Petrie Perfect oprekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariska1989

Petrie Perfect oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 11:27

Hallo,

Ik vroeg me af of er ervaringen waren met het oprekken van Petrie Perfect's, in verband met de coating die erop zit.(Ik ben er een halfjaar uitgeweest qua rijden, en mijn kuiten zijn schijnbaar een paar centimeter gegroeid Clown , kom er moeilijk in, en ik voel mijn aderen 'kloppen', het voelt echt afgekneld)

Er word door de ene ruitersportzaak gezegd: 'Dat kan prima' en door de andere ruitersportzaak sterk afgeraden, en daar sta je dan als ruiter met weinig verstand van laarzen.. (dit vind ik dus van de ruitersportzaak die zegt dat het prima kan, onverantwoord als ik op motivatie afga van de andere ruitersportzaak)

Ik denk dat ik het niet ga doen (in de hoop dat mijn kuiten weer wat afslanken, ik ga het rijden weer oppakken), maar ik zou graag evengoed ervaringen willen weten.

Alvast bedankt

Groetjes Mariska Knipoog

(Gelieve geen commentaar op het feit dat het hier om 'perfects' gaat, het was voor mij anderhalf jaar geleden een prima keuze die binnen mijn budget lag, cavallo's waren te breed voor mijn voet)

Rinske

Re: Petrie Perfect oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:45

Dat is toch Venetoleer? Ik heb pasgeleden nog van een laarzenmaker vernomen dat deze niet opgerekt kunnen worden, omdat dan de coating eraf vliegt.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:18

Ik heb mijn Petrie Perfect laten oprekken en er is niks beschadigd... het leer/de coating was destijds nog mooi heel. Volgens mij heb ik ze 1,5 of 2 cm op laten rekken... weet het niet meer precies omdat het al zeker 2 jaar geleden is.

Wel herinner ik me nog dat ik m'n laarzen zeker 2 weken kwijt ben geweest omdat langzaam oprekken een veel groter effect heeft op de langere termijn.

Als je kuiten niet blijken af te slanken, is ritsen erin laten zetten misschien ook wel een optie alleen moet je wel even goed informeren want er zit aardig verschil tussen de tarieven die worden gehanteerd. Oprekken is goedkoper.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:34

Hey mariska1989, ik heb ook van die laarzen. Nou ik durf ze niet meer aan, in elk geval niet zonder zakjes. Ze zijn nog niet ingelopen maar als ik er eenmaal in kom dan kom ik er ook niet meer uit Haha! Die dingen had ik ooit gekocht voor tijdens shows e.d. een tijdje niet meer aangehad en dacht van zonde ik ga ze maar eens fatsoenlijk inlopen en vaker gebruiken. Ik had ze dus een keer een halve dag aan gedaan zonder zakjes na een aantal keren met zakjes en dacht dan lopen ze misschien sneller uit. Haha ik heb het geweten, kreeg ze dus echt niet meer uit. De buurman erbij gehaald, die kreeg het niet voor elkaar, de buurvrouw er nog bij ROFL Nagelbijten / Gniffelen en daar lag ik in de deurpost en hun maar trekken Vork ahhhh dat deed zeer Huilen . Ik stond er van te voren eigenlijk met een mes bij van uit die dingen Boos! . Maar goed ik dus maar weer fijn op mijn oude vertrouwde leren laarzen.
De Petri perfect zijn van rundleer en van binnen kalfsleer gevoerd dus oprekken zou moeten kunnen hoor. Maar ik denk dat ik er maar een rits in laat zetten omdat ze bij mij verder niet knellen of zo. Ik kan die draai niet meer maken met mijn voeten om er in of uit te komen. Maar ik vind het ondingen. Volgende zijn in elk geval met rits en niet meer van die kachelpijpen.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 22:18

Rinske schreef:
Dat is toch Venetoleer? Ik heb pasgeleden nog van een laarzenmaker vernomen dat deze niet opgerekt kunnen worden, omdat dan de coating eraf vliegt.

Inderdaad, dat wilde ik ook graag weten, of dat betrouwbaar was met die coating.

Maar nu vraag ik me af, wanneer ik de laarzen wegbreng om ze te laten oprekken, en het blijkt wel te mislukken, is de ruitersportzaak dan aansprakelijk of ben ik dat zelf?

Ik vind die stevige, zogenoemde kachelpijpen, laarzen juist superfijn, ik heb best zwakke enkels dus ik vind die stevigheid juist erg fijn! Heb inmiddels gereden met geleende aigle extra hoog, ik mis mijn leren laarzen nu al...

Dan nog een opmerking, verzwakt een rits je laars niet heel erg?

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:42

Zelf wil ik ze niet laten oprekken omdat ze voor mij dan weer te groot worden want als ik ze eenmaal aan heb zitten ze goed. Met een rits kan ik makkelijker instappen.

Een rits kan natuurlijk wel sneller stuk gaan. Al moet ik zeggen dat ik nog een paar Mountain Horse High riders heb waar dus standaard een rits achter in zit, heb ze toch al een aantal jaren waarvan ik ze dan paar keer per week toch wel een aantal uren aan had en de rits is nog heel en niks mis mee. Ligt denk ik ook helemaal aan degene die ze erin zet en wat voor rits. Er komt natuurlijk wat speling op door beweging en dergelijke. Je zou daarover denk ik beter over ervaringen van andere mensen af moeten gaan die het ook hebben laten doen en het daar dan eventueel laten doen. Je kan wel simpelweg naar een schoenmaker gaan maar die heeft er misschien helemaal geen kijk op. Ik heb ooit ergens mijn oude laarzen laten vermaken, daar had ik goeie ervaringen over gehoord. Heeft hij ook heel netjes gedaan. Hij heeft ook eerst alles netjes opgemeten, zo hoort het ook. Ik geloof dat dat winkeltje in Bakel zat maar weet ik niet zeker.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:07

sarosxx schreef:
De Petri perfect zijn van rundleer en van binnen kalfsleer gevoerd dus oprekken zou moeten kunnen hoor.

Even voor de duidelijkheid, dit klopt NIET wat je zegt, de Petrie Perfect heeft een coating (venetoleer), de Petrie Standard heeft wel een rundlederen buitenkant. Ik denk dat je de 2 modellen door elkaar haalt.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:13

dat denk ik ook rinske.

wij raden mensen altijd af om deze laars op te rekken, omdat de kans gewoon weg bestaat dat de coating dat niet aankan.
als mensen het toch willen is het op eigen risico.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:07

Wat houdt veneto in? Is dat samen geperst leer? Ik heb me laten vertellen dat het verschil tussen de perfect en de standaard alleen de zool anders was en misschien ook over een coating maar dat weet ik niet meer. Heb ze vijf jaar geleden nieuw gekocht bedenk ik me nu, staan nu dus nog steeds als nieuw in een laarzentas in de kast, zijn nog niet eens ingezakt Haha! .
Er zit niks anders op dan er dan een rits in te zetten dus......

Ps. rundleer en van binnen kalfsleer gevoerd en waterafstotende finish, rubberen antislipzool staat in het divoza boek bij de Petri Perfect. Had die boeken van 2006 en 2007 hier toevallig liggen. Daar had ik dat uit en dacht dat oprekken dus zou moeten kunnen. Maar als het een coating is lijkt me het ook niet zo'n goed idee dus. Is dat dan die waterafstotende finish?
Bij de Standard staat Volnerf rundleder, kalfsleder gevoerd, goedyear genaaide zool en rubberen antislipzool.

Maar volgens mij heb ik dus ook gewoon de perfect......
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 15-01-08 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 20:16

Ja, de coating is de waterafstontende finish.

Als ik zo de reacties lees ben ik aangewezen op een rits Lachen

Ik denk dat ik wel mijn beslissing al genomen heb, maar nieuwe inzichten of opmerkingen zij nnatuurlijk altijd welkom Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:59

de perfect wordt gemaakt van splitleer, dat wil zeggen dat de gebruikte huid in delen is gesplit. de perfect wordt gemaakt van het middelste deel , om hem toch mooi en stevig te laten zijn wordt er een coating overheen gedaan.