Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
en de topic gelezen.
. Ik heb weleens 'teruggeknepen' in zijn lip, maar dan begint hij echt nijdig te kijken en begint echt met bijten en gericht.
Mijn paard was precies hetzelfde. Overal happen, alles voelen met de lippen, stiekem je jas vastpakken, de halstertouw, teugels, emmers.. alles wat los zat had meneer in zijn mond
Een klein tikje of wegduwen dat heb ik eerst geprobeerd, maar voor hem was dat gewoon een spelletje. Ik tik jou, jij tikt mij, en zo door.
Je hoorde echt zo'n hol "PLOK" geluid. Hihi, hij had dat echt totaal niet verwacht, en stond een beetje verbaasd te kijken, alsof hij dacht 'He, dat was dom van me'! Laatste keer dat ie het heeft geprobeerd
. Ik ga wel met verschillende dingen oefenen. Ik zat me afgelopzen zondag ook even af te vragen of hij niet gewoon iets in zijn mond wil hebben. We hebben wel zo'n speelbal liggen, maar die laat hij wel altijd liggen. 
Blondie_ schreef:Dat hoeft toch niet zo moeilijk te zijn.
Als gewoon elke keer een tik geeft als die hapt dan heeft ie het zo door hoor.
Niet te moeilijk denken! JIJ bent de baas maar dat weet een paard alleen als je consequent bent en jij hem dingen verteld ipv vraagt!
Ik heb gehoord dat hij in de afgelopen twee jaar, met zijn eigen willetje nogal verwend is.
Ik denk dat het wel goed komt nu.
)in hun mond mogen stoppen, maar ik ontneem ze hun speelsigheid zeker niet volledig. Als een paard boos wordt van het 'terughappen' met de handen dan hou ik net zo lang vast tot hij opgeeft. Hij kan wel een enorme optater verwachten als het omslaat naar bijten of aanvallen. Dan is het geen speelsheid maar dominantie.
Ik zal vandaag iets geven waar hij in mag happen, kijken of hij dat nou echt zo leuk vindt en of hij dat happen dus echt als een spelletje ziet.