Hoe zit het verzekering technisch,nieuw paard op de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe zit het verzekering technisch,nieuw paard op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:02

Ik sta op een gezellige kleine stalling.
Ik heb twee paarden waarvan één met een leuk papier die we aan het inrijden zijn en die het geweldig goed doet.Met andere woorden we zijn er nog al trots op en wat centjes betreft is ze ook wel wat waard .Nu gaan die paarden in een klein groepje naar buiten wat vrij goed gaat.Mijn oudste merrie is de dominante van de groep,een stevige grote tante die haar vrouwtje wel staat.De jongste(die ingereden word) is een veel minder dominante merrie maar staat altijd onder bescherming van de oudste.Nu wil de staleigenaar een dominante merrie bij de groep gooien.Ik heb gezegd dat ik het liever niet heb,omdat ik bang ben voor de jongste.Maar nu gaat het toch gebeuren.
Maar stel dat mijn paardje wel kreupel getrapt word,wie is dan verantwoordelijk?Mijn andere stal genoot is ook bang voor haar paard en vroeg deze vraag aan mij.Ik denk wijzelf,maar is dat zo?

Ik moet zeggen dat ik mijn eerste pony zo verloren ben en daardoor iets bezorgder ben.Mijn eerste pony stond in een pension en daar hebben ze s'avond twee grote paarden bij gegooid,zonder dat ik het wist.De volgende ochtend is ze terug gevonden met een overgetrapt dijbeen en konden we ze alleen nog maar in laten slapen.Dit wil ik eigenlijk geen twee maal mee maken.

LDRD

Re: Hoe zit het verzekering technisch,nieuw paard op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:21

Eerst even hoe het zit en dan de mitsen en maren Haha! .

De bezitter van een dier is aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van het dier. Loopt die merrie dus op de wei, is er sprake van schade door een eigen gedraging dan is de bezitter dus aansprakelijk.
Echter, de vraag is ook of de bezitter een schadevergoedingsverplichting heeft en dat is hoogst twijfelachtig. Jij zult namelijk, omdat je op de hoogte was van het karakter van de merrie, een heel groot deel eigen schuld krijgen toegerekend omdat je je paard er gewoon bij hebt laten zetten. Dit eigen schuld deel zal in zo'n geval zelfs oplopen tot 100%, waarmee de bezitter dan de merrie jou ineens jouw schade niet meer hoeft te vergoeden.

Mocht je al een deel schadevergoeding krijgen speelt de volgende mits: als er schade ontstaat ben jij eisende partij. Dat betekent dat jij de bewijslast hebt. Jij zult dus keihard moeten aantonen dat de schade door de merrie is ontstaan. Dat is in dit soort zaken meestal niet eenvoudig.

En dan de maar: mocht je dit gebeuren, stel toch altijd aansprakelijk, want bij verzekeringsmaatschappijen weet men zelf niet altijd goed hoe dit zit, dus bestaat er altijd een kans dat je je schade toch vergoed krijgt.

En dan nog dit: wees je wel bewust dat een paard voor de wet een ding is. Eindeloos dokteren ermee is er dus niet bij, de kosten zullen in verhouding moeten blijven staan tot de waarde van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:50

Dus om alles te zien voorkomen en mijn eigen schuld uit te sluiten kan ik eigenlijk niks anders doen dan mijn merrie's op stal houden?

Ik ben op het moment aan het rondkijken voor een verzekering,de eerst offerte die ik binnen heb duurt dertig dagen om alles rond te krijgen.

Bij mijn pony wist ik trouwens niet dat er nieuwe paarden bij kwamen ik kwam die dag net uit het ziekenhuis.Dus dan kan je ook moeilijk spreken over eigen schuld.Ik vraag me alleen af of pensionhouders dan geen verantwoording hebben,het zijn hun, die alles maar bij elkaar gooien.

Ik ben ook al op zoek naar andere stalling,maar die vind je ook zo gauw niet.

Maar bedankt voor de info in ieder geval.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:46

Nee inderdaad, je kan er vrij weinig aan doen, paarden bij elkaar gooien blijft nou eenmaal een risico.

Succes ermee verder.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:56

Bij ons op stal is deze situatie pas geleden aan de hand geweest. Nieuwe merrie in de groep en dit ging er geweldadiger aan toe dan gebruikelijk en duurde langer ( een paar dagen ). Eigenaresse van 1 van de paarden die het moesten ontgelden melde meerdere keren dat ze zich zorgen maakte maar dit werd afgedaan. Het paard heeft toen een ernstige beenbreuk opgelopen. Zeer triest omdat er niet op tijd gereageert is door de boer terwijl het wel te verwachten was.
Uiteindelijk kon ze niemand aansprakelijk stellen omdat ze zelf het paard erbij had laten staan, ondanks dat ze wel haar zorgen uitte.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:27

themi schreef:
Bij ons op stal is deze situatie pas geleden aan de hand geweest. Nieuwe merrie in de groep en dit ging er geweldadiger aan toe dan gebruikelijk en duurde langer ( een paar dagen ). Eigenaresse van 1 van de paarden die het moesten ontgelden melde meerdere keren dat ze zich zorgen maakte maar dit werd afgedaan. Het paard heeft toen een ernstige beenbreuk opgelopen. Zeer triest omdat er niet op tijd gereageert is door de boer terwijl het wel te verwachten was.
Uiteindelijk kon ze niemand aansprakelijk stellen omdat ze zelf het paard erbij had laten staan, ondanks dat ze wel haar zorgen uitte.

Ze had die zorgen ook niet moeten uiten, ze had actie moeten ondernemen! DAT is je verplichting als paarden-eigenaar naar je paard toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:11

Maar het probleem is dan dat je als eigenaar geen andere keus hebt om je paard op stal te zetten.Zo maar een andere stal vinden met weidegang is hier in de omgeving niet makkelijk.

Ik heb besloten om mijn oudste paard er als eerste bij te laten,dat is de leidster de jongste ga ik binnen houden.Als die het uit gevochten hebben gaat de jongste er pas bij.Die kan eventueel schuilen bij de oudste.Ik heb al vaker gezien dat als er een aanval gedaan word naar de jongste dat de oudste het aanvallende paard wegjaagd.

Ze hebben beloofd dat als het er op lijkt dat het niet gaat dat ze het paard appart zetten,maar ik heb al meermaals mee gemaakt dat beloven en doen twee andere dingen zijn.

Bovendien zetten ze hem niet bij hun eigen paarden omdat ze bang voor trappen zijn en omdat het paard lucht zuigt.Ik baal als een stekker maar heb weinig keus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:28

silvana schreef:
Maar het probleem is dan dat je als eigenaar geen andere keus hebt om je paard op stal te zetten.Zo maar een andere stal vinden met weidegang is hier in de omgeving niet makkelijk.

Misschien ben ik dan teveel die "lompe boerenzoon" maar als ik denk dat dingen niet goed gaan, dan neem ik actie. Als dat tegen de zin van de stalbaas is, dan heeft die stalbaas een groot probleem!
Als de enige keuze is dat het paard op stal blijft, dan blijft ie maar op stal. Alles beter dan brokken!

Maar ik weet ook dat ik helemaal geen grof geweld hoef te gebruiken tegen een stalbaas. Een goede stalbaas heeft in no-time door wat ie tegenover zich heeft en dat ik een factor ben om rekening mee te houden. Ik zoek stalbazen daar namelijk ook op uit.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:30

LDRD schreef:
Nee inderdaad, je kan er vrij weinig aan doen, paarden bij elkaar gooien blijft nou eenmaal een risico.

Succes ermee verder.

Dat is dus ook de mening van de verzekeringsmaatschappij!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:53

ik snap niet dat ze meteen bij elkaar gezet worden, zet een stuk land af en laat dat paard daar een week alleen lopen, dan kunnen ze regelmatig naar elkaar toe als ze dat willen en ook weer veilig weg zonder kans op letsel. En vanuit daar kan je weer verder kijken met elkaar.
Over je keus, die heb je altijd, je kiest er alleen nu voor om het zo te laten en in het verhaal mee te gaan. Dat is wel een keuze.
Als ik het echt niet wil, zouden ze bij mij op stal gaan en ga ik in gesprek wat de opties zijn om risico zoveel mogelijk te beperken en anders ga ik.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:04

ikke schreef:
themi schreef:

Ze had die zorgen ook niet moeten uiten, ze had actie moeten ondernemen! DAT is je verplichting als paarden-eigenaar naar je paard toe!

Ben ik helemaal met je eens, het was dan ook geen van mijn paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:23

Ze staan nu ook met een draad tussen.Ik heb toen bewust voor een stalling met weidegang gekozen en voor een kleine stalling.
het is makkelijk gezegd ik laat ze binnen staan,maar mijn paarden hebben nog nooit binnen gestaan en raken daar zeer gestrest van.Aangezien één er al eens een streskoliek heeft gehad is ook binnen staan een risicofactor.Bovendien hoelang moeten ze binnen staan tot je iets gevonden hebt?Hoe lang duurt dat.

Ik ga zeker de pensionhouder aanspreken op zijn verantwoording(het rotte is dat hij die blijkbaar gewoon niet heeft)En ook de mensen waar het paard van is.

Ik weet niet of ik de enige ben met het probleem,maar als je naar een stalling gaat zien spiegelen ze je altijd mooie dingen voor,achteraf worden afspraken gewoon geschonden.Mischiens moet ik gewoon naar een stalling uitkijken met een waterdicht contract.