Mijn paard staat (sinds een paar weken) met een BUCAS ongevoerde regendeken-met-hals in de weide, samen met twee Friezen en een Merens. Gistermidda kwam ik op stal en hoorde, dat hij twee keer door de stroomdraad heen was gedramd. De ene keer wilde men een weidemaat van hem e uit halen om 's-avonds op stal te zetten, en wilde men de stroomdraad achter dat paard dichtzette, maar mijn paard (japie) stond er vlak achter (hoewel die NOOIT 'savonds op stal gaat) en drukte dwars door die draad heen er achteraan. Het was toen al donker, dus niks meer te zien of evtl. te repareren aan de draad, dus heben ze hem toen ook maar meegenomen en veiligheidshalve vor de nacht opgestald. Maar diezelfde middag was hij, toen andere eigenaren voor hun paarden (zijn weidemaatjes) kwamen, ook al meteen naar de heining toegerend, en toen de adere twee paarden vlak achter hem aankwamen BANG drukte hij zich er wer dwars doorheen, sloeg meteen rechtsaf, sprong en sloot in en begn zich een weg door een bietenveld te banen. Godzijdank wist de manege-eigenaar hem terug te roepen en aan te halsteren (hij heeft nooit een halster aan in de wei). Het paard is 3,5 jaar, heeft dit nog nooit eerder gedaan. Nu deken wij: komt dat nou mdat hij een deken (met borstverbrederflap voor) heeft, dat hij misschien ineens niet meer van die stroomstootjes onder de indruk is? Geleidt dat dan niet meer of zo? Maar die andere paarden in zijn wei hebben allemaal z'n zelfde deken, die doen dat toch OOK niet? Vannacht heeft hij dus weer binnen gestaan, omdat we het nu niet meer vertrouwen. Hij heeft het twee keer kunne flikke in korte tijd, straks denkt-ie:o, dat lukt dus zonder gevolgen, en ontsnapt hij in het holst van de nacht of zoiets. Staleigenaar heeft zo iets ook nog niet eerder meegemaakt. Wie wel? Ik zei: ocht het door de deken komen, dan gaat-ie af, maar eigenaar van stal zei: ja, dat is natuurlijk niet zo handig hem met deze temperaturen opeens zonder deken neer te zetten. Ook weer war, natuurlijk. Die deken draagt hij overigens, omdat die eidematen van hem zijn manen over de manenkam afknaagden (vandaar halskap, hebben de drie anderen ook). Wat nu? Kan het zijn, dat z'n deken de oorzaak is? Da zouden toch veel meer paarden ... HELP? WIE?
klinkt naar wat ik nu ga zeggen maar dat had iemand ook gedaan die de zelfde problemen had. is hem in contact te brengen met het stroomdraad dus dat er wel zeker stroom opstaat! dit heb ik zelf nooit gedaan maaar haar shetlander doet het nu dus niet meer. en het komt weldegelijk door de deken!
Als je wil weten of het het deken is, even je hand onder het deken en dan aan de omheining komen? Nee, nu even serieus; Wij hebben een merrie op stal, die een paar maand geleden door de omheining (= schrikdraad + dikke houten planken) is gevlogen!!! We weten nog steeds niet waarom ze het deed... ze had geen deken om, was toen enkele maanden vol, we hadden zo'n bang dat het veulen zou dood zijn en dat ze zichzelf ernstig verwond zou hebben, maar ze was zo gezond (veulen nu perfect gezond geboren) en ze had geen schrammetje!!! Gelukkig is het bij één keer gebleven.
Ik heb niet echt een tip voor je, maar hij lijkt plots verlatingsangst te hebben ... Misschien hem op één of andere manier leren, dat zijn vriendjes soms van hem weggaan?
Hij kan idd verlatings angst hebben vooral omdat het een nieuwe omgeving is en daarbij komt ook nog dat tinkers bekent staan om drammen (veel koudbloeden doen dat) en is het een kleine moeite om er doorheen te gaan. De deken kan natuurlijk de stroom ook tegen houden en dan zou je eventueel een koper draadje over de flap kunnen buigen zodat hij zijn borst raakt en de draad. Hier dan wel bij blijven. Ik denk dat als hij 1 tik krijgt wel weet dat het niet kan en dan kan het draadje er weer af. Ik zou niet willen dat hij zich eraan zou verwonden. Maar als het verlatings angst is dan is het een idee om samen met de andere eigenaren te oefenen in weggaan als jij hem vast houdt en dat zij vrij snel weer terug komen zodat hij weet dat het goed is. ik raad je wel aan om er snel iets aan te doen want als dit gedrag vaak herhaalt wordt dan wordt het alleen maar moelijker om het af te leren. Mijn motto is het mag 1 keer fout gaan maar de tweede keer moet je het voorkomen omdat het paard dan al teveel de "baas" te slim is.
Beetje sneu om te doen als je er ook gewoon meer stroom op kan zetten dan komt eht dier er vanzelf wel achter
ik heb het zelf ook nooit overwogen hoor! maarja als er niks meer valt te doen! maar verlatingsangst zou hee goed kunnen. hebben mijn paarden ook gehad. wij konden dus ook nooit alleen rijden! door heel veel oefenen kom je er wel!
Mijn pony heeft hetzelfde gedaan, de deken dempte zoveel van de stroom dat hij er zo doorheen liep, wij hebben in de voorkant van de deken schriklint laten naaien dat als hij het raakt dat hij een tik zou krijgen, een makkelijkere manier is om een stuk schriklint te pakken en er een lus, twee uiteinden met een knoop aan elkaar van te maken en deze lus om de voorsluiting te maken.
Hee, vertel hier es even iets meer over! Daar heb ik nl. ook al aan gedacht: kun je er niet iets "geleidends" in laten naaien, dat je paard het WEL voelt? Wat bedoel je precies met "schriklint", is dat hetzelfde als wat in de stroomomheining zit? Heeft het bij jouw pony geholpen, want dat vertel je er niet bij. Je laatste tip van die lussen maken, begrijp ik niet helemaal, waar zit dat dan aan vast, en ik heb overigens ook niet EEN voorsluiting, want mijn paard heeft aan zijn deken (een BUCAS) ook een borstverbredingsstuk zitten. Hoe moet dat dan?
Update: is gebleken dat het dus niet kwam door uitbreken of deken: de weidegenoten "drongen van achter op" en paard is laagste in rangorde, werd bang en drukte zich er door. Tweede geval was dat iemand haar paard uit de wei ging halen en hij mee er uit wilde, mocht niet, en toen kwam er ook een hoger geplaatste weidegenoot die er ook uit wilde, ging-ie er ook doorheen. Sedert laatste bericht niets meer gebeurd, dus dit kan volgens mij afgsloten worden!