Paarden hebben vaak een grotere band met degene die hem voert dan met degene die met hem rijdt, borsteld of wat anders. Alleen snap ik niet zo goed hoe dat dan met grondwerk gaat, als hij dat allemaal echt helemaal goed doet samen met jou zonder te bijten, harder te lopen, hoe kan hij dan in de wei happen? Het woord "happen" zegt het al, hij wil een hapje en dat krijgt hij van dat meisje vaker dan van jou. Om dit te stoppen kan je kiezen tussen:
Hem ook hapjes geven, je kan hem belonen met snoepjes tijdens het grondwerk of een wortel geven als je in zijn wei komt.
Zeggen tegen dat meisje dat ze hem geen snoep meer mag geven, dat is op zich wel een optie, jou paard krijgt heus ook wel wat lekkers als jij er bent.
Als ik jou was zou ik het allebei doen, dat houdt in: zeggen tegen dat meisje dat ze hem minder snoep moet geven, belonen met een snoepje na het borstelen, tijdens grondwerk en misschien wat lekkers uitdelen als je de wei inkomt (een wortel, appelschilletjes...)
Voor dat alleenstaan, volgens mij kan je inderdaad het beste een schaap of geitje nemen, die eten bovendien ook planten die paarden niet eten, brandnetels en prikplanten...
Zooo, ik was wel even bezig.. :p succes ermee!