Angst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sietsie

Angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:13

Hallo, na lang op internet gezocht te hebben plaats ik toch maar dit topic.
Mijn verzorgpony heeft me vanmiddag aangevallen in de wei omdat ik een andere pony wou pakken.
Hij rende op me af met de oren in de nek en begon naar me te bokken te steigeren en te slaan, en met succes want in ben geraakt!
De eigenaar van de pony zegt dat hij dat doet omdat hij angst voelt van mij,opzich klopt dit wel omdat ik al aan voelde dat hij vervelend zou gaan doen!
Ook met poetsen en opzadelen doet hij zo, hij laat mij er niet bij en draait zijn hele lichaam naar me toe en haalt uit. Als ik hem terug duw tegen zijn schouder of billen gaat hij naar me bokken, hetzelfde geld voor een tik op zijn kont het word veel erger en hij draait de hele tijd naar je toe. Ook mogen we niet bij hem in de stal dan draait hij zijn kont naar de deur toe net zolang tot je weg bent. De eigenaresse zegt dat dit alles komt door de angst die ik heb en dat hij dat heel goed aanvoelt.
Denken jullie dat dit klopt? En hoe zou ik hem op zo'n moment het beste kunnen aanpakken? Want ik word alleen maar banger als hij zo doet!
Kan iemand me helpen?
Ik ben namelijk echt heel erg geschrokken vanmiddag en wil dit niet nog een keertje meemaken,want telkens krijgt hij zijn zin als hij zo vervelend doet want wij krijgen hem niet opgezadelt als hij naar ons toe bokt! En dan hoeft hij dus ook niet te werken..
Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Sietsie op 12-01-08 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anlovevienna

Re: Paard gedraagt zich onredelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:33

Ik zou tijdelijk nog een verzorgpony nemen waarvan je weet dat hij niks doet. Je moet je angste overwinnen, en met iemand samen je pony uit de wei halen. Ook zou ik wel bij die 'vervelende' pony blijven. En met de eigenaar samen die niet bang is toch poesten. Succes.

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:38

Ik ben ook niet bang voor ''normale'' paarden, een halfuur daarvoor had ik nog op andere pony's gereden en ik heb nog een andere verzorpony,waar ike cht totaal geen angst voor heb. Maar voor hem ben ik wel bang als hij dreigt te gaan trappen of i.d. En dat voelt hij dan word het alleen maar erger!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:39

Laten we 1 ding heel duidelijk voorop stellen: Het paard gedraagt zich niet onredelijk!

Het probleem ligt in dit geval echt bij jou en misschien zelfs wel bij de eigenaren, maar daar heb je te weinig info over gegeven om hier redelijk zeker van te kunnen zijn.

Jij bent de pony duidelijk niet de baas en dat weet hij blijkbaar heel goed.

Als hij om de een of andere reden niet wil dat jij de andere pony mee neemt belet hij je dat blijkbaar.

Ga eens met grondwerk bezig en klim er voorlopig niet op. Eerst de verhoudingen op de grond recht zetten. Jij moet ten alle tijde een paard uit de wei kunnen halen wanneer de rest jou accepteert als leider.

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:41

Jaa maar hoe zou ik hem wel de baas kunnen zijn dan?
Want voor ik grondwerk wil gaan doen moet ik wel een beetje vertrouwen in hem hebben..

fjordnina

Re: Angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:44

Juist door middel van grondwerk herstel je zowel het vertrouwen als het leiderschap. Als je dit niet alleen aandurft zou ik iemand opzoeken die je dmv les hiermee kan helpen. Op bokt is een sticky waar welke NH mensen les geven.
Ik zal zo even voor je zoeken.
Waar woon je ongeveer?

Edit: ik heb hem al gevonden [NH] Lessen in NH

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:49

Ik woon in gelderland (nijmegen)
Dankjewel! Bloos

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:53

tja, ik heb zelf ook een instructrice uit doetinchem. Ben bang dat dat iets te ver gaat worden maar je kunt haar altijd benaderen. Ik pb je even over haar gegevens.

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:55

Okee, dankjewel Knipoog

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:37

He siets!!
Zo...dat is niet zo best wat Aydan doet!
Ik denk dat het voor een groot gedeelte ligt aan de opvoeding van Aydan.
Als hij deze gedragingen vertoont, ookal zou je 'angst' hebbent...mag hij dat niet doen!!
Hij is duidelijk de baas en is niet consequent genoeg opgevoed.
Het is natuurlijk heel moeilijk voor jou om hier veranderingen in te brengen, want jij bent niet elke dag bij Aydan en vooral als je merkt dat je bang wordt, wat ik goed begrijp.

Maar siets, als het echt te erg wordt moet je niet met hem doorgaan hoor, daar wordt jij alleen maar angstiger van, waardoor Aydan weer gemener wordt!
Doet hij dit ook bij de eigenaren?

Succes en sterkte ermee!!

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:38

Inderdaad een goede instructie kan ook helpen!!

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 23:11

Hee eef, ja het is niet echt best en het is ook zo dat ik er nu niet echt met plezier heenga..Maar als we hem goed aanpakken gaat hij uiteindelijk nog vervelender doen! Maar ik ga er ook niet mee door als het erger word ! Hij doet het niet bin Lara nee maar wel bij yvonne want daar ben ik nu nog altijd samen mee!
Maar ik kijk het wel even aan en ik ga me er verder ook niet te veel meer mee bemoeien want Aydan moet eerst leren luisteren naar zijn echte eigenaren voordat ik hem vanalles ga leren!
Ik spreek je nog wel!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:27

Ik heb het idee dat het niet om angst gaat (hoewel je erg op je hoede bent natuurlijk, nu) maar een dominantieprobleem.
jouw paard is de baas, niet jij!

Inderdaad denk ik dat je iets kan hebben aan de link die fjordnina je gaf.
ook kan een les van emiel voest (of daar een leerling van) wel eens helpen om je paard beter te begrijpen en waardoor jij leert wat jou paard je verteld. en mogelijk ook hoe je dit op kan lossen.

Ik hoop voor je dat je iemand kan vinden die samen met jou (of eigenaren) een oplossing kan vinden voor dit probleem!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:36

Als ik zo vrij mag zijn: vraag iemand anders met meer ervaring wat dit betreft in ieder geval het begin te maken. In je eentje loop je jammer genoeg echt gevaar als je niet weet wat je moet doen.

Ik kan het weten, want ik ben al eens een paard tegen gekomen dat over me heen liep, letterlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:38

Sjimmielove schreef:
Jaa maar hoe zou ik hem wel de baas kunnen zijn dan?
Want voor ik grondwerk wil gaan doen moet ik wel een beetje vertrouwen in hem hebben..

Ik zou je adviseren om aan Parelli te gaan doen.
En dan nog kan een paard in een kudde heel anders reageren dan op het moment dat je hem echt apart hebt, en hij al zijn aandacht op jouw kan vestigen. Het kan namelijk heel goed zijn dat hij zijn kudde aan het verdedigen was op het moment dat jij dat andere paard uit die kudde wilde halen....

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 08:08

Jaa klopt, maar het is ook zo als het een keer anders dan anders gaat raakt hij helemaal in paniek en word hij echt gemeen. Want ik nam dus een andere pony mee terwel ik normaal altijd hem meeneem. Maar les is een goed idee Lachen

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:51

hai siets!

ik kan mij goed voorstellen dat je je niet zeker voelt bij aydan. Het is volgens mij nogal een lompe pony, dat was hij iig toen hij net bij piet kwam en ik kan me nog wel wat voorvalletjes herinneren haha.
Verder kan ik me voorstellen dat het niet echt bepaald aanmoedigend werkt als hij in eerste instantie nog lastiger wordt wanneer je hem aan wilt pakken. Het is alleen wel júist van belang dat je op dit moment niet stopt, maar doorzet. En dat is natuurlijk ontzettend lastig en ook wel gevaarlijk nu hij inmiddels doorheeft hoe hij het spelletje kan winnen.

Zoals ík het zie is het slimmer om ermee te stoppen en op zoek te gaan naar een andere verzorgpony. Het is namelijk niet aan jou om hem 'op te voeden' en waarschijnlijk ziet Laura het probleem niet zo omdat hij bij haar dit dominante gedrag niet vertoont. In mijn ogen is Aydan een pony van wie je veel zou kunnen leren als je erg zeker van jezelf bent en wat meer ervaring hebt. Misschien dat het over een tijd wel beter zou klikken, maar nu lijkt het mij slimmer om er niet mee door te gaan.

Als je zoiets 'aan wilt pakken' gaat er ontzéttend veel tijd inzitten en zeer waarschijnlijk ook geld. Zoals ik al gezegd heb: ik denk dat je een leukere tijd te gemoet gaat als je opzoek gaat naar een ander paard/pony!

Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes ermee.
oja ik doe vandaag je cd op de bus!

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:25

Hee iris! Dankjewel voor je advies, en als er ene ander paardje op mijn pad komt doe ik dat natuurlijk ook! Dankjewel voor het op de post doen!! ik spreek je nog wel! xx

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:16

kan je niet samen met Laura grondwerk doen, dat zij hem vast houd, zodat jij hem kan verzorgen, en zo zijn vertrouwen te krijgen en jij ook.

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 21:54

Lara de eigenaresse is autistisch en kan dus echt niet met andere mensen om zich heen fuctioneren..