Breedte van een 1,5 paards trailer??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickelientje

Breedte van een 1,5 paards trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 21:06

Kan iemand mij vertellen wat de (gemiddelde) breedte (binnenmaats) is van een 1,5 paards trailer en over welk merk je het dan hebt? Liefst van betaalbare trailers, want zó rijk ben ik nou ook weer niet Vork
Ik ben nl van plan een anderhalf paards trailer aan te schaffen voor m'n twee shetten en deze dan op te delen als een 2-"paards" trailer... Maar dan moet ik van te voren wel weten of ze daar naast elkaar in gaan passen Knipoog
Hopelijk kan iemand me wijzer maken...?!

suffie

Re: Breedte van een 1,5 paards trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:40

De breedte weet ik zo niet, maar ik heb een 2 jaar oude Atec Starline 1 1/2 paards. Ik heb er meerder keren een Haflinger + Shetlander, of een Merrie + veulen in vervoerd. De trailer is hiervoor ruim zat! De aanschafprijs nieuw is ongeveer €3400 en dan heb je een rubberen vloer, rubber op de loopplank, uitzetramen en een zeiltje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:57

Ik heb met grote regelmaat twee IJslanders in een 1 1/2 paards Westfalia gefrommeld. Dat ding (toen 30 jaar oud) zal goed 1mtr breed geweest zijn. Overigens rijdt deze trailer nog altijd rond, tot tevredenheid van de huidige eigenaar.
Even voor je beeldvorming: mijn Westfalia Saturnus (2-paards) meet 1,50m binnenwerks (ik heb de bodem zelf vervangen Haha! ).
Ik weet van Weijer dat ze trailers bouwen die ze verkopen als twee-paards, speciaal voor IJslanders. Deze hebben 1600kg MTM, een tussenschot en zijn ook verkrijgbaar met een lager dak (minder luchtweerstand). Bel ze even. Hier wonen ze: http://www.weijer.nl/
Weijer zit qua prijs in de middenmoot, maar de levensduur wordt door geen van de anderen geëvenaard. Ik ken er verschillende in goede staat en zeker twintig jaar oud.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 22:08

Bedankt voor jullie reacties!!

Vergeten erbij te zeggen: ik kan maar een MTM van 1400 kg (eigenlijk 1399 Knipoog ) hebben, gezien ik geen E achter B heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:20

Weijer bouwt op verzoek, het zal dus ook geen probleem zijn een bepaalt gewicht op het kenteken te zetten, zolang dat lager is dan waarvoor typegoedkeuring is afgegeven.
Bedenk wel dat verlaging van de MTM een afname van het laadvermogen betekent. Let erop dat je voldoende overhoudt om datgene te doen wat je wil doen. Bij twijfel is een weegbrug erg zinvol.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:29

Ik kijk morgen even in de papieren van mijn trailer, want ik heb wel een E bij B, dus heb daar niet zo op hoeven letten. Ik moest letten op wat de auto mocht trekken. Je hoort nog van mij.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 23:41

ikke schreef:
Weijer bouwt op verzoek, het zal dus ook geen probleem zijn een bepaalt gewicht op het kenteken te zetten, zolang dat lager is dan waarvoor typegoedkeuring is afgegeven.
Bedenk wel dat verlaging van de MTM een afname van het laadvermogen betekent. Let erop dat je voldoende overhoudt om datgene te doen wat je wil doen. Bij twijfel is een weegbrug erg zinvol.

Denk dat het op verzoek laten bouwen niet echt betaalbaar wordt voor mij... En ik weet dat er op zich voldoende 1,5 p trailers zijn tot max 1300kg... daar richt ik me vrnl op Lachen

Suffie; bedankt alvast! Ben benieuwd...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 09:39

Vickelientje schreef:
ikke schreef:

Denk dat het op verzoek laten bouwen niet echt betaalbaar wordt voor mij... En ik weet dat er op zich voldoende 1,5 p trailers zijn tot max 1300kg... daar richt ik me vrnl op Lachen

Suffie; bedankt alvast! Ben benieuwd...

Nee, Weijer gaat uit van een basismodel, waarbij je dan uit de optielijst kiest wat je wel en niet wil. Die optielijsten van Weijer zijn langer dan willekeurig welke andere trailerfabrikant, maar ze jagen de prijzen niet onevenredeig de hoogte in.
Daarnaast ken ik bosjes Weijers van 15 - 20 jaar oud en in goede staat, iets wat alleen Henra ze nog enigszins nadoet. Kijk maar eens op Marktplaats, de oude trailers die daar worden aangeboden en in fatsoenlijke staat zijn, zijn vrijwel allemaal Weijer en Henra. Een enkele Waco en Westfalia zorgen voor de rest..........

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 09:53

Om op je vraag terug te komen.
Wat is de breedte van een 1,5 paards trailer?
Volgens mij is dit verschillend per merk/model, ditzelfde geldt ook voor 1- of 2 paards trailers.
Wij hebben zelf ook een 1,5 paards trailer, deze heb ik destijds gekocht voor het vervoer van enkel mijn KWPN rijpaard.
Uit mijn hoofd is onze Hotra Otello 1,5 paards inwendig 130 cm. breedt.
Helaas is mijn paardje overleden en ga ik nu verder met Welsh-A pony's. Ik heb via marktplaats een tussenschot gekocht welke wij passend willen maken in onze trailer, zodat ik ook 2 Welsh-A pony's kan vervoeren in onze 1,5 paards trailer. Pling
Onze auto mag 1200 kg. trekken.

Ik ken ook mensen die 2 IJslanders vervoeren in een 1,5 paards trailer, zonder tussenschot! Past net Nagelbijten / Gniffelen

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 11:34

@ikke; ik wil best geloven dat die trailers een goede prijs- kwaliteit verhouding hebben, maar ik heb simpelweg geen geld om een nieuwe trailer te kopen... Geld, geld!

@linda_lekuri; bedankt voor je reactie! Zo krijg ik een beetje idee dat het idd wel moet gaan passen!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:33

ikke schreef:
Nee, Weijer gaat uit van een basismodel, waarbij je dan uit de optielijst kiest wat je wel en niet wil. Die optielijsten van Weijer zijn langer dan willekeurig welke andere trailerfabrikant, maar ze jagen de prijzen niet onevenredeig de hoogte in.
Daarnaast ken ik bosjes Weijers van 15 - 20 jaar oud en in goede staat, iets wat alleen Henra ze nog enigszins nadoet. Kijk maar eens op Marktplaats, de oude trailers die daar worden aangeboden en in fatsoenlijke staat zijn, zijn vrijwel allemaal Weijer en Henra. Een enkele Waco en Westfalia zorgen voor de rest..........

Mijn Weijer trailer is nou ook 16 jaar en 2 maand oud en ziet er nog super uit voor zijn leeftijd, alleen zitten de orginele spatborden er niet meer op, maar dat is niet erg, als de rest maar wel goed is

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:45

Ik heb een henra met een inwendige breedte van 1,30m. mijn mini past er dwars in. (zie link)
[AR] pony+wagen in trailer vervoeren? eerst goed nu problemen.

hier passen makkelijk 2 shetten in met een tussen schot.

het gewicht is 1300kilo met een laatvermogen van 732kilo om precies te zijn Vork

ik weet niet of jullie een beetje handig zijn? anders zou ik een mooie 2de hands kopen en die opknappen en ombouwen naar eigen idee. wij hebben ook een oudere gekocht en deze heeft mijn vader om gebouwd naar onze ideeën en wensen.

op marktplaats adventeerd ook een man die voor leuke prijzen oudere trailers verbouwd.
is een bedrijfje, met iig een nette prijslijst.
heb even delink voor je opgezocht van die marktplaats advertentie.

trailer verbouwen

suc6 met het zoeken.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 14:43

Bedankt voor de reacties!

ifever; bedankt! Die link kan ik wel iets mee. Kan er altijd eens gaan kijken..!
Wil jouw pony trouwens inmiddels wel weer gewoon in de trailer? Ziet er wel schattig uit Knipoog

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 15:36

ikke schreef:

Hmmm, heb es rondgekeken naar Weijers, maar prijzen 2ehands valt me niet eens tegen eigelijk.
Als ik al die enge bodem- verhalen zo lees op bokt, ga ik toch liever voor een bekender merk waarvan ik weinig negatiefs kan vinden...
Dus bedankt voor de tip Knipoog

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:36

Hierbij het beloofde gewicht. Gewicht trailer 560kg, maximaal laadvermogen 640 kg, totaal 1200kg. Ik zag dat je van de Veluwe komt, daar kwam ik ook vandaan. Toch heb ik mijn trailer bij Seegers in Halle gekocht (Achterhoek) omdat deze goed bekend staat. Als je op deze naam googled zie je wat hij allemaal verkoopt, oa Atec en Weijer en een aantal 2e hands, die gekeurd zijn.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 17:52

Ah super suffie, bedankt!

@ikke; ben jij bekend met Hati- trailers? Voor en nadelen daarvan...?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:02

Vickelientje schreef:
Ah super suffie, bedankt!

@ikke; ben jij bekend met Hati- trailers? Voor en nadelen daarvan...?

Hati staat vooral bekend om z'n enkelassers voor A em B pony's. Als gewicht een rol speelt, let er dan op dat de kogeldruk geen problemen geeft. De meeste kleinere auto's mogen maar 50kg kogeldruk hebben en ik betwijfel of die Hati daaronder blijft.
Ik weet niet wat het kwaliteitsniveau is; dat zul je moeten controleren.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 18:10

Oke... degene die ik zag is trouwens een tandemasser... dan zit je toch niet meer met de kogeldruk?
Hopelijk doet de link het >> http://www.seegershalle.nl/occasions/index.html (de tweede trailer)
Jammer dat je er verder niet zoveel van weet... is vlg mij ook niet zo'n heel bekend merk (onder de paardenmensen dan). Kan er op bokt ook maar weinig over vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:30

Zo vanaf de foto lijkt ie in ieder geval de moeite waard om nader te bekijken. Het is waarschijnlijk al een oudere trailer, zo aan de constructie te zien, maar hij ziet er goed gerestaureerd uit.
Hati is inderdaad geen bekend merk, maar het bestaat wel al enige tijd (unterstatement).
Ook bij tandemasser speelt kogeldruk een rol. Zonder kogeldruk geen goed remgedrag.
Check dus even de toegestane kogeldruk van je auto.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:16

Geloof me, die man verkoop absoluut geen rommel! Wij hebben de stallen bij hem vandaan, de trailer, de kieper, de weidesleep, weidehekken, waterbakken en nog veel meer. Beslist de moeite waard om daar een kijkje te gaan nemen!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 23:16

ikke schreef:
Zo vanaf de foto lijkt ie in ieder geval de moeite waard om nader te bekijken. Het is waarschijnlijk al een oudere trailer, zo aan de constructie te zien, maar hij ziet er goed gerestaureerd uit.
Hati is inderdaad geen bekend merk, maar het bestaat wel al enige tijd (unterstatement).
Ook bij tandemasser speelt kogeldruk een rol. Zonder kogeldruk geen goed remgedrag.
Check dus even de toegestane kogeldruk van je auto.

Ohwkeej, zie maar weer hoeveel verstand ik ervan heb Bloos m'n man wrs wel meer. Bedankt voor de tip in dat geval!

Oke Suffie, mss gaan we dat idd wel doen als we deze week ergens tijd kunnen vinden.