Hoelang na bevallen beginnen met inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Selma204

Hoelang na bevallen beginnen met inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 21:00

Ik weet niet of het topic hier hoort anders verplaats maar gewoon Knipoog

Mijn verzorgpony die nog niet is ingereden word ingereden nadat ze bevallen is (ze is uitgerekend is april) maar hoelang nadat ze bevallen is kan er begonnen worden met inrijden? (ze word wel voor de bevalling zadelmak enzo gemaakt)
En nog even een andere vraag, tot hoelang voor de bevalling kan je longeren?

wsundayl

Re: Hoelang na bevallen beginnen met inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:11

Normaal kan je 3 weken na de bevalling het rijden weer oppakken. Dit hangt er een beetje vanaf hoe de merrie alles heeft doorstaan.

Tot hoelang je haar daarvoor nog kan laten werken is per paard verschillend. Er zijn paarden die tot op de laatste dag nog gereden kunnen worden (niet intensief natuurlijk) en er zijn paarden die 5 maanden van te voren niks meer willen doen.
Dit is iets wat het paard zelf aangeeft.
Daar deze nog zadelmak gemaakt moet worden kan dit lastig te beoordelen zijn. Immers als ze gek gaat doen kan dit komen doordat ze gewoon reageert op het zadelmak maken maar het kan ook zijn dat er bij haar iets niet lekker zit vanwege de dracht.

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 23:15

wsundayl schreef:
Normaal kan je 3 weken na de bevalling het rijden weer oppakken. Dit hangt er een beetje vanaf hoe de merrie alles heeft doorstaan.

Tot hoelang je haar daarvoor nog kan laten werken is per paard verschillend. Er zijn paarden die tot op de laatste dag nog gereden kunnen worden (niet intensief natuurlijk) en er zijn paarden die 5 maanden van te voren niks meer willen doen.
Dit is iets wat het paard zelf aangeeft.
Daar deze nog zadelmak gemaakt moet worden kan dit lastig te beoordelen zijn. Immers als ze gek gaat doen kan dit komen doordat ze gewoon reageert op het zadelmak maken maar het kan ook zijn dat er bij haar iets niet lekker zit vanwege de dracht.

nee want ze word ingereden NA de bevalling Knipoog

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 23:17

sleepingrose schreef:
Ik weet niet of het topic hier hoort anders verplaats maar gewoon Knipoog

Mijn verzorgpony die nog niet is ingereden word ingereden nadat ze bevallen is (ze is uitgerekend is april) maar hoelang nadat ze bevallen is kan er begonnen worden met inrijden? (ze word wel voor de bevalling zadelmak enzo gemaakt)
En nog even een andere vraag, tot hoelang voor de bevalling kan je longeren?

met zadelmak bedoel ik dus niet erop rijden he Knipoog
ik bedoel dat ze went aan het zadel dus laten lopen met zadel erop, en longeren met zadel enz.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:20

Ik zou haar ook pas zadelmak maken na de bevalling.
Je hebt er nu niet zo veel aan, aangezien merries vaak rustiger zijn als ze drachtig zijn en ze na de dracht dus heel anders kan reageren.
Drachtig zijn lijkt me soms ook gedoe genoeg voor een merrie - verschilt natuurlijk per paard, maar denk dat het hier om een jonge merrie gaat die waarschijnlijk voor de 1e x drachtig is?

Zou daarnaast eerst maar je rijplannen uitstellen, maar eerder gaan denken in gaat de bevalling wel goed? / is het veulen wel gezond? hoe reageerd de merrie op het veulen? Merrie en jong veulen scheiden is soms ook al een heel gedoe, en om dan nog mama's aandacht erbij te houden - is niet altijd even makkelijk.

Zou wel wat grondwerk met haar doen, maar er vooral voor zorgen dat ze niet in de stress schiet e.d. en met nieuwe dingen aanleren heb je dat gewoon sneller.

Zelf vind ik de combinatie inrijden met een veulen op stal gewoon niet ideaal, zelf zou ik kiezen 6 maandjes te wachten en dan bezig te gaan. Met een al beleerd paard vind ik dat iets anders.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:06

Wilde al vragen wat je bedoelde met zadelmak daar iedereen daar wat anders mee bedoelt.
Inderdaad is het zo dat inrijden met een veulen ernaast lastig is.
Vaak is het al moeilijk om te gaan rijden met een paard wat al jaren bereden is terwijl het veulen op stal achterblijft.

Dan nog blijft mijn punt dat ze gek kan gaan doen met het zadel op wat misschien helemaal niet lekker voor haar zit omdat ze drachtig is. Ze heeft dan gelijk een negatieve associatie met het zadel.

Zou het gewoon bij longeren houden zonder zadel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:39

Ik zou de merrie eerst maar eens lekker mama laten zijn en dat inrijden uitstellen tot het veulen al wat zelfstandiger wordt. Het is voor een merrie behoorlijk ingrijpend om voor het eerst mama te worden en ook inrijden is heel ingrijpend, dat samen laten vallen is vragen om moeilijkheden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:09

Zoals Waratje en anderen al aangeven: wachten met inrijden tot het veulen gespeend is. Als een paard een veulen aan de voet heeft is ze daar heel erg op geconcentreerd, haar ook nog confronteren met dingen die nieuw voor haar zijn bij het inrijden zal waarschijnlijk het resultaat hebben dat ze daar met haar hoofd niet helemaal bij is.

Dus veulen laten krijgen, mama laten zijn, veulen spelen en dan pas beginnen.

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:03

en hoelang duurt het dan voordat een veulen gespeent is?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:21

ongeveer 4 tot 5 maand als ik dit goed heb.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:24

sleepingrose schreef:
en hoelang duurt het dan voordat een veulen gespeent is?

Als je de natuur zou volgen: een maand of 10 Duivel
Gangbaar is een maand of 5, maar 6 zou beter zijn voor moeder en kind. Vier maanden wordt wel gedaan, maar dat geeft het veulen echt een flinke klap, die is daar nog helemaal niet aan toe en de kans is ook groot dat moeder er dan nog niet aan toe is. Dus hou minimaal 5 maanden aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:27

Idd vijf tot zes maanden. Eerder is in mijn ogen veel te vroeg...

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:42

Cassidy schreef:
Idd vijf tot zes maanden. Eerder is in mijn ogen veel te vroeg...

heb zelf nooit veulens gehad , dus weer iets geleerd Haha! .
Dit gebeurde op een fokstal van sportpaarden in mijn stage periode.

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:40

Ik zou kijken wanneer je merrie er aan toe is, dit is echt paard afhankelijk

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:52

idd eerst moeder zijn, mijn voorkeur gaat uit naar minimaal half jaar!
ik weet niet hoe oud je pony is..maaar....mijn pony is op jonge leeftijd al moeder geworden(4) en daarvoor nooit wat mee gedaan. Ik kan dit niet hard maken (lekenpraat), maar ik denk dat ze daardoor een "knal" heeft opgelopen tijdens haar groei en erg week en zwak in de spieren bleef. geef haar na de bevalling en de zorg voor haar kind, dus vooral genoeg tijd om ook fysiek sterker te worden en begin daarna pas met inrijden. Ik zou echt hee langzaam opbouwemaar goed, ik ben geen prof, dus informeer vooral verder Haha!

Lisa003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:33

Een vriendin van mij is meteen de 1e week gaan rijden en dat ging prima het veulentje huppelde gewoon wat mee in de bak.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:37

Dat paardje was waarschijnlijk al ingereden deze Niet....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:41

Lisa003 schreef:
Een vriendin van mij is meteen de 1e week gaan rijden en dat ging prima het veulentje huppelde gewoon wat mee in de bak.

Er is een verschil tussen rijden (weer gaan rijden) en INrijden...

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:02

Ik ben het helemaal in alle opzichten met Cassidy eens, wij fokken ook veulens op stal. als je paard al bereden is kan je na twee weken rustig aan weer beginnen met conditie opbouwen. En met inrijden moet je echt wachten tot dat het veulen is afgespeend met 5 a 6 maanden. Knipoog Dus je zal geduld moeten hebben en lekker Moeten genieten van moeder en kind. Je kan wel gewoon weer gaan longeren met zadel en hoofdstel.En andere leuke dingen doen zoals wandelen met moeder en kind grond werk doen. na dat het veulen geboren is maar met rijden moet je zeker wachten dan.

Veel plezier met uitkijken naar de geboorte van het veulen het is echt leuk een veulen, ik heb al een aantal veulens groot gebracht, Pling Wij gingen nog weleens met de trailer met moeder en kind maar dan spreek ik over een bereden paard, lekker naar het strand dat is echt gaaf! Party!! maar dat kan tot ongeveer 2 a 3 maanden want daarna blijven ze niet naast moeders meer lopen los, dus dan moet je ze aan het halster mee nemen en dan aan het zadelvast maken. Pling

Nobey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:54

Klopt, met inrijden moet je echt wachten tot dat het veulen is afgespeend met 5 a 6 maanden.
Dus lekker genieten van moeder en veulen. En veel succes in het najaar met het inrijden.