bijna 3-jarig paard valt je aan in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AliesMeijer

bijna 3-jarig paard valt je aan in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 14:42

hallo allemaal..! Haha! de titel zegt het al: 1 van mijn verzorgpaarden van bijna 3 jaar valt je aan als je door de wei loopt. ik heb daarom ALTIJD een zweepje mee als ik de wei in ga.. als ik naar haar toe loop is er geen probleem, maar als ik een ander 'doel' heb, bijv. dat ik naar de waterpomp toe loop valt ze je aan. van achter, heel eng soms.. gelukkig hoor ik altijd de galloppassen en als ik me dan omdraai maak ik een zwiepgeluid met de zweep. wat ik dan zie is: een paard met de oren plat in de nek.. ik laat dr dan altijd een paar passen achteruit doen en dan loop ik verder.. meestal is het dan voor die dag goed, maar de volgende dag doettie hetzelfde weer. er staat ook nog een paard van 2 in de wei en die immiteerd het gedrag van haar al lichtjes.. (niet zo extreem dus hoor, maar ik wil voorkomen dat zij ook zo word.) met poetsen is ze trouwens de laatste tijd erg lief. dat is ook wel anders geweest Bloos dan draaide ze met dr achterhand naar me toe. hij is dus denk ik dominant en niet bang. hebben jullie tips voor me hoe ik dit gedrag kan afleren??

MyStar

Re: bijna 3-jarig paard valt je aan in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:48

Ze moeten je als leider gaan zien. De methode van Monty Roberts kan daar denk ik wel mee helpen. Het is wel fijn als je daar een ronde bak voor hebt. Ben je bekend met zijn methode??

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 14:57

heb wel eens een keer een join-up gedaan met een paard (waar het ook bij nodig was, en onder toezicht van iemand die er ervaring mee had, voordat ieder1 gaat zeggen dat je dat niet zomaar moet doen Knipoog ) maar ik wil het paardje nog niet laten galloperen enzo op dit moment, daar wachten we nog even mee.. maar ik heb wel een keer een clinic gezien met zo'n ronde bak en dat je je paard dan met je houding laat stilstaan, andere kant op lopen naar je toe komen enz.. is dat wat je bedoeld? vind al die dingen wel heel interessant in iedergeval! we hebben een buitenbak, en die is wel klein. maar eventueel zou ik een deel kunnen afzetten?? bedankt voor je reactie trouwens!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 15:00

ik kijk trouwens zelf ook vaak naar wat de leider van de kudde waar ze in staan doet om de leider te blijven. zij mag als eerste naar de drinkbak enz. ik ga dan ook wel eens zelf als eerst naar de drinkbak toe enzo. dat soort dingen doe ik dus al wel..

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:05

Ik denk dat nh inderdaad kan helpen, maar zou dat nooit alleen gaan uitproberen/leren. zit er niet iemand bij je in de buurt die de ISPH heeft gedaan of is opgeleid door Emiel Voest?
Volgens mij heb je echt hulp nodig als je dit wilt leren. (wat me zeker de moeite waard lijkt met dit paard)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:10

Een paard gaat dit gedrag niet zomaar vertonen. Het lijkt er op dat ze daar bij iemand anders succes mee heeft - of in ieder geval in het verleden gehad heeft - (i.e.: gelukt om hem of haar de wei uit te "jagen") en nu probeert of dat bij jou ook wil lukken. Om van dit gedrag weer af te komen is het belangrijk om te achterhalen bij wie dat geweest is, zodat je kunt voorkomen dat ze - terwijl jij druk doende bent om het af te leren - een uur later bij diegene opnieuw succes heeft. Dan ben je aan het dweilen met de kraan open en schiet het nooit op.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:10

Niet aanvallend bedoelt hoor Knipoog Gewoon interesse, maar ik vraag me af waarom je het paardje nog niet wilt laten galloperen. Dat is toch een natuurlijke gang, net zoals stap en draf?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:12

MyStar schreef:
Niet aanvallend bedoelt hoor Knipoog Gewoon interesse, maar ik vraag me af waarom je het paardje nog niet wilt laten galloperen. Dat is toch een natuurlijke gang, net zoals stap en draf?
Galoperen op een (te) kleine cirkel - zoals in een round pen - is erg belastend voor de pezen en gewrichten van een jong paard.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:16

Haha! Da's d'r een voor een paar goeie klompen. Twee keer een schop op het juiste moment en je krijgt er een fijn paard aan.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:25

Ah, op die manier. TJa, je kunt het ook in een wei of bak doen, maar dan kost het je wel meer energie om heen en weer te lopen, en ze duiken meestal de hoeken in. Hoewel je soms ook paarden hebt die uit henzelf in een ronde om je heen te gaan.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 15:30

het is mijn verzorgpaard en ik heb jammergenoeg niet de tijd/ geld om les te krijgen in dit soort dingen.. maar kennen jullie misschien oefeningen die dit gedrag kunnen verminderen? ik zal straks zelf ook even gaan googlen of er misschien nog duidelijke info staat op het internet.. dit is dr trouwens:http://www.mijnalbum.nl/Album=6R7QJHH8

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 15:35

bedankt voor de tips! zal het gaan proberen! en indd wat ericprast al zegt doe ik dat om die reden niet.. ook wat je zei over dat het m gelukt is iemand uit de wei te jagen wel eens zou kunnen kloppen. in de bak doettie namelijk niks..

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:36

Je zou misschien kunnen proberen om als ze weer op je afkomt, de manier van wegjagen te gebruiken als bij een join up. Dus recht in de ogen kijken, rechtop staan en je handen gebruiken. Verder is beloning ook heel belangrijk, dus als ze braaf naar je toekomt over het hoofd aaien.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 15:45

mystar: bedankt voor de tip! ik zal dat in de zomer indd een keertje gaan proberen.. ik heb ook nu weer gekeken hoe het leiderpaard in de groep tegen deze jonge paardjes optreed: en dat is als ze irritant doen een trap geven en je ziet ze er dan ook een week niet dichter als 2 meter afstand bij staan. maar dan zijn ze dus bang voor haar.. en dit probleem wil ik natuurlijk niet: dat ze juist voor je weg lopen omdat ze bang voor je zijn.. weten jullie nog meer manieren hoe ik respect kan krijgen zonder dat ze bang voor me word??

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:02

Wat me nu net te binnen schiet: je kan er ook gewoon mee aan een touw mee gaan lopen. Je zorgt er dan voor dat het touwtje slap hangt, iedere keer als ze voorbij wil lopen ga je stilstaan, loopt ze dan door, zet je haar achteruit. Na enkele keren blijven ze je braaf volgen, dit wordt ook gebruikt in obstakeltraining, om paarden te leren hun leider te vertrouwen en accepteren. Misschien ook een idee??

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 10:19

MyStar schreef:
Wat me nu net te binnen schiet: je kan er ook gewoon mee aan een touw mee gaan lopen. Je zorgt er dan voor dat het touwtje slap hangt, iedere keer als ze voorbij wil lopen ga je stilstaan, loopt ze dan door, zet je haar achteruit. Na enkele keren blijven ze je braaf volgen, dit wordt ook gebruikt in obstakeltraining, om paarden te leren hun leider te vertrouwen en accepteren. Misschien ook een idee??

zal ik proberen! bedankt voor de goeie tips! hier heb ik echt wat aan, die oefeningen. het is zowiezo ergens goed voor. ik weet niet cker of dit ook het echte probleem oplost, maar het is denk ik in iedergeval goed dat ik oefeningen met dr doe zodat we een beetje een band krijgen. het lijkt me ook dat als ik een betere band met haar heb, ze toch wel een beetje respect voor me heeft en me niet zomaar gaat aanvallen Knipoog dus ik ga het zeker proberen! thanks! ohja en weetje ook of het bij paarden in het wild een betekenis heeft als je ze de rug toedraait? ze doet het namelijk alleen als ze achter me is...