Hoe leren op andere terein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveleyHorse

Hoe leren op andere terein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 12:00

Ik ga binnenkort starten met mij KWPN maar ik denk dat ze heel bang gaat doen...
Hoe kan ik daar op voorbereid zijn ?
of eerst meer wennen?
graag tips Knipoog

Kady1

Re: Hoe leren op andere terein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:19

Als je een eigen trailer hebt, dan zou ik van te voren gewoon eens op ander plekken gaan rijden. Dan weet je hoe het paard gaat reageren.

Er zijn heel wat manege's / pension stallen waar je gewoon als buitenstaander kan komen rijden. dan moet je natuurlijk wel even bellen van te voren (en soms kost het je wat geld)

Heb je geen eigen trailer/ of kan je niet meer oefenen dan alleen op de wedstrijd zou ik gewoon op wds gaan, zelf heel rustig blijven. Iemand mee nemen die als jij er opzit de boel een beetje mee in de gaten houd en die jou even kan helpen als je zelf te gestrest wordt (peptalk) of hem even vast kan houden.
Lekker de ring in gaan, de meeste paarden vinden dat juist eng omdat ze dan ineens alleen zijn. en dan gewoon je best doen.
Vraag aan de jury of je eerst nog een paar rondjes mag draven (dat mag officieel altijd, maar sommige jurys zeggen soms gelijk beginnen)
op de plaatsen waar ze het dan eng vind even een volte draaien en en nog eens langs.
En dan beginnen met de proef. Als je paard weg springt ergens van probeer zo veel mogelijk te corrigeren, maar ga niet vechten in de proef. probeer gewoon je proef met zoveel mogelijk rust vanuit je zelf uit te rijden. Want hoe rustiger jij bent hoe rustiger het paard zal zijn.
En als jij van te voren al denkt: oei mijn paard gaat zodirekt heel erg schrikken van dit of dat, dan gebeurt dat ook

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:22

Ga je weleens met je paard op buitenrit of rijd je alleen in de bak?
Anders kun je eventueel het naar buiten gaan wat op gaan bouwen. Wennen aan verkeer en auto's, drukte enz. Andere paarden.
Thuis kun je op zich ook al het een en ander oefenen, zet een keer een schrikparcourtje uit. probeer thuis dingen te realiseren die je op wedstrijd tegen zou kunnen komen.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 18:43

ik rij ook in het bos

magickarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:50

dan zou je misschien eerst op een andere stal proberen ofzo iets

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:00

Gewoon veel wedstrijden rijden! Lachen
Dan went het vanzelf.

Toen ik voor het eerst met de vierjarige op wedstrijd ging had hij nog nooit in een binnenbak gelopen.
We hadden wel telkens gepland om te gaan oefen bij de club maar dat kwam er maar niet van
Dus toen maar huppakee op de trailer en naar wedstrijd.
Ging uiteraard hartstikke bagger omdat alles eng was.
Maar in de 3 wedstrijden daarna (heb hem pas 4 keer gestart) heb ik wel alle 3 de wedstrijden winst gereden Lachen
Hij heeft het ook geleerd op wedstrijden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:01

op ander terrein gaan rijden.buitenritten maken en op een stuk gras hem aan het werk zetten enz.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 08:55

Ik zou al beginnen om de gedachte (Ik denk dat ze heel bang is) aan de kant te zetten. Zoiets weet je van tevoren niet. Bovendien denk ik niet dat ze bang zal zijn maar het misschien wel wat spannend zal vinden.
Dus gewoon erheen gaan, lekker je paardje aan het werk zetten, en als ze het spannend vind nog meer aan het werk zetten. Tussendoor mag je best zachtjes praten en belonen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:19

ik ga ook beginnen met me kwpn
maar ik ga eerst oefenwedstrijdjes doen, op andere locaties
om haar er aan te laten wennen