tips gevraagd !!!! ( paard wil nie in de trailer )

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DevilsFriend

tips gevraagd !!!! ( paard wil nie in de trailer )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 14:30

Hallo, zoals jullie dus zien gaat mijn paard moeilijk of bijna niet op een trailer !
De eerste keer ( toen we hem nog maar net hadden gekocht) moest hij mee in de trailer voor naar de manege te gaan ...
Dat ging echt totaal niet we hebben alles gebrobeerd met longeer touwen, longeer zwepen, op de vriendelijke manier , laten snuffelen enz ! maar hij blijft hem rechtstellen enz het ging gewoon niet !
En dan zijn we met de camion gekomen en toen sprong hij der letterlijk in gelijk hij het elke dag had gedaan !
da was dan goed Vork
toen hij terug naar de wei moest wouden we het terug met de trailer proberen het is dan gelukt maar na 4 u ..
met twee touwen en een longeerzweep en met een echte professioneel erbij!
morgen gaan we naar aalter op jumping en wij hebben geen camion Boos!
en ik ben echt bang dat hij er niet weer zou op willen gaan !
die professioneel kan er niet bij zijn dus ik ben bang dat dat een probleem is !

( de camion was van een vriend van ons die nu in buitenland woont )
dus iemand tips !
alvast bedankt

Kaka

Re: tips gevraagd !!!! ( paard wil nie in de trailer )

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:14

Kijk hier eens: http://www.bokt.nl/wiki/Trailerladen

En vooral: heel veel rust en geduld. Het kan best een tijdje duren voordat dit opgelost is. Gewoon volhouden en rustig blijven. Niet schreeuwen en slaan (dus hou de longeerzwepen maar achterwege).
Bij mij heeft een maand geduurt (zwaar getraumatiseerd paard), maar tegenwoordig loopt mijn paard zonder problemen de trailer in. Sterker nog, ze vind het gewoon leuk omdat de trailer betekent dat we ergens heen gaan.

Als je professionele hulp in wilt schakelen (heel verstandig als je zelf niet het benodigde geduld op kunt brengen): je hoort op bokt veel goede dingen over http://www.2moons.nl/

Succes

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:18

Als je morgen al op wedstrijd moet, ben je er wel erg laat mee. Dit is iets dat je eigenlijk moet oefenen als je alle tijd van de wereld hebt, en dus nergens naartoe moet.

Morgen ga je hem er op moeten "forceren", omdat je toch op tijd op je wedstrijd moet zijn, en de volgende keer gaat het nog slechter...

Het is zeker wel aan te leren op een rustige manier, maar niet 1-2-3, omdat je morgen moet vertrekken. Ondanks dat, succes morgen, en zoek professionele begeleiding voor het juist aanleren van het trailerladen.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:22

Mijn fjord doet dit ook niet,Maar die heeft een ongeluk gehad met de trailer, en eigelijk hoeven we nergens heen Lachen, Ik heb eens gehoort, longeren en de plank open doen dat die op de plank moet lopen ofzoiets?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:39

En ja, die opmerking was ik vergeten. Als je weet dat je pony een probleem heeft met trailerladen en je moet morgen naar een wedstrijd, waarom ben je dan niet eerder begonnen met oefenen? Nu weet je eigenlijk wel zeker dat je morgen een brok gespannen zenuwen in de trailer hebt staan, als je hem/haar er al in krijgt.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:42

Dat wordt dan dus vroeg beginnen met laden van je paardje, zodat je het in elk geval in alle rust kunt doen.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 15:55

eigenlijk ging ik eerst mee met de camion van de manege maar dat ging dan niet meer..
vandaag kreeg ik een smsje van een vriendin dat ik met haar mee mocht in haar trailer!

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 15:58

Ja was ik ook van plan we vertrekken om 9.45... en we beginnen om 8.30 met laden Vork als hij er rapper op gaat dan voorzien niet aan te doen zijn we wat te vroeg Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:10

ik had het al eerder geoefend en aan de hand daarvan me opgegeven

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:13

heb ik ook gehad, bij mijn paard was het echt dominantie
hij ging alleen als hij dat wou en als hijniet wou kreeg je hem er ook echt niet in
op een gegeven moment ging dat ook verder met niet de stal in gaan niet meer lopen etc. hij deed dingen alleen maar als hij dat wou

dus pas op met wat je doet, als je merkt dat het dominantie is goed aanpakken

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 16:20

ik weet zelf niet echt goed wat het is ..tuurlijk het was 5jaar geleden de eerste keer dat hij in een trailer was geweest!
maar hij zag de trailer en hij wou niet meer vooruit gaan! Boos!
maar met de camion ging hij er op 1 2 3 op !
voor de rest is hij werkwillig en doet hij graag dingen voor je .. ik dacht meshien omdat het een groot paard is enz dat de trailer wat krap is ..
een camion is tenslotte ook veel groter
( ik weet niets van zijn verleden ofzo)

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:29

mijn pony heeft dit ook, gewoon de trailer niet op willen. we hebben een tijdje geprobeert met vriendelijke wijze, dat hij uitzichzelf moet gaan als je het zegt enz. dit hielp in het begin ook wel maar naar een tijdje wou hij weer niks. vanalles hebben we geprobeerd. sinds een tijdje hebben we een andere oplossing. we zetten de trailer (bijna) tegen een muur aan (omdat hij steeds wegdraaid als hij half op de klep staat). als hij niet loopt pakken we gewoon een bezem en hij weet niet hoe snel hij op de trailer moet komen. Tong uitsteken

je zet die bezem dus komen een keer in zijn achterhand (heel zachtjes, niet heel hard of gemeen natuurlijk). Misschien helpt deze tip misschien ook niet maar je kunt het wellicht proberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:02

Ik vraag me weleens af of dit een oplossing kan zijn:
Afbeelding
Gewoon in de kraan hangen en inladen................ Extreme duivel

(sorry, beetje melige bui)

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:24

dwaaze reactie vin ik...ik zit met een ernstig probleem

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:31

olala schreef:

Nou nee, JIJ zit niet met een ernstig probleem, maar je paard Bloos .

JIJ bent vergeten wat toe te voegen aan zijn opvoeding: namelijk hem om te leren gaan met iets waarvan geacht wordt dat ie regelmatig zal gaan doen.

Je stopt een kind ook niet zomaar ergens in of een ander dier, je leert een levend wezen omgaan met dat wat de rest van zijn leven belangrijk is. Dus ook de trailer of een vrachtwagen. Je vraagt tenslotte nogal wat: een dier dat van oudsher angst heeft voor kleine ruimtes omdat het gewend was op de steppe te lopen moet nu in een afgesloten ruimte gepropt worden, ze moeten van huis, staan vast, zien niets, maakt herrie en er zijn geen ontsnappingsmogelijkheden.

Dan heb je als eigenaar de verantwoording om jouw dier daarmee te leren omgaan. En niet te wachten voor een wedstrijd en dan met alle dwang van dien het dier erin meppen of duwen etc. Want dat gaat er waarschijnlijk gebeuren.

Het is JOUW dier, hij moet van JOU houden, voor JOU werken, etc. Dat bereik je alleen met een goede band en niet met iets als vanzelfsprekend aannemen.

Zo voor zover deze preek.... Bloos

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:20

monya schreef:
olala schreef:

Nou nee, JIJ zit niet met een ernstig probleem, maar je paard Bloos .

JIJ bent vergeten wat toe te voegen aan zijn opvoeding: namelijk hem om te leren gaan met iets waarvan geacht wordt dat ie regelmatig zal gaan doen.

Je stopt een kind ook niet zomaar ergens in of een ander dier, je leert een levend wezen omgaan met dat wat de rest van zijn leven belangrijk is. Dus ook de trailer of een vrachtwagen. Je vraagt tenslotte nogal wat: een dier dat van oudsher angst heeft voor kleine ruimtes omdat het gewend was op de steppe te lopen moet nu in een afgesloten ruimte gepropt worden, ze moeten van huis, staan vast, zien niets, maakt herrie en er zijn geen ontsnappingsmogelijkheden.

Dan heb je als eigenaar de verantwoording om jouw dier daarmee te leren omgaan. En niet te wachten voor een wedstrijd en dan met alle dwang van dien het dier erin meppen of duwen etc. Want dat gaat er waarschijnlijk gebeuren.

Het is JOUW dier, hij moet van JOU houden, voor JOU werken, etc. Dat bereik je alleen met een goede band en niet met iets als vanzelfsprekend aannemen.

Zo voor zover deze preek.... Bloos

Misschien heb je niet in het profiel gekeken maar het meisje die dit vraagt is 12 jaar.
Ik heb geen idee of dit paard er niet in wilt uit angst of doordat het paard gewoon simpelweg dominant is en er gewoon geen zin in heeft dus ik ga niet oordelen hoe je het paard de trailer in moet krijgen, elk paard is anders en moet anders behandeld worden, net als kinderen.

Die van mij kregen we vandaag ook de trailer niet in,, uiteindelijk toch maar even een kalmeringsmiddel bij de DA gehaald.

De vorige keren ging hij met een longeerlijn achter zijn benen zo de trailer in, maar hij word nu bijna 4, is zwaar aan het puberen en begint een beetje dominant te worden, hij heeft totaal geen angst, maar had gewoon echt geen zin om erin te gaan.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 21:32

here we go again..
Wil eerst even zeggen wat ik daarmee bedoel is dat je niet met zo'n dwaaze reactie moet afkomen want ik heb er niks aan Knipoog
Ik versta best mijn leeftijd " 12 jaar " maar dat hangt af van persoon tot persoon ik ben sinds dag in al in contact geweest met een paard en op m'n 5jaar al rijden enz..mijn papa heeft me zelf leren rijden hij heeft vroeger nog nationaal gereden!
Ik heb ervaring met paarden en dan ook veel dit paard is Vijf jaar geweest verwaarloosd!
je mocht er maximum 2 meter vandaan staan ..
en nu loopt hij al jumpings enz..
dus ik weet wat geduld is !
en het is dominantie ik ben het niet zeker maar ik denk het gewoon volgens de rest ook !
ik vroeg gewoon tips en geen flauwe reactie kun jij mij een kraan regelen en mijn paaard er aan vastbinden fine MAAR DAT GAAT NIET !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:42

Axel_Clauw schreef:
Misschien heb je niet in het profiel gekeken maar het meisje die dit vraagt is 12 jaar.
Ik heb geen idee of dit paard er niet in wilt uit angst of doordat het paard gewoon simpelweg dominant is en er gewoon geen zin in heeft dus ik ga niet oordelen hoe je het paard de trailer in moet krijgen, elk paard is anders en moet anders behandeld worden, net als kinderen.

Dat heb ik inderdaad niet gedaan. Mijn insteek was even op lachspieren werken, maar dat doel ben ik kennelijk voorbij geschoten.
Met alle respect voor TS, maar een kind van 12 moet zich niet met dit soort problemen bezig houden. De risico's zijn voor volwassenen al niet gering, laat een kind daar in godsnaam bij wegblijven, zowel letterlijk als figuurlijk.
Axel_Clauw schreef:
Die van mij kregen we vandaag ook de trailer niet in,, uiteindelijk toch maar even een kalmeringsmiddel bij de DA gehaald.

De vorige keren ging hij met een longeerlijn achter zijn benen zo de trailer in, maar hij word nu bijna 4, is zwaar aan het puberen en begint een beetje dominant te worden, hij heeft totaal geen angst, maar had gewoon echt geen zin om erin te gaan.

Uiteindelijk is het een combinatie van karakter, opvoeding en de zelfverzekerdheid van de persoon aan het einde van het touw. Ik heb een puber van een Welsh, maar hij loopt als een hondje achter me aan de trailer op en de vrachtwagen in. Zijn opvoeding om als veulen op keuringen te zijn geweest heeft hier zeker aan meegeholpen. De rest is vooral karakter en een stukkie mijn vasthoudendheid. M'n Quarter van 10 doet een stuk moeilijker, gebrek aan (jeugd)ervaring.

Voor TS: Dominantie is het meest verkrachte en misbruikte woord in paardenland..............

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:50

lexxxi schreef:
je zet die bezem dus komen een keer in zijn achterhand (heel zachtjes, niet heel hard of gemeen natuurlijk). Misschien helpt deze tip misschien ook niet maar je kunt het wellicht proberen.

Hebben wij ook een paar keer gedaan, hebben bij mijn pony eens een hele dag bezig geweest met inladen- stukje rijden- uitladen enz enz. Met longeerlijnen hielp niet zoveel, zorgen dat hij geen kant op kan, niet erlangs kan vliegen, en dan zoals al verteld de bezem tegen de billen van het paard aan te drukken met je haren weleens waar. Op den duur zet je de bezem naast de trailer en hij loopt er al in. Veel wordt gezegd dat dit paard onvriendelijk zou zijn maar ik denk dat de stress van de strijd van opladen voor een paard slechter is.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:14

ikke schreef:
[Uiteindelijk is het een combinatie van karakter, opvoeding en de zelfverzekerdheid van de persoon aan het einde van het touw. Ik heb een puber van een Welsh, maar hij loopt als een hondje achter me aan de trailer op en de vrachtwagen in. Zijn opvoeding om als veulen op keuringen te zijn geweest heeft hier zeker aan meegeholpen. De rest is vooral karakter en een stukkie mijn vasthoudendheid. M'n Quarter van 10 doet een stuk moeilijker, gebrek aan (jeugd)ervaring.

Dat klopt ook, helemaal mee eens!

Maar, niet iedereen heeft zijn paard al lang.
Die van mij heb ik namelijk ook nog niet zo lang, we kunnen nog veel van elkaar leren!
We zijn elkaar nog echt 'leren kennen', zijn gedachte kan ik bijna altijd lezen maar hij heeft nog genoeg truucjes in de truukjesdoos.
Ze zeggen wel eens, van fouten leer je, maar sommige fouten mogen gewoon niet gebeuren. Knipoog

Verder heb ik mij idd niet bezig gehouden met het oefenen van trailerladen, simpelweg omdat ik daar niet de mogelijkheid voor had/heb.

Vadaag was de dag dat hij overgebracht werd met de trailer naar Duitsland omdat ik daar ben gaan wonen, een trailer gehuurt ect dus het was allemaal een beetje hopen dat alles goed ging.
In de trailer is hij zo braaf als het maar kan, met uitladen ook.
Dit was echt de eerste keer dat hij het ECHT vertikte om de trailer in te gaan.

Verder denk ik voor de topicstarter dat ALS jouw ouders of jij de kans hebben om te oefenen met trailerladen is dat helemaal niet verkeerd!
Wat stro in de trailer voorin tot de helft zorgt er ook wel voor dat het wat minder galmt(typ ik dat goed? Clown ) in de trailer en jouw paard het misschien wat minder eng vind.