je wilt toch zeker dat hij met zijn benen op de grond staat?
(Je moet natuurlijk wel de oorzaak weten van dit voorbeeld)
Persoonlijk denk ik ook niet dat je een paard alleen in een bepaalde situatie moet/kunt belonen.
Daar gaan heel wat situaties en beloningen aan vooraf.
Ik ben eigelijk altijd bezig met belonen en zo vorm je de basis denk ik.
Als je dan wat meer wilt vragen begin je bij de basis en ga je steeds iets verder.

Ik ben geen voorstander van een paard te straffen als hij nog op twee benen staat.
Dat kun je beter doen als hij weer "geland" is. Hij weet dan nog donders goed wat hij heeft uitgevreten. Bovendien legt hij al snel de combinatie tussen omhoog gaan en daarna zijn straf krijgen.
Paarden zijn niet dom. (op sommige na)

Je zult paarden moeten straffen indien nodig bij grote "vergrijpen" zoals bijten, slaan etc..
Klein onwenselijk gedrag kun je ook negeren en uitsluitend het positieve belonen.

Belonen en motiveren werkt altijd nog het beste maar je zult grenzen moeten stellen waar nodig.
De een heeft daar in een hardere aanpak nodig dan de ander.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:30

Ik denk dat het ook aan het paard ligt, welke methode je dan gaat gebruiken.
Bij m'n vz paard werkt het al als je je stem verhefd. Slaan heeft bij haar geen zin, want dan wordt ze nog bozer en gevaarlijker. Ik merk dat het uitbundig belonen veeeeeel beter bij haar werkt dat het straffen.
Ik laat wel merken als ze iets doet wat niet mag, maar dan duw ik haar weg of verhef m'n stem. Iemand anders op stal heeft een keer tegen haar geschreeuwd en haar geslagen en dat weet ze nu nog...het is een heel slim paard Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:36

Op straf-wijze met paarden omgaan 'werkt' alleen bij onderdanige paarden, al is het dan natuurlijk nog echt niet goed te keuren!

Mijn vorige verzorgpaard (een jonge en dominante Oldenburger merrie) was, zeker in het begin, erg lastig. De eigenaar geloofde helaas (ook bij mensen) niet in het goede en had dan ook geen vertrouwen tegenover zijn paarden. Hij schreeuwde dus voornamelijk tegen ze, maar anderzijds, wisten ze dondersgoed dat hij erg gek met ze was.
Wat het vervelende was: als ik met haar bezig was en hij kwam begon hij altijd meteen te schreeuwen oid. Als ik dan aan het rijden was en hij kwam kijken ging het meteen ook voor geen meter en voelde je haar direct aanspannen... Verdrietig
Op een gegeven moment ging hij 'helpen' inladen en heeft hij haar met een stok geslagen (wij waren tegen, maar die ouwe man wist het wel) en toen is zij stijgerend te trailer uitgedenderd en raakte op de terugweg de lichtunit van de trailer. Daarna is het uiteindelijk gelukt.
Op een gegeven moment ging hij zn sigaren halen (als altijd) voordat we naar de manege gingen en het andere meisje dat daar reed en ik zijn toen dravend richting trailer gegaan en hebben haar met alle rust, zonder enig gedonder, er in gekregen. Sindsdien ging het elke week zo... (erg toch?)
De merrie was dan ook een echte dame en elke miniscule vorm van onrechtvaardigheid werd door haar afgestrafd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:39

Ik vind straffen een heel raar woord eigenlijk..
Ik noem het liever corrigeren..
Je geeft een paard geen straf, hooguit een flink standje..

En dan ligt het ook nog aan het paard zijn karakter, en de situatie...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:47

ligt dr aan.. ik straf en beloon.
gister heeft hij nog heel erg flink op zn donder gehad..:
mijn paard staat in een wei met in/uitloopstal. als het voedertijd is loop ik met een bak met hooi, wortel en voer naar de in/uitloopstal om daar alles klaar te leggen. ik heb hem geleerd dat hij met zn hoef niet de drempel overmag, maar moet wachten tot ik toestemming geef om naar binnen te komen (ik roep dan zijn naam als ik klaar ben, dan mag hij naar binnen). doet hij wel zijn hoef over de drempel dan zeg ik 'terug' dit moet hij dan ook doen en dan is dr verder niks aan de hand. gister ging t zo: hij kwam even kijken (dat mag zolang hij zn hoef neit over de drempel zet) en hij liep weer even een rondje in de wei.. opeens komt hij binnengestormd Bloos! dus ik heb 'm letterlijk naar buitengeschopt en heb flink mn stem verheft!
hij weet de regels en toch overtreed hij ze.. nou dan kan ik best wel eens hardhandig zijn..

maar als hij iets goeds doet beloon ik m ook. als ik bv een voetje vraag en hij geeft t dan is t altijd 'goedzo' met een vriendelijke stem.
ook doe ik dit met trainen, als hij luisterd is t altijd even enthousiast 'goedzo' en een klopje op zn schouder of een aai over zijn neus. zo weet hij ook waneer hij dingen goed doet en dat vind ik ook belangrijk.

met nieuwe dingen aanleren beloon ik ook veel, tot dat hij 100% weet wat de bedoeling is, als hij t dan niet goed doet (om de reden dat t klieren is of gewoon niet willen luistern) dan is het even stemverhef, luisterd hij dan nog niet is het een tikje.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:59

ik doe het beiden Lachen

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:37

Ik denk de ombinatie van! Als jij bv even gek doet geef je hem op zn kop door boos tegen je paard te praten en hem goed aan het werk te zetten!
En als het goed gaat beloon je je paard weer!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:21

met grondwerk beloon ik ze, door een ontspannen aai te geven, meestal boven de ogen onder de oren (voorhoofd), ik beloon of corrigeer niet met mijn stem, mijn houding kan voor het paard voldoende zijn, om te weten wat ik wil, ze weten waneer ze moeten stil staan, wanneer ze mee moeten lopen, door mijn ontspanning merken ze ook dat ik ze daar mee beloon, ik merk ook dat ze op die manier rust en vertrouwen krijgen, door een kleine ophouding te geven aan de longeerlijn leg ik uit waar ze moeten staan of lopen, en buiten mijn (eilandje) ruimte te blijven als ik dat wil.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:29

Als ik alleen met mijn verzorgfries in de bak ben, en ik ga aandraven, wil ze nog wel eens in een huppel-bok galopje wegspringen, dus, ze wil hard, dan gaat ze hard!
Dan galoppeerd ze maar even een lekker stuk door, tot ik het zelf weer stop. Als ze het weer goed doet ga ik haar belonen.