je hoort gelijk van iedereen: ach, dat doe je toch niet. het is een veulen, of een jaarling, die moet lekker baby kunnen zijn en met soortgenoten zich uit moeten leven.
nu zat ik in een topic en daar zaten mensen te zeuren dat je een veulen niet moest leren aan het halster mee te lopen want het is een veulen.
onzin. ik weet niet of ze weleens geprobeerd hebben een 2 of 3 jarige dat te leren of hoefje geven. maar dat is een stuk moeilijker en als hij/zij dan niet wil heb je gelijk een grotere mass die tegen je werkt. het is toch goed om je veulen te leren aan het halster mee te lopen. en mijn verzorgveulen 3 keer in de week aan het halster voor 5 minuten.
en ze hoeft niks persee, gaat het niet dan mag ze stoppen. de overige 2 dagen vraag ik een keer hoefje en raak haar veel aan zodat ze daaraan went. voor de rest is ze vrij en staat ze in het land. niks zieligs aan toch. ze kan de hele week min 20 minuten veulen zijn. en hoeft niks persee, het enige wat ik wil is haar een beetje voorbereiden. en natuurlijk knuffelen vind ze super
hetzelfde voor de jaarlingen en tweejarige. ik durf bijna niet te vertellen dat mijn 2 mini's van anderhalf 4 keer per week een halfuur aan de wandel gaan en zich lekker buiten mogen uitleven. gewoon alvast wat manieren leren en wat dingen herhalen. en voor de rest een beetje ze om zich heen laten kijken. want dan hoor je heel bokt: een jaarling hoort in het weiland te staan en met soortgenoten te spelen. je laat een jong kind toch ook geen moeilijke sommen maken. maar wie bereidt ze kind spelenderwijs niet een beetje voor en als ze niet willen hoeft het niet?. ik doe dat met de mini''s. en ze vinden het altijd leuk om een naar buiten te gaan.ze kunnen ook doen wat ze willen op ong. 3 uur per week na.en dan wordt er niets gedwongen ook. gewoon een beetje oefenen.
is dat echt zo erg? kan iemand misschien vertellen waarom hij/zij daar zo op tegen is? of zijn ervaringen. iedereen die een pony van zo'n 3 jaar zoekt wil toch minimaal dat hij aan het halster kan lopen?
brandt maar los, maar hou het netjes
(het kan een beetje in een boze vorm staan, maar zo bedoel ik het natuurlijk niet
)
Die staat eigenlijk vooral in de wei, momenteel staat ze 's nachts binnen, maar ip staat ze 24/7 buiten. Ze komt over het algemeen maximaal 2x per week in de hand (van en naar de stal brengen 's nachts buiten beschouwing gelaten). 1x om te poetsen en 1x in de bak zetten óf wandelen. Ze associeert de bak met rennen en gek doen, als ik haar daar neer zet begint ze meteen te stuiteren