Grote koliekoperatie... kosten ... wat dekt de verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

Grote koliekoperatie... kosten ... wat dekt de verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 08:34

Doordat er een paard met hele erge koliek gister bij mij op stal is doorverwezen naar Utrecht ivm heftige koliek, ben ik me het volgende gaan afvragen.

Ik heb mijn paard uitgebreid verzekerd met ziektekosten. Natuurlijk zit er een max. van een bepaalde waarde (volgens mij verzekerde waarde) aan de uitkering van de verzekering.
Wat zijn nou daadwerkelijk de kosten van een koliekoperatie, en wat wordt er vergoed door je verzekering Verward

Het lijkt mij dat als je je paard voor €3000 (bijvoorbeeld) hebt verzekerd, dat je niet meer dan €3000 vergoed krijgt. Of zit ik hier fout?

Ik ben benieuwd naar de reacties Lachen

Bienotje

Re: Grote koliekoperatie... kosten ... wat dekt de verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:47

Heb je gewoon al nagelezen in je eigen verzekeringsvoorwaarden? Over het algemeen wordt er inderdaad niet meer uitbetaald dan dat de verzekeringswaarde is, maar misschien werkt jouw verzekering wel anders. Dat is vooraf niet te zeggen, bel anders de verzekering zelf om het na te vragen. Weet je gelijk het voor jouw passende antwoord Lachen

ps. Altijd handig om van te vorne van zulke zaken op de hoogte te zijn, mocht je in de situatie zitten weet je gelijk waar je vanuit kunt gaan. Goed dat je het even uit wil zoeken Lachen

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:48

Ik krijg per jaar maximaal het verzekerde bedrag uitgekeerd.
In mijn geval is dat 3250 euro per jaar.

Wat er bij mij vergoed wordt ligt er helemaal aan wat er gedaan is. Alle kosten zijn uitgesplitst, dus kunnen ze makkelijk zien wat er wel en niet vergoed wordt.

Als het goed is moet in de polisvoorwaarden de grote lijnen in staan.

Ik kan me niets bedenken wat met een koliekoperatie niet vergoed zou kunnen worden.

Wat de kosten van de koliekoperatie zijn, durf ik niet te zeggen. Ik denk ook dat het per paard verschilt. Door middel van aantal dagen nazorg e.d.

Ik moet overigens bij zulke grote dingen wel eerst met de verzekering overleggen.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 08:52

Ik heb net even gekeken op de site van mijn verzekeringsmaatschappij, en er staat dat er per jaar max. €5000 wordt uitgekeerd. En indien je verzekerde waarde lager ligt, zoals bij Mistic, dan wordt er €3250 uitgekeerd.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:55

Klinkt alsof je je antwoord al gevonden hebt Knipoog

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:05

Dus kan je ervan uit gaan dat je bij een grote koliekoperatie dus bijna nooit alles uitgekeerd krijgt.
Een vriendin van mij heeft ook zo'n operatie laten doen. Een zeer ingrijpende operatie met 50% overlevingskans. Deze operatie had ook de nodige bijwerkingen. Gevolg: een rekening van 10.000 euro... Zij denkt de volgende keer goed na of zij opnieuw zo'n traject in gaat met haar paardje.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:10

Waar je ook goed op moet letten is dat je vaak niet alles vergoed krijgt.
De meeste verzekeringen hanteren een eigen risico per jaar dat van het terug te krijgen bedrag af gaat en vaak keren verzekeringen maar een percentage uit van de operatie (meestal 75 of 80% ).

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:11

@Debski. Dat is dus ook de reden waarom ik eerst met de verzekeringsmaatschappij moet overleggen.
Grote kans dat zij zeggen dat ze de operatie te risicovol vinden en dus niet uitkeren. Als ik dan toch perse wil dat mijn paard de operatie ondergaat moet ik het zelf betalen en wordt er niet uitgekeerd bij overlijden tijdens of naar aanleiding van de operatie.

Ik weet dus nu ook nog niet wat ik hiermee zou moeten doen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:12

Debski schreef:
Dus kan je ervan uit gaan dat je bij een grote koliekoperatie dus bijna nooit alles uitgekeerd krijgt.
Een vriendin van mij heeft ook zo'n operatie laten doen. Een zeer ingrijpende operatie met 50% overlevingskans. Deze operatie had ook de nodige bijwerkingen. Gevolg: een rekening van 10.000 euro... Zij denkt de volgende keer goed na of zij opnieuw zo'n traject in gaat met haar paardje.
Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een rekening van 10.000 euro meegemaakt heb voor een koliekoperatie. Welke kliniek was dat?

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 09:13

Precies, gister zei een stalgenootje ook tegen mij dat je rekening moet houden met een flinke rekening van €10.000 tot €15.000!!!! (in bepaalde gevallen)

Dus de verzekering vergoed in zo'n geval noooooit de gehele rekening, maar de helft of een derde!
Laatst bijgewerkt door Zilly op 08-01-08 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 09:14

Ik zat er dus aan te denken om de verzekerde waarde van mijn paard op te krikken, maar daar ga ik nog eens goed over nadenken Bloos

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:16

Ik rekende meer de andere kant op. € 5000,- is al een heel net bedrag voor een koliekoperatie en de nazorg.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 09:18

Het is natuurlijk moeilijk om te zeggen wat precies de kosten zijn voor de operatie + nazorg. Maar als je over het algemeen niet boven de €5000 uitkomt, dan is het inderdaad erg netjes Ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:20

Je zou gewoon eens wat klinieken moeten bellen en navraag doen over de bedragen daar heb je misschien meer aan dan spookverhalen met €15.000,-

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 09:21

Dat zou wellicht een optie zijn, maar ik denk dat een kliniek ook moeilijk antwoord kan geven op zo'n vraag. En dat vind ik niet eens zo gek...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:31

Een kliniek kan best een indicatie geven wat het kost want doen ze ook als iemand een beslissing moet maken of ze een paard wel of niet laten opereren.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:40

hai ik heb ook mijn paard laten opereren (zij had koliek) en ik moest rekening houden tussen de 2.000 en 5.000 euro. Het geeft vooral te maken hoe lang de operatie duurt (de narcose is het duurtst). Maar ik zou goed nadenken en luisteren wat de Da zegt, tis een mega zware operatie en de kansen zijn klien. Die van mij kreeg (toen ze helemaal hersteld was) na 3 maanden weer en toen moest ik evengoed stoppen. Heb haar in Utrecht late opereren en heb daar ondanks dat ze het niet gehaald heeft wel goed ervaringen mee. Ik moest er ook bij blijven tijdens de operatie (ivm dat als het er slecht uitzag dat ik toestemming moets geven om te stoppen). Je moet er tegen kunnen om 10 meter darm uit je paard gehaald te zien worden maar ik ben blij dat ik er bij mocht zijn! Ze hebben goed voor mijn meissie gezorgd. Suc6 met je beslissing.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 09:42

maatje31 schreef:
Suc6 met je beslissing.

Het betreft hier niet mijn paard hoor Was gewoon een vraag Knipoog

Bedankt voor je verhaal!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:45

Zilly, wat je eventueel zou kunnen bekijken is of je de verzekerde waarde kan optrekken naar 5000 euro.
Dan hoeft je toch ook niet opnieuw te laten keuren inclusief foto's en weet je dat het het maximale uitgekeerd krijgt.

Zientje is nog jong en er kan nog van alles gebeuren.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:54

Tegen mijn vriendin was ook gezegd 3000 tot 5000 euro. Hij moest uiteindelijk een tweede keer geopereerd worden, kreeg fors littekenweefsel waar hij ook aan geopereerd moest worden (en waar hij nu nog steeds last van heeft) en daarnaast idd de nazorg en voorgeschreven medicatie. Uiteindelijk een kostenplaatje van 10.000 euro. Je weet nooit wat de gevolgen zijn van zo'n ingrijpende operatie. Dat wilde ik er eigenlijk mee aangeven. Vandaar dat je er goed over na moet denken en je goed moet laten informeren.
Dit was overigens in Utrecht.