Stalgeld (huur) en opzegtermijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Stalgeld (huur) en opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 09:39

Ik zit even met het volgende, ik ben benieuwd wat jullie visie hierop is;

Stel, je huurt ergens een box en betaald hier voor de 1e van de maand altijd stalgeld voor. Je overweegt om van stal te verhuizen maar de stal die je op het oog hebt heeft momenteel nog geen plek. Het is dus afwachten wanneer je daar evt. terecht kunt. Op je huidige stal hanteren ze geen opzegtermijn, je kunt dus gaan wanneer je wilt.

Hoe zit het dan met mijn stalgeld? Stel, ik heb net het hele bedrag betaald en kan een aantal dagen later over, ik neem aan dat ik mijn teveel betaalde geld dan gewoon terug krijg? Er is hier overigens niets specifieks over vermeld in het contract. De meningen van stalgenoten verschillen hier echter over, wat denken jullie?

juval

Re: Stalgeld (huur) en opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:42

is er op je huidige stal ook een wachtlijst? dus zou jou stal vrijwel direct weer verhuurd kunnen worden? dan zou je het teveel betaalde terug kunnen vragen.

als dat niet zo is, zou ik niet moeilijk doen en de rest van de maand laten zitten..

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 09:57

juval schreef:
is er op je huidige stal ook een wachtlijst? dus zou jou stal vrijwel direct weer verhuurd kunnen worden? dan zou je het teveel betaalde terug kunnen vragen.

Mijn huidige stal staat momenteel idd vol, als ik weg ga verwacht ik dat ze de stal dus relatief snel weer vol hebben.

Citaat:
als dat niet zo is, zou ik niet moeilijk doen en de rest van de maand laten zitten..

Laat ik het zo zeggen, ik ben geen zeikerd maar het gaat om een behoorlijk bedrag... Ik betaal momenteel 325 euro aan stalgeld, als ik tegen het begin van de maand wegga dan verlies ik dus wel een heel behoorlijk bedrag...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:59

vraag het aan de stal eigenaar na
hij is nl niet verplicht om je het geld terug te geven, maar je kan wel altijd vragen hoe het geregeld word dan

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:07

moet je direct over naar die nieuwe stal? anders kun je toch gewoon tot het eind van de maand blijven en dan overgaan. Dan heb je in ieder geval geen dubbele kosten.

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:09

even een stipje want ik ben ook heel benieuwd of je een evenredig deel van je geld terug kunt krijgen als je weggaat bij een stal.

En inderdaad €325 betalen voor bijv. 5 dagen stalling is een beetje teveel van het goede he??

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:12

Bij ons op stal wordt gewoon via automatische incasso de eerste van de maand het stalgeld eraf gehaald.
Je moet dan 1 maand van te voren opzeggen,zodat ze de automatische incasso kunnen stopzetten.

Als je niet zeker weet wanneer je weggaat, kun je het dan niet zo regelen dat je tot je weggaat je stalgeld contant betaald? Dan zit je ook niet met het terug krijgen van geld.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:16

In dit geval zou ik de toekomstige stal alvast bespreken en aanbetalen op de nieuwe maand, en de maand gewoon uit zingen waar je nu staat.. en aan het einde van de maand over gaan.

Je kan het op deze manier indekken voor jezelf..
Je 'naait' de huidige staleigenaar niet en kunt op goeie voet weg..

Of idd afspreken dat je weg gaat en nog niet weet wanneer, en het met hem erover hebben hoe jullie dat het beste in kunnen vullen.. immers, als beide partijen redelijk zijn komen jullie daar vast wel uit!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 10:40

Lynn_Nikita schreef:
vraag het aan de stal eigenaar na

Dat zou natuurlijk het makkelijkst zijn maar het is allemaal nog niet zo concreet. Ik wil natuurlijk geen ''oude schoenen weggooien'' voor ik nieuwe heb Knipoog

Citaat:
hij is nl niet verplicht om je het geld terug te geven

Is dit zo? Waar kan ik hier meer over vinden? Ik ben namelijk heel benieuwd hoe dit nu echt wettelijk geregeld is.

Citaat:
In dit geval zou ik de toekomstige stal alvast bespreken en aanbetalen op de nieuwe maand, en de maand gewoon uit zingen waar je nu staat.. en aan het einde van de maand over gaan.

De stal waar ik geinteresseerd in ben neemt contact met mij op wanneer er plaats is. Ook deze stal staat momenteel helemaal vol, ik denk ook niet dat ze speciaal voor mij een stal vast gaan houden zomaar voor niets. Dat is nu ook juist het lastige ervan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:59

Citaat:
De stal waar ik geinteresseerd in ben neemt contact met mij op wanneer er plaats is. Ook deze stal staat momenteel helemaal vol, ik denk ook niet dat ze speciaal voor mij een stal vast gaan houden zomaar voor niets. Dat is nu ook juist het lastige ervan.

Je kan toch, als ze bellen, de stal vast houden tot de verhuizing... dmv een aanbetaling op de volgende maand huur??? Als je dan je stal op zegt waar je nu staat kan je dan toch mooi de maand uitzingen en het einde van de maand verhuizen??

Ik snap het probleem niet zo..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:07

MarchaL schreef:
Ik zit even met het volgende, ik ben benieuwd wat jullie visie hierop is;

Stel, je huurt ergens een box en betaald hier voor de 1e van de maand altijd stalgeld voor. Je overweegt om van stal te verhuizen maar de stal die je op het oog hebt heeft momenteel nog geen plek. Het is dus afwachten wanneer je daar evt. terecht kunt. Op je huidige stal hanteren ze geen opzegtermijn, je kunt dus gaan wanneer je wilt.
Hoe zit het dan met mijn stalgeld? Stel, ik heb net het hele bedrag betaald en kan een aantal dagen later over, ik neem aan dat ik mijn teveel betaalde geld dan gewoon terug krijg? Er is hier overigens niets specifieks over vermeld in het contract. De meningen van stalgenoten verschillen hier echter over, wat denken jullie?

Hier zou ik even oppassen. Mijns inziens is de opzegtermijn namelijk net zolang als de termijn waarover je betaald als je er geen specifieke afspraken over hebt gemaakt: betaal je per week dan heb je (automatisch) een week opzegtermijn, betaal je per maand dan een maand.

Dat is een algemeen geldende regel: dus netjes een maand van te voren, (eventueel schriftelijk) opzeggen.

Als ze op de nieuwe stal een opzegtermijn hebben weten ze daar dus ook keurig een maand van te voren wanneer iemand weggaat!

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:22

MarchaL schreef:

Voor reserveringskosten misschien wel, zo gaat het hier in de buurt.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 11:29

femmefatale1 schreef:
Je kan toch, als ze bellen, de stal vast houden tot de verhuizing... dmv een aanbetaling op de volgende maand huur??? Als je dan je stal op zegt waar je nu staat kan je dan toch mooi de maand uitzingen en het einde van de maand verhuizen??

Dat kan ik inderdaad proberen, op wat voor een aanbetaling kan ik dan rekenen? 10% of wat is redelijk?
Citaat:

Nou, ik wel! Zonder iemand voor het hoofd te moeten stoten wil ik gewoon makkelijk, en zonder dubbele stalkosten vertrekken! Zoals ik al zei, het gaat niet om een klein bedragje. Ik ben echt de beroerdste niet maar om nu zo even een paar honderd euro weg te moeten geven vind ik wat veel van het goede Clown

Iedereen iig bedankt voor de antwoorden! Dat ''geen opzegtermijn'' heeft toch wel wat nadelen bedenk ik me nu....

Citaat:
Hier zou ik even oppassen. Mijns inziens is de opzegtermijn namelijk net zolang als de termijn waarover je betaald als je er geen specifieke afspraken over hebt gemaakt: betaal je per week dan heb je (automatisch) een week opzegtermijn, betaal je per maand dan een maand.
Dat is een algemeen geldende regel: dus netjes een maand van te voren, (eventueel schriftelijk) opzeggen.

Hmm, geen opzegtermijn hebben is dan dus eigenlijk ook maar onzin?

Citaat:
Als ze op de nieuwe stal een opzegtermijn hebben weten ze daar dus ook keurig een maand van te voren wanneer iemand weggaat!

Op de ''nieuwe'' stal hanteren ze ook geen opzegtermijn Clown

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:51

Als je maandelijks je stalhuur betaald op bv de eerste van de maand. Dan ga je met de staleigenaar weer een overeenkomst voor de komende maand aan. Die ´overeenkomst´ kun je naar mijn idee niet opeens ongedaan maken halverwege de maand en dus geld terug te vragen.

Ook bij afspraken zonder opzegtermijn lijkt het me logisch dat je de staleigenaar ruims van te voren inlicht. Dan kan deze ook verder zoeken.

Verder lijkt het me dat op de nieuwe stal ook niet mensen hals over kop vertrekken en er dus ook ruimte is tussen jouw inlichten dat er plek is en daadwerkelijk je paard er ook stallen. Als hals over kop weggaan er wel standaard is vraag ik me af welke negatieve oorzaak daarachter schuilt..

Hanteert de nieuwe stal geen opzegtermijn? Als je goede afspraken maakt is er vast wel een maand overbrugging af te spreken, evt. kun je dan op tijd met de huidige staleigenaar om de tafel om te vragen of je evt. de 5 dagen van de nieuwe maand naar rato kunt betalen ipv het hele bedrag. Achteraf, zonder vooroverleg terugvragen is niet netjes in ieder geval. In overleg is meestal veel mogelijk..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:12

MarchaL schreef:
femmefatale1 schreef:

Dat kan ik inderdaad proberen, op wat voor een aanbetaling kan ik dan rekenen? 10% of wat is redelijk?
Citaat:

Ik bedoel...
Als je het zo doet dat je de nieuwe stal aanbetaald op de huur (en deze dus reserveerd), en dan de oude stal pas opzegd, is er toch geen probleem???
Ik had ook geen overeenkomst op mijn vorige stal.. heb mijn stal opgezegd halverwege de maand, en een week later verhuisd, door omstandigheden eerder als einde van die maand..

Snap je wat ik bedoel??

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 12:41

Ik snap hem, bedankt voor je antwoorden! De rest ook overigens! Ik dacht juist altijd, geen opzegtermijn, lekker makkelijk! Maar daar heb ik me op verkeken zie ik Clown

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:49

Het is inderdaad makkelijk, als je mot krijgt met de staleigenaar pak je je boeltje en hup je bent weg Knipoog Maar erg netjes is het natuurlijk niet om tot het laatste moment te wachten om je paard weg te halen, zonder vooraf de eigenaar in te lichten..

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:57

maar is het dan niet zo dat als je nu al gaat zeggen dat je weg wilt gaan als er op een andere stal plaats is dat dat niet echt ten geode komt aan de sfeer??
Ik ben dan bang dat ze mijn paard minder eten geven, niet of minder in de wei zetten en er niet meer zo goed op letten als er iets is.............. en dat is ook niet iets wat je wilt toch??

Ik vind dit echt een lastige kwestie, en dacht inderdaad ook dat als er van beide kanten geen opzegtermijn is, je gewoon weg kunt gaan wanneer je wilt. En ik dacht dus ook dat je dan wel je geld terug kreeg als je bijv. halverwege de maand zal vertrekken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:14

Ligt eraan wat je relatie met de stalhouder is. Alhoewel deze je (tenzij je vooraf overlegd) niet zomaar zal aanbieden om het stalgeld dat je al betaald hebt terug te geven. Overigens is het wel weer inkomsten die de staleigenaar misloopt op het moment dat jij weg bent.

Pijn in de portemonnee houdt niemand van natuurlijk Knipoog

Je kunt inderdaad weg wanneer je wilt. Uiteraard komt het de sfeer niet ten goede, je neemt een deel inkomsten weg voor diegene. Maar halsoverkop weggaan is ook totaal niet sfeervol natuurlijk, dat is iemand die altijd goed voor je paard heeft gezorgd even een trap na geven.

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:27

het is niet zo dat er geen overleg is geweest met de huidige stalhouder. Er is wel degelijk overlegd wat de problemen zijn waar we (ik en TS) tegenaan lopen. De eigenaar zei toen dat het niet op korte termijn (binnen een jaar) ging veranderen en dat het aan ons was of we daarmee konden leven........ denk dus dat hij het al wel aan kan zien komen dat we evt. op zoek zouden gaan naar een nieuwe stal of niet?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:48

Ik zou het even overleggen met de staleigenaar.
Als je voor de eerste van de maand betaalt zou ik het persoonlijk netjes vinden om die maand nog te blijven staan en dan overgaan naar je nieuwe stal.
Er is niets getekend, dus in principe hoef je die opzegtermijn niet te hanteren. Lachen

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:51

er is wel wat getekend........... en in dat contract staat dat er van beide kanten geen opzegtermijn is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:54

Bij ons is er ook geen echte opzegtermijn, maar wij moeten ook voor de 1ste betalen. Als je halverwege de maand weggaat, krijg je je geld niet terug. En ook wel terecht denk ik, je bent in principe een afspraak aangegaan met de stalhouder, en die heeft misschien wel klanten afgewezen, omdat hij dacht dat de stal bezet zou zijn.
Overigens geldt bij ons wel dat die stal dan in principe ook voor jou blijft de rest van de maand ( of om in de woorden van de stalhouder te spreken: 'al zet je er je fiets in, dat moet je zelf weten '), en je dus ook je zadelkast etc gewoon in gebruik kan houden tot de vervaldatum ( erg handig als je niet meteen die dag je stal wilt schoonrijden, of nog eens gebruik wilt maken van de binnenbak ofzo).

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:01

Als je al een andere stal hebt gevonden dan kan je het toch zo afspreken dat je de 1e weggaat en direct terecht kan bij je nieuwe stal??

Ik heb het wel zo gehad dat ik 2 weken eerder wegging en ik heb me geld gewoon terug gekregen.

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:13

als dat zo uit zal komen dan kun je dat zo doen ja, maar stel nou dat er 2 stallen vrij komen op 11 januari (bijv.) dan denk ik niet dat die man tot 1 februari gaat wachten.