Interessant trainingsprogramma?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Interessant trainingsprogramma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:20

Mijn verzorgpaard begint zich echt heel erg te vervelen vanwege het ''standaart'' programma wat er altijd met hem gedaan wordt.
Hij gaat ook niet acceptabel gedrag vertonen. Nu zitten we eraan te denken een schema op te stellen om te kijken of hij
zich daar beter van gaat voelen. Wie weet leuke dingen om te doen? Behalve dressuur en springen..
grondwerk? parcourtje lopen? echt uitrijmogelijkheden zijn er niet want die weg aan stal is ERG druk!

Alle tips zijn welkom!

(zal laat reageren want heb dit weekend geen internet)

ellepel

Re: Interessant trainingsprogramma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:21

wat doe je nu dan?
hoe ziet jouw training er uit?

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:34

inderdaad handig om te vertellen Knipoog

ik dressuurde alleen..
ik maandag dressuur
ik dinsdag dresuur
woensdag iemand les dresuur of springen (half gevorderde)
ik donderdag dresuur
vrijdag beginnersles
zaterdag eigenaresse rijden of longeren
zondag vrij

kwam ook weleens voor dat hij op een andere dag vrij had..
verder staan ze overdag in de paddock

Zonder zadel en hoofdstel rijden wil ik ook gaan doen want ook dat schijnt hij leuk te vinden

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:49

misschien kun je gaan buiten rijden met een andere pony of met iemand op de fiets naast je (als je niet alleen mag)
of wat boomstammen springen in de bossen.
of je gaat je paard leren voetballen (lijkt me leuk nooit geprobeert) maar natuurlijk alleen als hij het durft
uhh misschien in de zomer een keertje gaan zwemen in een plas
vrijheids dressuur kan ook nog
ga misschien ook een keer lekker warm stappen en dan echt de HELE tijd overgangen maken paar passen stap , goed zo braaf , en dan meteen weer draf , goedzo braaf , en weer stap/ galop dan gaat hij zich niet vervelen
of gewoon figuuren rijden die niet bestaan dus als hij denkt "nu gaan we rechts" ga je meteen links.
ik hoop dat het werkt
en nog veel succes

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:55

als je echt een buitenrit wil maken is dat denk ik wel mogelijk hoor Lachen
En dat lijkt me nou net de oplossing voor jullie probleem.

Je kan met de trailer naar een bos, en als jullie geen trailer hebben, kun je met een vriendin die een trailer heeft. Of je huurt er een.
En zelfs met een drukke weg is het nog mogelijk. Je komt er toch ook op de fiets? En als er ergens een drukke weg is, neem je je vader mee die al het verkeer laat stoppen. doet die van mij ook wel eens Lachen

Of je gaat in de wei rijden Lachen beetje uit crossen.

Komt hij nooit in de wei dan? De paddock kan natuurlijk ook, maar daar kan hij zich nooit echt uitrazen Knipoog

Maryse_hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:22

Koop of leen een leuk boek over grondwerk. Heeft mij op hele goede ideeën gebracht Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:27

Ik heb het boek van inge teblick gekocht en wat hyperenvoudig leek, is het nu toch niet Clown Dus ik heb weer bergen inspiratie voor niet-rijden Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 08:56

ga lekker met hem spelen, beetje rennen met hem, keer opjagen, los met je mee laten lopen¸ geen snoepjes uit je hand laten eten, met een plastiekzak aan een stok over zijn rug benen halen, het paard kan je eigenlijk opnieuw alles leren, afleren, en dat is heel veel geduld, rust consequent, en eerlijk zijn, en blijven herhalen wat je de eerste keer vraagt, er niet van afwijken.
En daar van uit weer opbouwen. dubbele lijnen longeren, over balkjes laten lopen en of springen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:23

ohja vrijheidsdressuur kan ook heel leuk zijn Ja

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:26

ik deed eerst ook alleen maar trainen,
heb nu bedacht om 3 keer in de week met ze te trainen,
1 keer in de week longeren,
en 2 keer in de week uitrijden,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:24

Andere dingen gaan doen als dressuur. Schriktrainingen zijn heel leuk om te doen, en als voorbereiding van buitenrijden Lachen. Als je alleen maar serieus bezig bent tijdens het dressuur, kan je paard zich ook gaan vervelen, als je nou tijdens een dressuuroefening hem af en toe even helemaal laat gaan!, dan zal hij er al veel meer interesse voor krijgen, gewoon teugels los en galopperen met die hap!. Ook kan je een keer, na het rijden, als je pony er braaf genoeg voor is, een keertje kunstjes gaan vertonen op je paard!. Laat eerst iemand het paard vasthouden, zodat hij het niet eng vind, en dan dingen als dameszit (in dameszit kan je zelfs gewoone en hele training doen), en wat je zelf zei, zonder zadel en zonder hoofdstel.

Ik heb het even aan een vriendin gevraagd, en die heeft samen met mij een leuk trainingsschema bedacht waarop je serieus dressuur en lol combineert Lachen, bij dingen die je misschien niet zou snappen, heb ik er even een langer verhaal bij getypt ;

Maandag; Als goed begin van de week, een half uurtje flink aan het dressuur werken, gaat het minder goed, doe je 3 kwartier, gaat het goed, stop na een half uurtje. Daarna laat je hem even los in de paddock, en jaagt hem wat op etc.

Dinsdag; Vandaag ga je er niet op, maar ga je grondwerken, voordat je er zonder zadel en zonder hoofsdtel op gaat, is het misschien aantrekkelijk eerst te beginnen met netjes meelopen aan een los touwtje. Jij houdt het touwtje los, en het paard moet stoppen wanneer jij stopt, meelopen wanneer jij gaat lopen, draven wanneer jij gaat rennen etc, dat is in ieder geval een goede basis om mee te beginnen.

Woensdag; Ga je er wel weer op, rij net als maandag maar een half uurtje, en ga na afloop nog even iets raars doen (zorg wel dat er iemand bij is als je pony niet helemaal te vertrouwen is). Ga bijvoorbeeld even in dameszit, begin met stap, daarna draf, en misschien zelfs galop.

Donderdag; Ga je er zonder zadel op. Begin gewoon maar wel met het hoofdstel, waarschijnlijk is het voor je pony al genoeg wennen dat er iemand zonder zadel op zit, begin daarna af te bouwen met bijvoorbeeld het bitje eruit, stalhalstertje om met teugels eraan, en later met alleen een neckrope.

Vrijdag; Ga je weer serieus aan het dressuur, houd het wel lollig, vraag er bijvoorbeeld een vriendin bij, en ga een slalomparcours maken Lachen. Je kan eventueel hindernisstaanders gebruiken, verzin een leuk parcours bijvoorbeeld. Ga wel minimaal een half uur goed aan het werk.

Zaterdag; heb je zelf aan gegeven dat de eigenaresse dan rijdt/longeert, dus dat betekend ook weer redelijk serieus aan de bak.

Zondag; Heeft hij in principe een vrije dag, zoals je zelf ook op je schema hebt gezet. Maar vrij hoeft niet altijd hélemaal vrij te betekenen. Ga hem eens helemaal schoonmaken, dat hij weer helemaal glimt, en ga daarna een stuk wandelen of zoiets, als je pony maar niet serieus aan het werk hoeft.

Het is maar even geinproviseert, maar ik hoop dat je hierdoor misschien een indruk krijgt, wat leuk is voor een paard Lachen.

MannyTexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:36

Ik zou meer met hem naar buiten gaan, mijn paard vind het fantastisch! Of een beetje balkjes etc als parcoursje gaan lopen.

Maryse_hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:08

Leuk Emmaa, ga het zelf ook eens proberen *LOL*

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:15

Hey Daan,
Grondwerk is altijd aan te raden, hartstikke leuk en versterkt je band met yellow Ja

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:50

Wandelen!

Naast alles dat hier genoemd is, is wandelen maar even genoemd. De stap is een zeer belangrijke gang, die helaas niet bij iedereen in de echte trainingsfase zit.
Mijn paard wandel ik minimaal 1 x per week 45 minuten tot 1,5 uur mee. Veel stappen en stukjes draven aan de hand.

Het werkt super, ze leren goed te reageren op stemhulpen, je ben samen met je paard, het vergroot het wederzijds vertrouwen (als je het goed doet Tong uitsteken ) en het is voor jezelf ook heerlijk!
Dat zou je bijvoorbeeld op zijn vrije dag kunnen doen, al is het maar 10 á 20 minuutjes, om even lekker los te stappen na de trainingen van de dagen ervoor.

rmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:56

Buitenrijden, grondwerk, en idd gewoon een beetje 'spelen' met je paard!
Het paard waar ik op rij en ik hadden ook ff een dipje, ik heb hem afgelopen vakantie (dus twee weken) alleen maar 1 x gereden (hij staat op een manege en krijgt door de lessen beweging, en staat overdag altijd buiten), en dan met los teugeltje beetje waar we zin in hadden.
De rest van de tijd heb ik hem losgegooid samen met een ander paard, ze gingen gelijk spelen, vonden ze allebei hartstikke leuk! En verder beetje vrijheidsdressuur, dubbele lijnen, allerlei grondwerk dus;)
O en politietraining valt ook vaak goed in de smaak!

louie4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:15

Ik zal het trainingsschema van men verzorgpaardje eens vertellen:

Maandag: Dressuurles
Dinsdag: Springen (laag en techniek)
Woensdag: Dressuur en Vrijheidsdressuur
Donderdag: Dressuur of Buitenrijden
Vrijdag: Springen
Zaterdag: Losspringen met zen allen voor de teckniek
Zondag: Springen (laag, techniek)

En afwisseld welke dagen:
Longeren met bijzet
Rustdagje
En op dagen als vandaag dat het alleen maar regent gaan we de hele dag vrijheidsdressuur doen..

En tussendoor doen we veel grondwerk, losgooien, fotoshoots, knuffelen, en gewoon leuke spelletjes met ze doen.. Parcourtjes opzetten of hekken openmaken of allemaal van die ponykamp spelletjes.. Hartstikke leuk en afwisselend Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:17

ik zou ook eens vrijheidsdressur met haar gaan doen, een keer gewoon wandelen aan de hand is ook niet verkeerd, lange lijnen, of gewoon een dagje lekker rusten in de wei met speelmaatjes. juist omdat ik niet iedere dag ontieglijk veel van mijn paard verlang is ze eigenlijk altijd erg werkwillig als ze even mee moet werken...

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:04

Eve gaan wandelen doe ik ook vaak, krijgt het paard echt veel meer respect voor je.
Echt leuk als ze na een tijdje puur op de stem stoppen, met je mee draven, achteruitgaan en zo van die dingen ... (+ op de harde weg, is het nog eens super voor de pezen ook!)

Wat nog niet vermeld is en ik ook wel eens om de 2 weken doe is (galop) conditie training, voor de een of andere reden vinden mijn paarden dat geweldig. (normaal bevat conditie training veel stap, maar omdat ik dit toch al doe, doe ik veel galop. Gwn leuk verlicht gaan zitten, een grote stopwatch om, eerst op rechts: 4min stappen 2min galopperen op de hoefslag, 2min stappen, 2min galopperen rechtse volte en dat herhalen op links, daarna nog met los teugeltje lekker diep loswerken in draf en nog een 5tal minuutjes uitstappen.
Ik weet niet hoe jou paardje het vind maar zo eve gewoon lekker galopperen doen die van mij echt super graag, zonder benendruk en nageeflijk gewoon neus in de wind vooruitgalopperen, zelfs op de volte. Ik vind het zelf ook erg leuk omdat je gewoon eens ontspannend verlicht kan rijden zonder je kapot te werken, met conditie als resultaat ...