ik heb een 5 jarig vreselijk nieuwsgierig paard. En vooral in de wds heb ik hier problemen mee. Paardje wil gewoon graag alles zien en dat is dus vooral lastig als ze daarvoor haar hoofd moet draaien of omhoog moet doen om het te kunnen zien.
gister ook, was een rijbak met lage muur als afzetting met een gang er naast die naar de kantine liep. Dus iedereen die van de kantine afkwam of er naar toe moest liep langs de bak. Nou kwamen er mensen van achteren, en mijn paard hoord dus geluid en kijkt achterom om te zien wat het is. Ze loopt dan wel gewoon verder maar ja de aanleuning is dan even ver te zoeken, wat weer in lagere punten resulteerd aangezien de jury dit ziet als protest van het paard, wat het overigens niet is want als ze het eenmaal gezien heeft heb ik haar binnen twee tellen weer terug nageeflijk en hoef ook niet met haar te vechten hiervoor. Ze loopt verder ook gewoon heel ontspannen, tot ze weer iets nieuws intressants hoort en dan moet ze weer even twee tellen kijken en dan ist weer over.
Thuis doet ze dit ook, maar wij zitten best rustig dus daar valt het dan niet zo op.
Ik vind het moeilijk om dit gedrag af te straffen omdat ze het niet doet om onder het werk uit te komen ofzo, het zit meer in haar karakter om graag alles te weten en in de gaten te houden.
Ik weet dat veel mensen als tip zullen geven, ga vaak ergens anders oefenen, en vaak op wds maar ik probeer zeker 2x in de maand op wds te gaan en rijd door de week ook al regelmatig op ander terrein, maar het baat niet echt zeg maar
dus wie heeft er nog een andere tip dan dit om mijn nieuwsgierig aapje wat minder nieuwsgierig te maken.