Bang voor oren toilleteren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Folkertje

Bang voor oren toilleteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:59

Hallo,

Ik heb een paard en ik zal maar met de deur in huis vallen. Ze gaat heel bang doen als ik haar oor haren wil knippen. Waarschijnlijk is bij de vorige eigenaar geprobeerd de oren te scheren, maar hoe kan ik dit het beste oplossen? Want als ik op wedstrijd ga moet dit er wel goed uit zien.
Is de praam een oplossing of is dit mishandeling o.i.d? Hoe denken jullie erover en hebben jullie tips/advies?

Groetjes Folkertje

Folkertje

Re: Bang voor oren toilleteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 19:02

Oja,, Om het woord bang beter te verwoorden: Hoofd omhoog, stijgeren en naar voor en naar achter lopen etc.

Groetjes Folkertje

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:12

Steigeren is met een kort eitje.. Knipoog

Praam is geen oplossing, daarmee verleg je het probleem.
Wat is belangrijker, je paard iets aanleren, vertrouwen te geven of met keurig geknipte orne in de showarena verschijnen?

ALs je antwoord het eerste is zijn er verschillende manieren, allemaal werken ze met een beloning bij goed gedrag ( niet angstig) Je kunt bijvoorbleed belonen met een clicker en een brokje. lees je eerst goed in bij deze methode, want als je timing niet goed is beloon je misschien het verkeerde gedrag.

Kun je de oren wel met de hand aanraken? Nee, dna is daar je begin, krabbel hem over izjn manen kam en ga o met je hand naar de oor en raak het aan. That's it. en dan steeds een heel klin stapje verder. Is een proces van weken, misschien maanden!

Is hij bang voor het geluid van de schaar? Pak de schaar en maak het knipgeluid uit de buurt van de oren en dan als hierboven.. neem de tijd heb geduld en beloon met rust en vertrouwen

Tot slot.. knippen kan pijnlijk zijn. oorhaar is heel gevoelig ( net als ons nekhaar bv.) Een shcaar knip niet alleen, die klemt ook een beetje en als het paard zijn oor wegtrekt als je knipt, trke je er dus haar uit. Daar hoef je zelf niets van te merken.

Zorg dus dat je paard zijn hoofd lekker rustig is als je gaat knippen...

Oh en oorhaar is er niet voor niets, netjes trimmen is voor menig jury al voldoende. Het gaat om het rijden niet alleen toiletteren, als je er verder netjes uitziet zal geen jury je een minpunt geven voor lichtelijk behaarde oren.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:31

GEEN PRAAM
omdat oren knippen regelmatig terugkomt wordt het hierdoor alleen masr erger.

probleem kan voortkomen uit 2 dingen nl.

angst om oren aan te raken, oefen dit dan zo veel mogelijk van alle kanten (links recht of op het paard) en doe er alles mee zoals voorzichtig samen of dubbel vouwen, binnenkant aanraken etc.

of paard is bang voor schaar. gebruik altijd een scherpe schaar, een botte zorgt voor pijnlijk uittrekken vd haren.
last pasrd eerst wennen aan geluid, indien dat goed gaat knip je 1 x en gaat de volgende dag verder met weer 1 knip. dit kun je dan langszaam opvoeren.

ik ben er voorstander om tijdens het knippen niet te belonen maar pas als je helemaal klaar bent. ook niet praten/geruststellen.

herhalen herhalen herhalen is de oplossing

succes

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:34

je kunt het ook gewoon laten zitten;) zit er niet voor niets, en dit is al het zoveelste topic hier over, dus ik tem.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:52

Bij die van mij vouw ik zijn oor dicht met mijn ene hand, en met de andere hand knip ik dan de pluk uit die uitsteekt. Ik moet wel zorgen dat hij de schaar niet ziet aankomen. Dus als ik zijn rechter oor doe, vouw ik met rechts en knip ik met links. Bij zijn linker oor vouw ik met links en knip ik met rechts. Het vereist wel enige handigheid om met zowel rechts als links nauwkeurig te werken.
Zijn oren (in ieder geval een er van) zijn in het verleden (ik denk nogal hardhandig) ingekort. Dus je kan je voorstellen hoe angstig die van mij is geweest. Iedere dag korte sessies langzaam opbouwen totdat het mag. Ik kan hem overigens verder wel overal aanraken, het vertrouwen is op zich goed. Zijn hoofd is door eerder trauma nou eenmaal heilig.

Folkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 19:08

Heel erg bedankt voor de tips en uitleg..
Hier kan ik wat mee

Dankjullie