Nieuw onterecht regeltje maakt ons boos, het is paardonterec

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RosaNur

Nieuw onterecht regeltje maakt ons boos, het is paardonterec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 17:29

Hey allemaal, ik weet niet of dit hier goed staat maar zo niet mag het worden verplaatst.

Het gaat om het volgende:
Ik sta al zo'n drie jaar inmiddels op stal, het is een klein pensionstalletje waar je eigenlijk alleen binnenkomt als de eigenaar je al kent. Ik kwam hier vroeger bijna iedere dag door een verzorgpaard van mij, een paard wat van een hele goede vriendin van mij was. Hij kent mij inmiddels al zo'n 7 a 8 jaar en nooit was er mot op stal alles was koek en ei. Werd wel wat geroddeld maar dat komt overal wel voor.

Nu de laatste anderhalf jaar ongeveer begon de eigenaar steeds meer te zeuren, laten we zeggen sneller. Zich ermee bemoeien wat jij met je paard doet lijkt ook een vak van hem te zijn, nergeren we verder maar langzaam bijna ongemerkt wordt dat bemoeierige gedoe steeds erger.
Een stalgenoot heeft er een half jaar geleden een fries bij gekocht, ze konden er niet op rijden omdat hij kreupel was en lieten hem wel los in de bak. (over dat kreupelen kopen hebben we het niet) Het is nou eenmaal goed voor een paard om te blijven bewegen.
Mijn eigen pony gooide ik daar weleens bij vooral vaak na het werk, soms had/heb ik geen tijd dan zette we hem er ook bij. Dit gebeurde een kleine periode bijnaiedere dag.
Op zaterdag alleen gooide ik alleen los omdat ik dan moest werken en heel erg weinig tijd had, nog steeds trouwens.Nu laat ik daarvoor een verzorger komen.

Hier had hij dus kritiek op,'ga nou eens wat met die paarden doen' zei hij dag na dag en het werd steeds vervelender. Zij konden simpelweg niks doen en ik deed wel iedere dag wat met mijn pony.
Nu ineens twee weken geleden hing hij een bordje op dat de paarden niet meer los in de bak mochten staan. Ik dacht eerst dat het was omdat het vroor en dat is begrijpelijk, maar daar ging het dus niet om. Gewoon los in de bak zetten om even te laten rollen blijkt nu niet eens meer te mogen, dat gaat mij te ver.

Als de paarden in de wei staan oke, maar als ze op stal staan zoals nu noem ik dat de vrijheid ontnemen. Een paard wil graag rollen na het werk en als je op een dag geen tijd hebt en geen verzorger kunt krijgen vindt ik gewoon dat je een paard dat stukje vrijheid niet mag ontnemen, mijn pony wordt gek van stilstaan en dat is niet de enige. Vandaag had ik gehoord van een ander stalgenootje dat een paar andere wel mochten, dat kon ik zien ook, deze hadden in het zand gerolt.
Ik dacht dat hij een streep zou trekken, maar nee....hij trekt andere voor. Ik en mijn andere stalgenootjes waarmee ik optrek vinden dit echt tever gaan en ik ben gewoon echt heel boos hierover. Dit kan je niet maken en zeker tegenover de paarden niet.
We hebben geen schriftelijk contract helaas, alles gaat op z'n ouderwets boers zal maar zeggen. Hij heeft mondeling wat regeltjes maar het worden er steeds meer en dat maakt het er niet beter en gezelliger op.
Als wij er iets van zeggen kan hij ons de deur wijzen, dit heeft hij eerder met iemand gedaan waarmee hij een meningsverschil had.
Wij willen wel een brief hierover naar hem schrijven maar dat risico blijft, iets wat ik niet kan veroorloven...ik kan hier niet weg.

Laat me alstjeblieft weten hoe jullie hierover denken...sorry voor het lange verhaal maar ik wilde het zo goed mogelijk uitleggen.

ikke

Re: Nieuw onterecht regeltje maakt ons boos, het is paardonterec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:46

Raimondlover schreef:
<knip>
Als wij er iets van zeggen kan hij ons de deur wijzen, dit heeft hij eerder met iemand gedaan waarmee hij een meningsverschil had.
Wij willen wel een brief hierover naar hem schrijven maar dat risico blijft, iets wat ik niet kan veroorloven...ik kan hier niet weg.

Laat me alstjeblieft weten hoe jullie hierover denken...sorry voor het lange verhaal maar ik wilde het zo goed mogelijk uitleggen.

Ehm, ik denk dat je weinig keuze hebt. Take it or leave it en ik zou toch voor het laatste gaan. Op het moment dat klanten privilèges hebben, geeft dat scheve gezichten en dat gaat problemen geven.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:50

Ik zou een gesprek aangaan met de eigenaar en vragen wat het probleem is... En zou toch echt duidelijk maken dat je pony iedere dag ff de benen moet kunnen strekken. Als het een beetje paardenmens is moet hij dat toch inzien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:52

Is het je wel duidelijk waarom het niet mag? Zo hadden wij ooit ergens ook zo een regel gekregen, waarom? Mensen zetten hun paard in de bak en gingen naar huis, jawel en dan boos worden als er iemand kwam en dat paard er uit haalde en zijn eigen paard er in zette!

In de bak zetten mocht nog steeds, maar dan moet je wel bij stal blijven en de poep opruimen en na het rollen even de plek bij harken.

Ga eens met die man praten en hoor zijn grieven aan. Misschien past hij de regel aan....

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:26

Inderdaad, 't is toch niet omdat er gaten werden gegraven in de bak door de paarden?

Ik ben het eigenlijk niet zo heel erg met je stalmeester oneens. Ik begrijp wel dat hij het niet helemaal er mee eens is dat iemand een kreupel paard koopt om 'm vervolgens ergens te stallen waar de enige beweging die die krijgt, een uurtje losgooien in de bak is. Dan moet je zo'n dier ergens weidegang aanbieden, of dagelijks een paar uur uitkaten als een hondje, of gewoon NIET KOPEN!

Jammer dat jij nu ook slachtoffer bent egworden, maar gelukkig heb je voor je eigen paardw el voor een verzorgster gezorgd!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:01

Misschien omdat de bak dan continu bezet is en er andere mensen geklaagd hebben dat ze wilden rijden of zo??

Een pensionstal zonder weiland erbij is toch geen goede plek voor een langdurig kreupel paard. Misschien kan ze beter voorlopig wat anders zoeken, is voor niemand leuk zo

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:03

Ik zou toch kijken of er voor jou wat anders te vinden is in de buurt.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dat niet het geval is.
Op deze manier zou ik niet op een stal willen blijven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:04

bij onze pensionstal mogen de paarden ook niet losgegooid worden in de bak. Maar dat is meer ter bescherming van de bodem. We hebben wel een paddock/longeerbak, waar ze wel los in mogen.
misschien zou je eens kunnen vragen of de stalbaas een plek kan maken waar je je paardje wel los mag laten lopen? Dan is het niet meteen aanvallend, maar meer constructief.
succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:08

ik zou toch opzoek gaan naar een andere stalling. zeker als je zegt dat het steeds erger wordt... zoek dan een plek waar je paard iig in een paddock kan. misschien zelfs gewoon 24/7 op het land bij een boer? evt zelf stuk wei afzetten?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:25

Ik zou eerst eens met de man om tafel gaan zitten desnoods met je opuders erbij.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:39

Saffier schreef:
Ik zou toch kijken of er voor jou wat anders te vinden is in de buurt.
Op deze manier zou ik niet op een stal willen blijven.

Voor mij zou deze stal sowieso al ongeschikt zijn, maar met dit gedonder zou ik al helemaal meteen weg willen, omdat ik het echt HEEL erg vindt als paarden lang p stal staan. Ook al worden ze elke dag gereden of losgegooid, dan staan ze nog 22 uur in een hokje van 3 x 3 (met een beetje geluk 3 x 4).

Nathazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:43

Merilyn schreef:
Ik zou eerst eens met de man om tafel gaan zitten desnoods met je opuders erbij.

Ehm, TS is al 20 jaar en woont sinds een half jaar samen! Haha!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:56

Nouja , het ging om meer om het feit dat het andere in de weg zat, maar ik deed het nog maar 1x in de week als ik moest werken.
Ze staan wel regelmatig op het land alleen nu met dit natte weer niet en toen het vroor toevallig wel. Verder staan ze op kleine paddocks op het terrein (tis niet heel groot) allemaal apart naast elkaar, dit is een ruimte van 2 bij 4 ongeveer groter als de stal ik dacht vroeger; 'tsja dan bewegen ze nog wat' maar ze doen net zoveel als ze op stal zouden doen.

Er zijn geen mensen die hun paarden erin zetten en weggaan, soms mag dat wel als je zo terug ben en er toch niemand is, nouja mocht. Om de bodem ging het ook niet, heb hem wel een keer een opmerking eruit horen gooien over de bakrand dat die stuk zou gaan. Maar dat is onzin want die rand is al naar de knoppen en dat is echt van paarden losgooien maar omdat het vervallen is en er weleens een paar kleine ongelukjes zijn gebeurd.
De reden is in ieder geval vaag, na het werken mag je heus wel je paard even laten rollen op z'n minst....maar gewoon even los is denk ik al teveel gevraagd..terwijl het zou gaan om losgooien....duidelijk is hij niet in ieder geval

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 07:26

Er zijn maar twee dingen die je kunt doen!
1. vraag de stalhouder om uitleg en een contract met daarin alle regels die hij zich kan bedenken zodat eenieder weet waar hij zich aan moet houden.
2. zoek toch een ander plekkie voor je paard! Dan ben je van je stalhouder af. maar goed, bedenk wel vooraf, waarschijlijk is het op een andere plek ook wel weer wat anders Lachen

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 07:40

Heb je al eensgeprobeerd erover te praten?
Gewoon samen, rustig praten.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 12:27

Nouja ik weet echt of er met hem valt te praten, het blijft een boer.
Maar er is nog een kwestie, deze zomer stopt hij ermee en neemt een vriendin van me de hele zooi over...dus weggaan vindt ik dan zonde. Mocht het toch nog anders lopen kan ik altijd nog weggaan...maar nu neem ik dat risico liever niet. Maar een half jaar moeten we het in ieder geval nog met hem uithouden....al heb ik er nu al genoeg van....de kans dat ik terug kan als hij weg is is klein want er kan zo weer iemand nieuw komen die dan mijn stal inneemt...dan ben ik helemaal de pineut..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:33

Op zich vind ik het geen gekke regel. Er zijn bij ons ook bakken waar je je paard niet in los mag zetten, ook niet om even te rollen. Het is wel vervelend dat je je paard dan nergens even zijn ei kwijt kan ( en zou voor mij de reden zijn om sowieso niet op die stal te staan). Het is zijn terrein, dus ik denk dat je er weinig aan kan doen. Als je niet weg wilt, zal je het nog even moeten uitzingen. Zo te lezen wordt het binnenkort door iemand anders overgenomen, dus dan zal het nu even volhouden zijn.