weer een mag dit vraagje.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sasense

weer een mag dit vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:17

Ik heb alle topics gevolgd en heb wel een vraag, hoeveel is ongeveer een (MTM)maximale toegestane massa van een trailer???

Ik heb nog geen trailer dus ook geen boekje waar ik erachter kom hoeveel ongeveer het MTM kan zijn. Dit moet je weten voordat je die lastige berekening kan maken.

Ik wil dit graag eerst weten, want dan kan ik een keuze maken; andere auto kopen of trailer kopen. Aangezien ik niet bijde in 1 keer kan kopen.

Even gegevens bijelkaar:

HEB EEN B RIJBEWIJS:

Auto: massa leeg 940 KG
maximale toegestande massa 1430 KG
Ik mag trekken (uit de papieren van de auto) aanhanger geremd 950 kG

Trailer: keuze gaat uit naar een 1/1/2 paards trailer van een gewicht van 600 kG
mijn pony schat ik op 350 kilo ( arabier d-pony) Samen dus 950 kilo aan massa

Ik weet nu niet wat het MTM massa is van een trailer. Want volgens dit forum is het MTM van een trailer het gewicht van de trailer + wat in de papieren van de trailer staat hoeveel KG er IN de trailer mag zitten.
En dat laatste weet ik niet, en kan ik ook niet achter komen want ik heb nog geen trailer. Mischien kan iemand die een soort gelijke trailer heeft wat hij of zij in haar papieren van de trailer heeft staan.

Snapt iedereen het nog?

ikke

Re: weer een mag dit vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:52

Droom rustig verder, maar helaas, je gaat geen trailer vinden waarmee je je pony kunt vervoeren achter deze auto. Die trailers bestaan niet. De RDW geeft geen kenteken af voor een trailer met een MTM van 935kg.

Dit is niet helemaal waar, maar de uitzondering op deze regel zou ik nooit aan mijn auto hangen (Hati). De site geeft helaas geen technische specificaties, maar hier zijn ze: http://www.marsman-hati.nl/hati_pony Deze trailers zijn ook alleen bedoeld voor Shetlanders en andere A en B pony's.

Je verhaal en redenering zijn goed. Je hebt begrepen hoe de regels in elkaar zitten. Laat je hierover dus niet van de wijs brengen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 09-01-08 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:52

Oké, eerst maar weer even de regeltjes:

Je mag een trailer trekken met alleen rijbewijs B als:
  1. Het ledig gewicht van de auto hoger is dan de MTM van de trailer.
  2. DE MTM van de combinatie (ledig gewicht auto + laadvermogen auto + ledig gewicht trailer + laadvermogen trailer) minder is dan 3500 kg.
  3. De auto typegoedgekeurd is om de MTM van de trailer te mogen trekken.
  4. Hetzelfde als bij 3. ook voor de trekhaak geldt (zie inlegvel kentekenbewijs).

Om aan regel 1 te voldoen - er vanuitgaande dat je pony 350 kg weegt - moet je dus een trailer zien te vinden met een ledig gewicht van minder dan 940 - 350 = 590 kg en deze trailer bij de RDW op papier laten terugkeuren naar een laadvermogen van 350 kg. Dat is een adminstratieve handeling die ongeveer € 70,- kost.

1½ Paards trailers met een dergelijk ledig gewicht zijn er wel, maar dan kom je wel een beetje in de B-merken terecht en de kleinere types. Met een D-pony gaat dit als ie braaf is met laden en vervoeren, anders gaat het je een boel dakramen kosten.

Vervolgens kom ik bij de morele kant van dit hele verhaal uit: moet je überhaupt met een eigenlijk te kleine en te lichte auto een trailer willen trekken? Persoonlijk vind ik van niet. Ik ben van mening dat je zowel naar je paard als naar je mede weggebruikers toe de verantwoording hebt om "over" te hebben. Aan alle kanten: motorvermogen en eigen gewicht van de auto, remkracht, etc. etc. Bij het vervoeren van een paard ben je namelijk een erg kwetsbare weggebruiker: zijwindgevoelig, tegenwindgevoelig, risico van scharen (als bij het afrijden van een helling de trailer de auto kan gaan "opduwen" omdat deze te licht is) en zo kan ik nog wel wat rampenscenario's bedenken.

Mijn advies is dus: Niet doen. Éérst die andere auto kopen en daarna, totdat je voldoende gespaard hebt om een trailer te kopen waarmee je je paard veilig en comfortabel kunt vervoeren, er af en toe eens eentje huren voor "bijzondere" gelegenheden. Houd er wel rekening mee dat de meeste trailerverhuurders alleen verhuren als je ofwel rbw. BE hebt, ofwel kunt aantonen dat je met jouw auto een trailer met alleen rbw. B mag trekken binnen de daarvoor geldende regels. De meeste anderhalfpaardstrailers bij verhuurbedrijven zijn goedgekeurd voor een MTM van 1300 tot 1500 kg. You do the math...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:00

EricPrast schreef:
Er vanuitgaande dat je pony 350 kg weegt, moet je dus een trailer zien te vinden met een ledig gewicht van minder dan 940 - 350 = 590 kg en deze trailer bij de RDW op papier laten terugkeuren naar een laadvermogen van 350 kg. Dat is een adminstratieve handeling die ongeveer € 70,- kost.

Ehm, die trailer bestaat wel, een Heja weegt 550kg. Echter, de RDW is niet helemaal achterlijk en zal zeer waarschijnlijk weigeren het kenteken aan te passen!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:02

ikke schreef:
EricPrast schreef:
Er vanuitgaande dat je pony 350 kg weegt, moet je dus een trailer zien te vinden met een ledig gewicht van minder dan 940 - 350 = 590 kg en deze trailer bij de RDW op papier laten terugkeuren naar een laadvermogen van 350 kg. Dat is een adminstratieve handeling die ongeveer € 70,- kost.

Ehm, die trailer bestaat wel, een Heja weegt 550kg. Echter, de RDW is niet helemaal achterlijk en zal zeer waarschijnlijk weigeren het kenteken aan te passen!

Dat zeg ik:
EricPrast schreef:
1½ Paards trailers met een dergelijk ledig gewicht zijn er wel, maar dan kom je wel een beetje in de B-merken terecht en de kleinere types. Met een D-pony gaat dit als ie braaf is met laden en vervoeren, anders gaat het je een boel dakramen kosten.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:05

Eerst nog even doorsparen!

sasense

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 20:50

Bedankt voor jullie antwoord. Hier heb ik wat aan!!!!!
Ik heb besloten om mijn BE rijbewijs te gaan halen!
EN een andere auto te gaan kopen!!!
en ja, dat wordt nog een paar maandjes sparen.

groetjes