Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_bloempje01_ schreef:misschien is gronwerk gaan doen zodat ze je meer gaat vertrouwen en als ze je vertrouwd kun je misschien er naast gaan lopen en dan naar buiten. (klein stukje)
Valencia79 schreef:Ik denk dat je het gewoon heel goed moet oefenen, en doorzetten. Je pony vindt het blijkbaar niet leuk om het terrein uit te gaan. Zorg dat ze het wel leuk gaat vinden, door te belonen als ze wel meekomt met een stukje appel. Een 2e persoon erbij kan ook wonderen doen, bijv. de 2e persoon neemt je pony met jou erop aan de hand mee, eventueel met zweepje erbij.
Dan moet je daarna het af gaan bouwen en de 2e persoon doet steeds minder na verloop van tijd. Het zal wel een uitprobeerfase zijn, ik heb wel vaker gehoor dat paarden bij hun nieuwe eigenaar eerst wel goed luisterden en na een paar maanden niet meer. Het is een dominantie/leiderschap probleem.
Ze moet jou altijd en overal als de leider zien.
Vervelend dat je geen bak hebt, hierin kan je vele oefeningen doen. Kun je niet een stukje wei afzetten en hierin aan de slag gaan met grondwerk?
De gouden regels zijn, heb ik geleerd, 1. Ga door waar je mee bezig bent ( als ze weer niet wil, zorg dan dat ze, al is het maar 1 stap, toch buiten het terrein gaat, anders wint ze en wordt het de volgende keer nog moeilijker) 2. Heb geduld....

ik heb 2 uur bij een sloot gestaan omdat hij (ook een welsh) het vertikte om er doorheen te gaan, terwijl die er de weken ervoor gewoon door heen liep..! na snoepjes en een longeerlijn bij mijn moeder(ik er op gebleven) ging die er eindelijk overheen,,daarna heel erg belonen..nog 1 keertje proberen en dan klaar..en dan niet als ze het doet meteen buitenrijden. gewoon eerst beginnen dat ze door het hek komt..
A_n_n_e_ schreef:en trouwens..mijne vertikt het juist meer als je de zweep gebruikt
haha misschien een beetje dom maar een verzorgpony van mij heb ik zo naar de poetsplek gekregen waar ze al een tijdje niet was geweest wegens angst.. als je je paard overdreven stelling geeft en dan aanspoord kan je paard haast niet anders als lopen. daarna omstellen (dus stelling andere kant op) en zo ga je door een soort van slangenvolte vooruit.. ik weet niet of dit werkt als je óp je paard zit want ik stond ernaast en me verzorgpaardje had een halstertje om.. maar je kan het altijd proberen
. suc6!
aliesjeh schreef:misschien zigzaggend??haha misschien een beetje dom maar een verzorgpony van mij heb ik zo naar de poetsplek gekregen waar ze al een tijdje niet was geweest wegens angst.. als je je paard overdreven stelling geeft en dan aanspoord kan je paard haast niet anders als lopen. daarna omstellen (dus stelling andere kant op) en zo ga je door een soort van slangenvolte vooruit.. ik weet niet of dit werkt als je óp je paard zit want ik stond ernaast en me verzorgpaardje had een halstertje om.. maar je kan het altijd proberen
. suc6!
edit. en als ze vooruit gaat natuurlijk heel erg belonen! en zorgen dat ze het daar misschien nog wel leuker gaat vinden als thuis. verwen haar dan met veel knuffel en natuurlijk appels![]()
![]()
Miichelllee schreef:Ik denk idd ook dat je heel veel geduld moet hebben.
ik heb ook eenverzorgpony gehad die wou het ook niet
na elke dag een beetje oefenen en heel erg goed belonen wou ze dan toch wel het erf af.
Je moet haar/hem je vertrouwen geven en je paardje moet jou ook gaan vertrouwen ..
Groetjes
veel suc6!