Paard gooit hoofd omhoog.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maddy121

Paard gooit hoofd omhoog.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:56

Heey, ik weet niet of het hier goed staat hoor! Haha!
de verzorg pony van mijn vriendin die gooit elke keer zijn hoofd omhoog wanneer zij de teugels op maat neemt wij weten niet waar door het komt en vragen het jullie maar eventjes.
wat kun je hier tegen doen?
en wat zou eventueel de oorzaak daar van zijn?
ze rijdt nu met een wat langere teugel en dan neemt hij alles goed op dat is dus geen probleem Lachen

Gr Maddy121 Doei, doei

_pauline_

Re: Paard gooit hoofd omhoog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:57

Misschien heeft het last van zijn gebit? Waardoor je als je de teugels opneemt, het bit te veel druk krijgt in de mond?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:58

Laat eerst de tandarts eens komen
Dan de Da, hij heeft misschien wel iets in zijn rug.
Zorg eerst dat je zeker bent dat hij geen pijn heeft !

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:00

Last van de rug misschien? Een paard dat met zijn hoofd omhoog loopt heeft spanning in zijn rug.
Mijn paard deed het ook eerst voor geen mogelijkheid, die had zoveel spanning in zijn rug. Dus ga aan de ontspanning werken, door bijvoorbeeld met langere teugels te gaan rijden. als dat goed gaat, en het paard met zijn hoofd lager blijft, dan ga je steeds meer oppakken. Is er misschien mogelijkheid voor Instructie?

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:07

Eerst moet je er inderdaad zeker van zijn dat hij geen pijn heeft, maar ik had het ook met mijn paard, bij haar lag het eraan dat ze niet aan de teugel wilde lopen, daar was ze te trots voor zegmaar Haha! Zodra ik de teugel dan strakker deed, gooide ze haar hoofd omhoog. Nu loopt ze bijna vanzelf aan de teugel en ze gooit nooit meer met haar hoofd....

Maddy121

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 21:09

@_pauline_ ; ik denk niet dat het met het gebit te maken heeft, hij eet namelijk wel gewoon.

@Kirr__ ; ik zal de eigenaar van de pony eens inlichten om even de dierenarts er naar te laten kijken, zijn rug kan het best zijn, hij is namelijk te vroeg ingereden en daarom heeft hij ook een holle rug.

@IERTJE ; dat zullen we eens proberen. instructie zaten wij ook al aan te denken. ik zal eens ergens informeren.
ze gaat van het weekend weer rijden en dan gaan we eens de oorzaak er van zoeken. misschien heeft hij idd wel ergens pijn en daarmee willen wij hem niet belasten.

allemaal bedankt voor de tips! we gaan alles op alles zetten om het op te lossen!

Maddy121

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 21:20

Belleza schreef:
Eerst moet je er inderdaad zeker van zijn dat hij geen pijn heeft, maar ik had het ook met mijn paard, bij haar lag het eraan dat ze niet aan de teugel wilde lopen, daar was ze te trots voor zegmaar Haha! Zodra ik de teugel dan strakker deed, gooide ze haar hoofd omhoog. Nu loopt ze bijna vanzelf aan de teugel en ze gooit nooit meer met haar hoofd....

hoe heb je dit toen opgelost??

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:24

Maddy121 schreef:
Belleza schreef:

hoe heb je dit toen opgelost??

Les genomen Haha! Eerste paar keren was het een heel 'gevecht' (gooide ze steeds dr hoofd omhoog, steigeren, opeens aanspringen in galop) maar met m'n instructrice hebben we dr zover gekregen dat ze echt nagefelijk ging lopen, zonder dat ze d'r hoofd omhoog gooide.

Maddy121

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 22:12

Citaat:
Les genomen Haha! Eerste paar keren was het een heel 'gevecht' (gooide ze steeds dr hoofd omhoog, steigeren, opeens aanspringen in galop) maar met m'n instructrice hebben we dr zover gekregen dat ze echt nagefelijk ging lopen, zonder dat ze d'r hoofd omhoog gooide.

ik ga dan morgen na school eens even wat rond zoeken op internet voor een instructrice!
bedankt nog voor de reactie, hier heb ik zeker wat aan!

julie_flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:12

Ik denk dan dat je pony last heeft van zijn gebit ofzo..omdat het alleen is wanneer je wat aan de teugels trekt zeg maar..

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:41

misschien heeft hij haken in zijn mond en doet dat zeer
maar het kan ook zijn dat het hem zeer doet dat je ze kort pakt dus kun je proberen om met wat langere teugels te rijden

groetjes en succes

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:42

mischien wel ergens last van of gewoon heel gevoelig in de mond

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:24

Wat hierboven ook al aangegeven is kan het ook een gebitsprobleem zijn. Weet je wanneer er voor het laatst een tandarts bij geweest is. Het kan zijn dat de tanden gevijld moeten worden en soms halen ze ook wolfskiesjes weg dat wil ook nog wel eens helpen.

Ik zou er echt even na laten kijken (Spencer Shuuman is een aanrader) en zeker ook tijdens het rijden erop letten dat de achterhand goed meegenomen wordt en hoe de stand van de rug is tijdens het rijden, ook de rug kan dit soort problemen veroorzaken en eventueel je zadel na laten kijken.

Maddy121

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 13:53

@ Chrisssss;
het zadel is laatst nagekeken. als de eigenaar het hier mee eens is zal ik toch maar eens een tandarts bellen om er naar te laten kijken.
hij heeft hier al vanaf hij is ingereden last van.

Bedankt

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:10

Ik weet niet hoe oud het paardje is en is het een ruin, king is vijf en deed dit ook vaak afgelopen jaar hij was toen aan het wisselen, en hij had haken op zijn kiezen terwijl hij elk jaar wordt nagekeken. Nu doet hij het nog steeds maar dat komt omdat zijn ruinen tanden doorkomen. Boos!

Maar het kan ook zijn dat hij niet aan het werk wil zodra je de teugels oppakt ik weet niet of jullie veel afwisselen met rijden.
Longeer je ook of spring je met hem of ga je regelmatig naar buiten. kijk als hij vier dagen achter elkaar in de bak loopt en elke keer het zelfde moet doen dan denk ik dat het hem gaat vervelen.

Maar ik zou indd eerst even goed naar zijn tanden laten kijken, En vragen aan de DA of hij even naar zijn rug wil kijken en duwen.
Kijken hoe hij daar op reageerd. Knipoog

succes.

Maddy121

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 22:10

nou, het is opgelost met behulp van tips via pb.
Er was niks aan de hand met hem ! Lachen
hij loopt nu deels van het uur nagevelijk en gebruikt zijn rug nu goed!
bedankt allemaal! ik heb er zeker wat aan gehad.

Gr ! Lachen

tippex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:32

ik had diit provbleem ook en de instructrice heeft gewoon een elastiek omgedaan en na 5 keer rijden deed hij het niet meer en konden we ze er af halen maar kijk eerst zeker eens of het niets medisch is!

Wall_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:41

Maddy121 schreef:
nou, het is opgelost met behulp van tips via pb.
Er was niks aan de hand met hem ! Lachen
hij loopt nu deels van het uur nagevelijk en gebruikt zijn rug nu goed!
bedankt allemaal! ik heb er zeker wat aan gehad.

Gr ! Lachen

Super dat het opgelost is Lachen

Maddy121

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 10:24

Pfoeh zeker!
dit topic kan geloof ik nu gesloten worden, het probleem is nu inmiddels ook opgelost ! Lachen

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:47

dat doet n pony waar ik op ryd ook.. maar die doet t gewoon als ie dr zin in heeft:P

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:42

Dit heb ik ook een tijdje in het begin gehad op een paard dat ik reed. Ik had daar op een gegeven moment een maniertje voor gevonden wat na een tijdje wel hielp bij der.. Ik neem aan dat zij gewoon de teugels oppakt als ze aan het stappen is en wil gaan draven ofzo? Ik had dat ook.. ik ging dan als ik van plan was de teugels op maat te pakken halthouden, en tijdens het halthouden zachte kneepjes maken met je vingers bij de teugels, totdat ze dan der hoofd omlaag heeft en dan wegstappen, en dan moet ze wel der hoofd omlaag houden, als ze wegstapt en ze doet der hoofd weer omhoog, weer halthouden en weer proberen der hoofd omlaag te krijgen. Dan ga je zolang door totdat ze wegstapt met der hoofd omlaag. Bij mij hielp het uitstekend, ik zou zeggen: ga het eens proberen!

Ohja: Houd zij trouwens heel veel druk op der teugels? Want het kan ook helpen dat als zij zoveel druk zet op de teugels, om ze ff met wat minder druk vast te houden, miss dat ze dan lager gaat. En ohja, met die kneepjes bedoel ik dus niet zagen! Maar gewoon met allebei je handen tegelijk zachte kneepjes geven..

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:11

Hallo!
Ik had ook een vriendin die zo'n pony had,
Daar zijn ze mee naar de veearts geweest, en die zei dat het zou kunnen komen van de tanden die zeer doen, of van de rug...
Want als je de teugels strak aanpakt, dan moet de pony natuurlijk zijn rug aanspannen...En als je met een strakke teugel rijd dan zit het bit natuurlijk wat harder op de tanden gedrukt.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben...Het kan natuurlijk ook gewoon ondeugendheid zijn. Haha!

swingfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:51

ben blij dat het is opgelost! dat soort probleempjes zijn nooit fijn!!