Trektocht plannen: welke kaarten zijn goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Trektocht plannen: welke kaarten zijn goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:30

Ik wil vanaf het voorjaar het trekken weer wat oppakken. Ik begin met dagtochten en dan zien we wel verder. Nu staat mijn paard op een nieuwe stal helemaal aan de nederlandse grens. Omdat ik het stuk Duitsland al redelijk goed ken -rijd er inmiddels alweer 7 jaar rond Knipoog - zou ik me nu eens aan Nederland willen wagen.

Welke kaarten zijn naar jullie ervaring goed om zulke tochten te plannen / mee te nemen te paard? En waar krijg je ze? Gewoon bij de VVV?

Antheman

Re: Trektocht plannen: welke kaarten zijn goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:50

Bij de (grote) ANWB winkels is een uitgebreid assortiment kaarten te verkrijgen.

Probeer van Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten te krijgen, zij tekenen ook ruiterpaden in.

Als je een trektocht maakt, zul je vaak ook op gewone stafkaarten moeten rijden. Daar staan geen ruiterpaden op.

Zet verder oproepjes, zodat je lokaal weet waar je kunt rijden. Ik heb ook wel kaarten ingetekend voor anderen en zo ben ik ook wel geholpen. Of mensen sturen je heel aardig een kaart op. Haha!

Kortom, gebruik je netwerk. Knipoog

Stara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:47

In Oost-Groningen (Westerwolde) is sinds kort 400 km aan ruiter- en menroute in kaart gebracht. De 26 ondernemers aan deze routes bieden van bed & breakfast, hotel overnachtingen, camping of pleisterplaats waar je welkom bent met je paard. De routes sluiten aan op het Drentse netwerk en het Duitse netwerk. Je kunt dus in 1x vanaf Duitsland doorrijden tot aan de Drentse Hondsrug.....
Voor info kun je kijken op http://www.sprongoverhetveen.nl

Route kaarten zijn bij de ondernemers aan de routes verkrijgbaar.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 20:08

HoeveAnsalo schreef:
In Oost-Groningen (Westerwolde) is sinds kort 400 km aan ruiter- en menroute in kaart gebracht. De 26 ondernemers aan deze routes bieden van bed & breakfast, hotel overnachtingen, camping of pleisterplaats waar je welkom bent met je paard. De routes sluiten aan op het Drentse netwerk en het Duitse netwerk. Je kunt dus in 1x vanaf Duitsland doorrijden tot aan de Drentse Hondsrug.....
Voor info kun je kijken op http://www.sprongoverhetveen.nl

Route kaarten zijn bij de ondernemers aan de routes verkrijgbaar.

Klinkt leuk, maar het is niet echt de buurt waar ik zit, helaas. Daar ik geen trailer heb en financieel beperkt ben zoek ik mogelijkheden hier in de buurt. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:59

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:50

Persoonlijk pak ik graag fietserskaarten of toeristische overzichtskaarten, die zijn ook vrij duidelijk voor je route te bepalen Lachen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:07

Staan er op fieterskaarten ook de andere wegen goed op? Want soms vind je er enkel de fietspaden op en als je dan een rijverbod tegenkomt ben je gezien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:23

Elke kaart die je te pakken kunt krijgen is beter dan geen kaart, moet je maar denken.
De beste kaarten zijn die van 1:50.000 en 1:25.000. De laatste zijn niet zo handig voor trektochten, omdat je erg snel "van de kaart af" rijdt.
Indien je in totaal onbekend gebied gaat rijden en daar ook geen lokale contacten hebt (hetgeen niet bestaat voor een NVVR-lid) overweeg dan om een weekend door te brengen in het gebied en het te verkennen op die plaatsen waar je problemen verwacht.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 08:56

Ik vind de kaarten van staatsbosbeheer heel duidelijk, maar die zijn er niet van alle gebieden.

De kaarten van de vvv vind ik niks, daar staan de ruiterpaden maar half op of soms helemaal niet of dan lijkt het op de kaart een ruiterpad en is het in het echt een voetpad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:21

soesita schreef:
Staan er op fieterskaarten ook de andere wegen goed op? Want soms vind je er enkel de fietspaden op en als je dan een rijverbod tegenkomt ben je gezien.

Clown Op de fietserskaarten in dit gebied staan met name de polderwegen, en die zoek ik, hier waar ik woon heb je totaal geen bos of ruiterpaden stelsel oid. Ik moet mij dus gewoon door de polder van A naar B bewegen Lachen