Pony lijkt plotseling weinig zin in dingen te hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Pony lijkt plotseling weinig zin in dingen te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:53

hallo,

Mijn 5-jarige shetlandmerrie lijkt plotseling weinig zin in dingen te hebben. Als we gana wandelen wil ze alleen maar in de berm gaan eten. Als ze dat niet mag gaat ze stil staan en wil ze geen pas meer verzetten. Ik dacht dus dat ze misschien het saai vond dat we de laatste tijd vaak hetzelfde stukje lopen, dus heb iik haar gister meegenomen naar een ander stukje. Dat vond ze vroeger altijd heel leuk maar ze bleef nu maar trekken om te kunnen grazen en zomaar stil gaan staan. Met LL liep ze laatst ook al erg te vervelen telkens van de ene berm naar de andere berm gaan, bit vast pakken etc.
Wie weet misschien ene oplossing of de oorzaak van dit probleem?

Mariettuh

Re: Pony lijkt plotseling weinig zin in dingen te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:19

Misschien wat meer afwisselende dingen doen dan alleen buiten lopen?
Bijv de ene dag longeren, dag erna lekker zelf laten rennen. Probeer wat kleine oefeningen van de vrijheidsdressuur en ga de dag erna weer een stukje lopen.

Houd het lekker afwisselend.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:00

Misschien een vitaminen/mineralen tekort? grazen op vreemde plekken waar misschien wel die vitaminen/mineralen te vinden zijn. Ik weet niet wat je verder voert, maar paarden die wat sloom en ongeinteresseert zijn komen vaak wat te kort in het dieet.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:19

Ja misschien is ze futloos door te weinig energie, of heeft ze niet genoeg uit haar voeding kunnen halen ofzo.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:34

We houden het erg afwisselend. Maar rennen wil ze niet, longerenn vertikt ze nog meer dus we proberen steeds weer iets nieuws.

Hoe zou je zo'n vitaminen/mineralen te kort kunnen aanvullen?
Want dat lijkt me best logisch aangezien ze pas sinds de winter zo is veranderd en ze vroeger altijd erg vrolijk en levenslustig was.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:37

Is er buiten de winter iets veranderd qua voeding ofzo?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:02

Nee ze krijgt nu alleen hooi extra bijgevoerd en iets meer brokjes omdat er bijna geen goed gras meer over is.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:14

pluklief schreef:
Hoe zou je zo'n vitaminen/mineralen te kort kunnen aanvullen?
Want dat lijkt me best logisch aangezien ze pas sinds de winter zo is veranderd en ze vroeger altijd erg vrolijk en levenslustig was.

Ik geef mijn paarden s `winters een vitaminestoot,kun je gewoon bij een ruiterzaak kopen.
En een liksteen heen hangen.

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:02

dit hebben we vorig jaar ook gedaan met onze pony vitamine in pasta vorm. zoals een wormenkuur, sindsdien een keer per week extra vitamine bij de meusli, en mevrouw is weer helemaal op pijl

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:18

Of vitamine tekort indd, of ze neem t je gewoon in de maling om dat het gras bij de buren altijd lekkerder is, en bij haar in de wei staat niet meer zoveel. Inplaats van brokjes kan je muesli geven met vitamines en mineralen er in en je kan er ook één malig zo'n vitamine shot geven, als je haar twee keer per dag een halfje muesli geeft met wat hooi dan heeft ze daar voldoende aan. of één keer per dag driekwart shetlanders hebben niet zo veel nodig zeker niet als ze ook dag en nacht nog in de wei staan. Knipoog

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:19

Ze kan inderdaad een winterdipje hebben, dat heeft die van mij ook ieder jaar. Klinkt heel apart, maar het bestaat echt. Het is alleen wel opvallend dat het eigenlijk nu pas begint, terwijl de winter toch al een tijdje bezig is. Je kan inderdaad het werk afwisselender maken. Niet alleen andere dingen doen, want dat is toch een heel gedoe, maar op het stukje wat je altijd wandelt eigenlijk al. Neem een zweepje mee, echt niet om mee te slaan ofzo, en wandel het stukje. Maak wat overgangen (als ze niet meteen reageert, zweepje erbij), stap/draf/ho, en beloon haar echt alsof je haar de hemel in prijst. Misschien wordt ze dan een beetje trots op zichzelf en waarschijnlijk heel enthousiast. Die overgangen heel kort na elkaar doen, zodat je er zelf ook fanatiek in wordt.
Klinkt allemaal heel apart, maar daar krijgt je pony goed zelfvertrouwen van en wordt ze als het goed is ook wat vrolijker in de omgang.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:24

wij hebben 2 shetten op stal.....
ze kregen alleen hooi en een liksteen want een shet kon het daar wel op doen Knipoog

prima maar viel me al een tidje op dat de jongste van het stel gewoon te rustig was..als ik haar meenam wilde ze alleen maar gras eten en niet lopen....
dus voeren we nu toch brok bij en wat muesli..
en wat denk je?

madam kan nu ineens wel heel blij meelopen en als ik een sprintje trek gaat ze bokken!!

dus wat de anderen al zeggen ,goed naar je voer kijken,kan zijn dat je dier te weinig krijgt en daarom zo sloom is

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:30

misschien wil hij gewoon heel graag gras eten en gaat hij drammen?
nog veel succes
groetjes emmy