Hoe kan dit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Hoe kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 22:56

Mijn Fjord is superlief in de omgang, altijd vrolijk en knuffelig.Hij staat samen met een Schetlander in de wei. De Schetlander heeft een verzorgstertje die altijd samen met haar moeder komt. Tegen hun is hij ook heel lief.

Maar......zo gauw we er met zijn allen zijn en ik aai mijn Fjord dan gaat hij heel ondeugend "happen" en doet daarbij ook zijn oren soms wat plat.Het is dus niet zo onschuldig als het lijkt.Waarom zou hij dit doen en hoe corrigeer ik hem het beste ??

We doen regelmatig grondwerk en dat doet hij allemaal prima.

Hiddex

Re: Hoe kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:58

Vind hij het niet eng met meerdere mensen in de wei of in ze stal ??

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 23:06

Nee, absoluut niet.Het is juist een paard wat de gezelligheid opzoekt. Als we er met z'n drieen zijn kan hij zowel in de inloopstal als in de wei lopen. Als de moeder of haar dochtertje hem aait doet hij niks, als ik hem dan aai probeert hij weer te happen.....Het enigste wat ik kan bedenken is dat hun hem altijd wat uit de hand voeren ( appel of wortel ) en ik doe dat nooit ?? Zou dat een oorzaak kunnen zijn ?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:59

ja, dat kan idd een goede oorzaak zijn
(oortjes naar achter, want hij krijgt niks)

Kortom, ze moeten hem niet meer voeren.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 08:49

ik denk dat hij alle aandacht wil en wat te eten, dat krijgt hij van jou niet, van de andere wel , dus jij moet weg, goed idee om ze bij elkaar niet te voeren in de wei, bij ons mogen ze dat ook niet, als ze de paarden lief vinden tenminste, Of op de poetsplaats liefst op de grond. ze krijgen meestal ruzie om een hap eten.

oooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:33

Paarden hebben vaak een grotere band met degene die hem voert dan met degene die met hem rijdt, borsteld of wat anders. Alleen snap ik niet zo goed hoe dat dan met grondwerk gaat, als hij dat allemaal echt helemaal goed doet samen met jou zonder te bijten, harder te lopen, hoe kan hij dan in de wei happen? Het woord "happen" zegt het al, hij wil een hapje en dat krijgt hij van dat meisje vaker dan van jou. Om dit te stoppen kan je kiezen tussen:

Hem ook hapjes geven, je kan hem belonen met snoepjes tijdens het grondwerk of een wortel geven als je in zijn wei komt.

Zeggen tegen dat meisje dat ze hem geen snoep meer mag geven, dat is op zich wel een optie, jou paard krijgt heus ook wel wat lekkers als jij er bent.

Als ik jou was zou ik het allebei doen, dat houdt in: zeggen tegen dat meisje dat ze hem minder snoep moet geven, belonen met een snoepje na het borstelen, tijdens grondwerk en misschien wat lekkers uitdelen als je de wei inkomt (een wortel, appelschilletjes...)

Voor dat alleenstaan, volgens mij kan je inderdaad het beste een schaap of geitje nemen, die eten bovendien ook planten die paarden niet eten, brandnetels en prikplanten...

Zooo, ik was wel even bezig.. :p succes ermee!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:44

Het zou een vorm van aandacht trekken kunnen zijn.
En heel belangrijk, niets uit de hand voeren.

Hoe oud is het beestje?

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 19:44

Voor de duidelijkheid ...hij staat niet alleen hoor. Ze staan dag en nacht met z'n tweetjes. Vandaag was ik alleen met ze en ging het dus weer prima !

Het lijkt er inderdaad sterk op dat het aan de traktaties van de andere ligt. Ik wil het zelf liever niet doen ,hij krijgt van mij zijn maaltijden en hooi al.Aangezien het een Fjord is wil ik hem lekker schraal houden en volgens mij ALS ik het wel zou doen gaat hij er constant naar vragen....ik ken hem al een beetje !!

Ohja en hij is 11 jaar.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:16

Misschien is hij jaloers?
Word er meer aandacht aan de shetlander besteed?
Waarschijnlijk wel, want die word aangehaalt door 2 personen, en daarom kan hij jaloers zijn.
iid kan het ook zijn dat de shet altijd wat krijgt, van die mensen, en jou fjord boos is als jij zonder iets aankoomt.