Waarom heeft mijn kwpner zo'n dikke vacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romantic

Waarom heeft mijn kwpner zo'n dikke vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 11:25

Ik heb mijn kwpner nu twee jaar, toen ik haar in 2 jaar geleden in december heb gekocht had ze een normale lengte wintervacht, dus gewoon iets dikker dan in de zomer, dit was echt haar natuurlijke vacht en ze was niet geschoren (geweest) Sinds ik haar nu de hele wintermaanden mee heb gemaakt krijgt ze een veel langere vacht, hier baal ik onwijs van omdat het moeilijk schoon te maken is, ook vind ik het niet mooi en gaat ze onwijs zweten met les in de binnenbak.

Ze staat onder een doorsnee waterdichte winterdeken, al vanaf het koud word, dus medio september, ik heb haar in oktober geschoren maar toch krijgt ze weer zo'n lange vacht.

S avonds staat ze op stal.

Zal ze het nou zo koud hebben? of is het iets anders?

yfande

Re: Waarom heeft mijn kwpner zo'n dikke vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:30

Hoi,

Mijn merrie had eerder het zelfde probleem omdat ik te laat was met deken opleggen,
ze staat dit jaar vanaf begin september onder de deken en heeft nog nooit zo'n gladde
vacht gehad (ze is niet geschoren)
Die van jou kan het idd koud hebben, staan de haren soms rechtop ?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:49

MD-->SV

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:52

het kan wel eens wisselen. het eerste jaar van mijn paard moest iok scheren en nu weer niet. Elk jaar is het een verassing hoeveel vacht ze krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:43

Misschien heeft ze bij haar vorige eigenaar anders op stal gestaan. Licht langer aan, warmere stal minder buiten ect.

Nu is het dit jaar wel een stuk kouder, dan zal ook wel wat mee bepalen denk ik.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:47

is het niet zo dat als je in oktober scheert, je het vaak een tweede keer moet doen?
sorry, ik scheer mijn paard niet, dus ik heb er weinig ervaring in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:48

Verschilt, ik scheer mijn paard een keer per jaar en hij houd netjes zijn zijn korte vachtje.
Hoewel ik wel wat later scheer.

Wel is het zo dat veel paarden een tweede keer worden geschoren.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:51

Judith_ schreef:
Misschien heeft ze bij haar vorige eigenaar anders op stal gestaan. Licht langer aan, warmere stal minder buiten ect.

Dit speelt inderdaad mee in het wel of niet kweken van wintervacht. Dieren gaan een wintervacht aanmaken niet omdat het koud is maar omdat de dagen korter worden; ze reageren dus op minder (zon)licht.

Bij ons op stal scheren de meeste 2x, weet alleen niet of je nu nog kan scheren. Heb wel eens gehoord dat als je te laat scheert je de zomerharen die onder de vacht zitten ook weghaald. Ik weet niet of dat waar is, ik scheer nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:55

Dat valt heel erg mee, meerdere keren eind december/begin januarie geschoren. In de zomervacht is daar niks van terug te zien.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:09

Het aanmaken van de winter en zomervacht gebeurt inderdaad naar aanleiding van de lengte van de dagen (lamplicht heeft daar geen invloed op), aangezien de dagen nu ook alweer langer worden stopt de aanmaak van de wintervacht en wordt de aanmaak van de zomervacht weer in gang gezet. Maar dat houdt niet in dat die aanmaak niet beïnvloed wordt door warmte en/of kou, zeker met die vrieskou van de laatste tijd, wordt die vacht echt wel dikker.

Misschien werd ze inderdaad door de vorige eigenaar anders gehouden en kwam ze minder buiten of had ze een dikkere deken om. Op zich is het logisch dat er op de nek een dikke vacht zit, omdat dat deel niet beschermd is en aangezien het de laatste tijd flink koud is geweest kan dat best de reden zijn dat ze nu wat dikker in haar vacht zit.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:25

die van mij raakt nu ook al bossen met haar kwijt maar is dit jaar wel erg vroeg erbij

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:54

Kan wel kloppen hoor, de dagen zijn sinds een week of 2/3 alweer langer aan het worden, dus het verharen zit er alweer aan te komen Ja. Moet toegeven, het is wel vrij snel, maar misschien zat ie flink in z'n vacht? Die van mij is nog niet zo erg aan het verharen, komt nog wel Pling

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:20

nee een normaal wintervachtje niet eens een teddy

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 18:35

Ze heeft de zelfde winter deken om die ze bij de vorige eigenaar ook had, als ik bij paarden bij ons in de buurt kijk hebben die allemaal een korte vacht en een veel dunnere deken, dat vind ik dus zo raar. ik hoop dat er nog meer mensen zijn met verklaringen. allemaal bedankt in ieder geval voor jullie tips

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:43

Wat ik bij m'n eigen paard (en om me heen ook zie) opvalt, is dat hoe jonger ze zijn hoe korter de wintervacht. Mijn e-pony bijv. die heeft tot haar 8e/10ee echt een heel korte vacht in de winter, werd mij vaak gevraagd of ik haar geschoren had. Maar daarna is het heel gauw de volgende winters toch aardig langer geworden. Niet teddy ofzo, maar wel ontzettend langer dan als ze vroeger had. Mijn driejarige heeft ook een ontzettend korte vacht, wordt mij ook steeds gevraagd of hij geschoren is. Deze is overgens alweer ontzettend in de rui.
Ook verschilt het gewoon per paard hoeveel vacht ze kweken.
Soms maakt het aantal/zwaarte vd arbeid uit.
Daarnaast kunnen er tal van andere interne oorzaken zijn ... mss spijsvertering of andere interne werkzaamheden. Daarmee samenhangend is dan ook weer leeftijd en voeding.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:49

dat klopt toch niet helemaal. toen mijn paard 4 was moest ik haar scheren en nu ze 8 is hoeft dat niet meer

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:57

Heb ook een kwpn-er met een enorme teddyberenvacht. Ik scheer altijd meerdere malen in de winter een jachtmodelletje. Staat in een buitenstal met veel frisse lucht en overdag lekker buiten als de wei het toelaat en anders een aantal uren in de paddock.
Waarom de vacht bij die van jou is verandert kan meerdere oorzaken hebben waarvan er al een paar hierboven zijn genoemd.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:59

romantic schreef:
Ze staat onder een doorsnee waterdichte winterdeken, al vanaf het koud word, dus medio september, ik heb haar in oktober geschoren maar toch krijgt ze weer zo'n lange vacht.

S avonds staat ze op stal.

Zal ze het nou zo koud hebben? of is het iets anders?

Doe je er wel een extra deken bij als je dr geschoren hebt dan? Anders vind ik 1 winterdeken wel te koud hoor.

Verder zoals hierboven ook al vaker genoemd spelen factoren als licht e.d. ook een rol

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:01

ik weet niet hoeveel grams je op hebt,
maar die van mij heb ik in november geschoren, staat sindsdien ook onder 520 grams, en zit nog super kort in haar vacht.

ja als je scheert en 0 of 100 grams op gooit, dan groeit het idd snel weer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:01

romantic schreef:
Ze heeft de zelfde winter deken om die ze bij de vorige eigenaar ook had, als ik bij paarden bij ons in de buurt kijk hebben die allemaal een korte vacht en een veel dunnere deken, dat vind ik dus zo raar. ik hoop dat er nog meer mensen zijn met verklaringen. allemaal bedankt in ieder geval voor jullie tips

Je kan niet alle paarden met elkaar vergelijken. De een krijgt van nature een dikkere vacht dan de ander ect.
Ondanks dat ze dezelfde deken op heeft kan het nog steeds liggen aan een frissere stal, meer buiten komen e.d.

Mischien kreeg ze daar wel veel meer en andere hooi waardoor ze zich zelf makkelijk warm kon houden zonder nog een extra vacht aan te maken. Misschien begonnen ze daar wel eerder met dekens.

Is het precies dezelfde deken? Dekens die ouder worden of gewassen worden worden ook weer dunner.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:21

Die van mij is 9 jaar oud en krijgt helaas ook altijd een dikke wintervacht (ondanks 300 grams deken vanaf september / oktober). Scheren lukt niet, dus helaas 's winters geen wedstrijden voor ons en max. 30 minuten rijden...

petra070

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:50

Ik zit met hetzelfde probleem en bergijp het echt niet.
Eind september is zijn deken op gegaan. Begin november er nog een zweetdeken onder. En moet je zien het is net een beer.
Hij had het alle jaren al wel erger dan andere paarden, maar nu hij in een "buitenstal"staat is het helemaal erg.
Er is mij wel eens verteld dat het te maken heeft met de lengte van de dagen, als je licht zou laten branden tot een uur of 11 's avonds zou het minder zijn. Maar ik weet niet of dat echt zo werkt.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:48

Ik ken een paard wat op zijn oude stal altijd iedere 2 maanden geschoren moest worden, en sinds hij nu al 2 jaar op een andere stal staat, heeft hij een super dunne vacht, lijkt wel geschoren. Alle andere paarden daar ook, de meeste staan zelfs helemaal zonder deken. Op die stal is altijd het licht aan tot een uur of 11 's avonds, en waar hij is eerst stond niet. Ik denk aan al die paarden daar te zien dat dat miss het verschil maakt.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:32

Judith_ schreef:

Nu is het dit jaar wel een stuk kouder, dan zal ook wel wat mee bepalen denk ik.

idd.

GhostBuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 08:55

vroeg een deken opgooien en een 400 grams als ze eronder zweet moet je een iets lichtere nemen mijn pony staat met 2x 450 grams deken op geschoren 4 maanden geleden