Paard stalgenoot sloopt mijn deken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Paard stalgenoot sloopt mijn deken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 19:27

Zoals de titel al zegt;

Het paard van een stalgenoot heeft mijn nieuwe deken gesloopt.

Ze staan niet samen in 1 weiland maar de weide is afgezet
d.m.v. stroomdraad. Ze staan dus naast elkaar.

Nou kwam ik vandaag op stal en toen ik het regendeken
van mijn pony afdeed was mijn onderdeken ineens foetsie.
De staleigenaar had deze compleet vernield in de weide
gevonden van het buurpaard. Het buurpaard heeft ook haar
eigen dekens de vernieling ingeholpen.
Het moet haar paard dus geweest zijn.

Als het nou een onderdeken was dat ik 5 jaar geleden had
gekocht dan had ik gezegd laat maar ik koop wel een nieuwe.
Maar dit deken heb ik 3 weken geleden gekocht en ik wil
dus een nieuw deken.

Wie is er verantwoordelijk?

Staat mijn pony op eigen risico op de wei?
Of is de eigenaar verplicht mijn deken te vergoeden?

dierfysio

Re: Paard stalgenoot sloopt mijn deken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:30

een stalgenoot van me heeft dit ook gehad, heel vervelend.
ze heeft het samen met de stalhouder uitgezocht, en inderdaad: je staat gestald op eigen risico. je zou hooguit aan de paardeneigenaar kunnen vragen of ze hun WA verzekering aan willen spreken voor je.

en: nieuwe dekens even insmeren met groene zeep (die uit dat potje, kost een paar euro bij de supermarkt). paard hapt in deken, krijgt een zeepbek, en laat het de volgende keer wel uit z'n hoofd. Haha! wij doen het ook zo, en het werkt prima! wel opnieuw inzepen na de regen natuurlijk, en je dekens worden goor (maar dat worden ze toch wel). succes!

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:33

Een paard weet niet of een deken nieuw is of niet hoor... (Over dat je zegt "Ja als ie nou 5 jaar oud is).

Misschien vragen of je paard naast een ander paard op de wei kan ipv de "sloper"?

Lioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:38

De eigenaar van het paard dat jouw deken heeft gesloopt kan de schade aan haar aansprakelijksheidverzekering opgeven. Dus haar verzekering kan jou de schade vergoeden.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:42

Weet je zeker dat het andere paard de deken er onderuit heeft getrokken?
Misschien is de deken wel verschoven, of losgeraakt...aan de zijkant van de weide terecht gekomen en heeft het buurpaardje er mee ge-ravot daarna.

Zolang je geen harde getuigen hebt, is er weinig te verhalen ben ik bang.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:45

is naar mijn idee eigen risico. Je aanvaard t risico dat een paard aan jouw deken gaat bijten. Dat risisoco neem je op t moment dat je m met deken buiten zet. vette pech lijkt mij. Je kan proberen om t op te geven bij haar verzekering maar dan heb je wel de aankoopbon nodig. Paard valt onder huisdier in je WA verzekering.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:46

sandr0 schreef:
is naar mijn idee eigen risico. Je aanvaard t risico dat een paard aan jouw deken gaat bijten. Dat risisoco neem je op t moment dat je m met deken buiten zet. vette pech lijkt mij.

Helemaal mee eens. Vervelend maar het risico van het vak.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:31

Je zou kunnen vragen of je stalgenoot het op geeft bij haar WA verzekering, dat lijkt mij de enige mogelijkheid om nog wat geld terug te krijgen maar of de verzekering dit dekt aangezien je geen getuigen hebt is een tweede.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:13

Ik zou het ook proberen met de WA van je stalgenoot.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 08:38

Ik heb het ook een keer gehad, dat de pony van kennissen met een kapotte deken van de wei kwam, waarschijnlijk gesloopt door die van ons.
Ik heb niet moeilijk gedaan, verzekering gebeld, nota opgestuurd, en het geld is naar haar toe overgemaakt. Het kost jezelf niks, dus waarom moeilijk doen. We hebben allemaal, wettelijk geregeld, een WA verzekering, en betaal je voor zulke dingen. Gewoon op een rustige manier voorstellen, en zeggen dat je andersom hier ook te bereid bent.

En je kan natuurlijk zeggen dat je er op stond te kijken, bij ons was het niet nodig, want ze stonden met zijn 2en op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 08:54

Ir111 schreef:
sandr0 schreef:
is naar mijn idee eigen risico. Je aanvaard t risico dat een paard aan jouw deken gaat bijten. Dat risisoco neem je op t moment dat je m met deken buiten zet. vette pech lijkt mij.

Hier ben ik het zeker mee eens als de paarden samen staan.
In dit geval staan ze apart en zou ik het niet verwachten dat het buur paard mijn deken sloopt.

Wel moet het dan zeker zijn dat hij die deken er ook af heeft getrokken Lachen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:10

sandr0 schreef:

Helemaal mee eens. Vervelend maar het risico van het vak.[/quote]

Hier ben ik het zeker mee eens als de paarden samen staan.
In dit geval staan ze apart en zou ik het niet verwachten dat het buur paard mijn deken sloopt.

Wel moet het dan zeker zijn dat hij die deken er ook af heeft getrokken Lachen[/quote]

ja maar ze kunnen bij elkaar komen dus loop je t risico dat je deken er aan gaat Haha!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:11

Ja maar dan nog. Je kunt nou eenmaal niet voorspellen hoe paarden zich gedragen. Je verwacht nu ze apart staan niet zo snel dit soort acties. Echter, dat maakt toch geen verschil in of je wel of niet een deken gaat vergoeden? TS kiest ervoor haar paard een deken op te doen. Dan weet ze dat die ook kapot kan gaan. Door haar eigen paard, en al verwacht ze het niet omdat ze in aparte weides staan, ook door een ander paard. Lachen

asus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:56

Gelukkig heb ik hier geen last van maar het lijkt mij een heel vervelend idee!

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:06

Dat mijn paard nog op een pensionstal stond, stond ze altijd samen in de wei met een paard die altijd in haar deken beet.
Nu was het toch ook mijn eigen keus om ze toch samen te laten staan ondanks het deken bijten. Had het geprobeert met antibijtmiddel, dat werkte maar even en dan begon hij weer.
Dat ik ze samen heb laten staan kwam ook omdat dat paard een van de weinige paarden was die samen met mijn paard kon staan.
Toen mijn deken ook daadwerkelijk kapot ging heb ik dat in goed overleg met de eigenaresse van het paard opgelost. Ze heeft de deken op haar kosten laten maken.
Ik zou toch proberen een gesprek aan te gaan met de eigenaar van dat paard, en hopen dat hij het wil vergoeden...

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 11:44

Ik weet zeker dat het buurpaard van mijn ponyhet deken
kapot gemaakt heeft.

Die had namelijk diezelfde dag ook zijn eigen dekens
af getrokken en kapot gemaakt en aangezien zijn eigen
en mijn deken in de andere hoek van de wei gevonden
is waar mijn pony nooit bij kan moet het zo wel gebeurd
zijn.

Het is trouwens ook zeker niet de eerste keer dat dit paard
dekens sloopt.

Edit: En bovendien ben ik bang dat als ik nu een nieuw
deken aanschaf deze binnen de kortste keren weer
aan flarden ligt.
Lijkt me niet leuk als ik moet toekijken hoe mijn nieuwe
dekens constant vernield worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:39

Yavanna schreef:
Ik heb het ook een keer gehad, dat de pony van kennissen met een kapotte deken van de wei kwam, waarschijnlijk gesloopt door die van ons.
Ik heb niet moeilijk gedaan, verzekering gebeld, nota opgestuurd, en het geld is naar haar toe overgemaakt. Het kost jezelf niks, dus waarom moeilijk doen. We hebben allemaal, wettelijk geregeld, een WA verzekering, en betaal je voor zulke dingen. Gewoon op een rustige manier voorstellen, en zeggen dat je andersom hier ook te bereid bent.

En je kan natuurlijk zeggen dat je er op stond te kijken, bij ons was het niet nodig, want ze stonden met zijn 2en op de wei.

Dan heb jij een coulante verzekering; ze hoeven dit namelijk helemaal niet te vergoeden.

Als voorbeeld: Kopieerapparaten met een servicecontract sluiten bijna altijd breuk van de glasplaat uit; zo ook Canon (waar ik gewerkt heb). Indien een klant het toch overkwam (die platen kostten 150 gulden) gaf ik ze het advies om in goed overleg de betreffende werknemer aansprakelijk te stellen. Soms werd het vergoed, soms niet (het is feitelijk bedrijfsrisico). Je kunt het dus proberen, maar je moet niet boos worden als het niet lukt.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:48

Heb ik ook gehad: mooie nieuwe deken gekocht en een week (!) later in stukjes omdat zn vriendje het wel erg lekker vond er zijn tanden in te zetten. Overleg gewoon even beleefd met de eigenaar van dat paard, misschien bied die zelf aan een vergoeding te betalen of kan ze een poging wagen bij de verzekering.

Ook ik heb het complete aankoopbedrag van mijn deken teruggekregen van haar verzekering, gewoon geprobeerd en ze waren in een goede bui Knipoog

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:53

ikke schreef:
Yavanna schreef:

Dan heb jij een coulante verzekering; ze hoeven dit namelijk helemaal niet te vergoeden.

Als voorbeeld: Kopieerapparaten met een servicecontract sluiten bijna altijd breuk van de glasplaat uit; zo ook Canon (waar ik gewerkt heb). Indien een klant het toch overkwam (die platen kostten 150 gulden) gaf ik ze het advies om in goed overleg de betreffende werknemer aansprakelijk te stellen. Soms werd het vergoed, soms niet (het is feitelijk bedrijfsrisico). Je kunt het dus proberen, maar je moet niet boos worden als het niet lukt.

Ik denk niet dat het met een goede bui te maken heeft, het hoort gewoon zo te zijn, dat als er iets van een persoon, in dit geval TS, gesloopt wordt door toedoen van een ander, paard, eigenaar, whatever, je dit moet kunnen declareren bij de verzekering, hier ben je n.l gewoon voor verzekerd, en betaal je iedere maand premie voor.
Overigens zit ik, nog heel even maar, bij de Amev, en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Wij gaan binnenkort over naar ZLM, en weet niet hoe ze daar zijn. Maar vaak is het ook, als je het geval uitlegt aan je agent, ze je nog adviseren hierover ook.
Enne, niet geschoten is altijd mis.
Je kan dan wel gaan discusseren over wel of niet de schuldvraag van TS of paard ernaast in de wei, als je een goede verstandhouding hebt met die andere persoon, moet het gewoon opgelost kunnen worden.
Een deken leg je op om je paard te beschermen, en als ze apart staan, verwacht je niet dat de buurman van je paard jouw deken sloopt, en dat hij het bijna wel gedaan moet hebben, blijkt uit het feit dat de deken in de hoek van de andere wei lag, waar het paard van TS niet eens bij kon komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 08:50

Ir111 schreef:
sandr0 schreef:

Ben het er ook mee eens maar ik heb persoonlijk toch anders meegemaakt. Ik stond er net een week en mijn paard kreeg de schuld dat ie dekens sloopte. (in 8 jaar tijd nog nooit gebeurd). Die 2 van mij moesten gelijk uit de groep.

Gelukkig is het verder netjes opgelost via de verzekering maar leuk vond ik het niet.
paarden konden uiteindelijk ook weer terug in de groep en er is daarna nooit meer iets gebeurd.

Wetende dat mijn paard geen deken sloper is warschuw ik tegenwoordig iedereen die in de loopstal een deken op wilt doen: eigen risico ik betaal helemaal niks meer! Jij wilt je paard een deken op...ik niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:10

Yavanna schreef:
Ik denk niet dat het met een goede bui te maken heeft, het hoort gewoon zo te zijn, dat als er iets van een persoon, in dit geval TS, gesloopt wordt door toedoen van een ander, paard, eigenaar, whatever, je dit moet kunnen declareren bij de verzekering, hier ben je n.l gewoon voor verzekerd, en betaal je iedere maand premie voor.

De AVP verzekeraar vergoedt alleen die schade waarvoor een verzekerde een schadevergoedingsverplichting heeft anders niet. In dit geval is de dekensloper wel aansprakelijk, maar heeft geen schadevergoedingsverplichting omdat er 'eigen schuld' van de benadeelde speelt.
(lees bij FAQ).
Dat een verzekeraar soms toch vergoedt, heeft meer te maken met bv onwetendheid van de behandelaar of gewoon een kosten/baten afweging. Je moet weten dat het opzoeken van de discussie met een benadeelde alleen al veel geld kost. Vaak regelt men liever gelijk als de schade niet al te groot is.

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:46

Ik ben het er mee eens dat het eigen risico is om een deken op de doen, maar aan de andere kant waarom zou je niet proberen het te verhalen op de WA verzekering? Daar betaal je toch premie voor en als je daar iemand mee kunt helpen is dat toch prima?
Ik heb een zelf meegemaakt, mijn paard stond in een grote groep. Een deken van een van de andere paarden was kapot, tja niks aan te doen en inderdaad eigen risico, maar aangezien we de schuldige vrij snel gevonden hadden, namelijk mijn paard, waar de dekenresten nog tussen zijn hoefijzer en hoef geklemd zaten (vraag me niet hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft), heb ik dit toch bij mijn WA verzekering gemeld en mijn stalgenootje heeft de helft van de prijs uitgekeerd gekregen. Ze kreeg maar de helft omdat we er zelf voor gekozen hadden de paarden samen in de wei te zetten. Dat is hier niet het geval, dus maak je toch wel een goede kans. Het kost niks om het te proberen. Mijn stalgenootje heeft hier trouwens niet om gevraagd maar heb het zelf aangeboden en was dus verder ook geen vervelende situatie.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:06

Cowgirl schreef:
Wetende dat mijn paard geen deken sloper is warschuw ik tegenwoordig iedereen die in de loopstal een deken op wilt doen: eigen risico ik betaal helemaal niks meer! Jij wilt je paard een deken op...ik niet.

Heb ik nog nooit over nagedacht eigenlijk (ik vind t zo logisch dat ik dat niet betaal), maar het is niet raar om dat van te voren even te melden aan de eigenaren vd paarden die bij mijn paard in de wei staan. Slim! Pling

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:07

Chocotof schreef:
Ik weet zeker dat het buurpaard van mijn ponyhet deken
kapot gemaakt heeft.

Die had namelijk diezelfde dag ook zijn eigen dekens
af getrokken en kapot gemaakt en aangezien zijn eigen
en mijn deken in de andere hoek van de wei gevonden
is waar mijn pony nooit bij kan moet het zo wel gebeurd
zijn.

Het is trouwens ook zeker niet de eerste keer dat dit paard
dekens sloopt.

Edit: En bovendien ben ik bang dat als ik nu een nieuw
deken aanschaf deze binnen de kortste keren weer
aan flarden ligt.
Lijkt me niet leuk als ik moet toekijken hoe mijn nieuwe
dekens constant vernield worden.

Als er geen getuigen van zijn dat dat paard het heeft gedaan, is het niet zeker en zou een verzekeraar gewoon kunnen weigeren uit te betalen.
En waarom doe je een paard in vredesnaam 2 dekens op als hij naar buiten gaat? Dat is vragen om moeilijkheden. Koop gewoon een degelijke deken voor buiten, een Rambo wordt bijvoorbeeld zelden gesloopt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:09

je hebt het niet gezien dus je hebt geen bewijs, dus ik gok dat dit niet verzekerd gaat worden.
Dat een ander paard dekens sloopt hoef je niet gelijk schuldig te verklaren... je hebt het tevens niet gezien Lachen

koop gewoon een sterke goede deken dan heb je aan 1 genoeg Ja