Veulengedrag/pubergedrag of ongelukkig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Veulengedrag/pubergedrag of ongelukkig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 11:06

*
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 05-03-25 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne79

Re: Veulengedrag/pubergedrag of ongelukkig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:11

verwacht je niet al veel te veel van het beestje?
Het is een veulen, die moet lekker kunnen dartelen in de wei met anderen en niet al vanalles op commando doen lijkt me.
regelmatig in de hand is niks mis mee maar verder lekker veulen laten zijn zou ik zeggen

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 11:28

*
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 05-03-25 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:32

Little_Gift schreef:
Hoe losser ik haar laat en hoe meer vrijheid ze krijgt hoe agressiever en hoe meer bijtgedrag ze vertoont. Precies alsof ze met de gekregen priviléges en vrijheden geen weg kan en het haar naar haar hoofdje stijgt...
Ze heeft precies leiding nodig of zoiets?

Hey, ik weet niet of ik ja kan helpen maar wordt jouw paardje wel opgevoed door anderen en rkijgt het de kans spelenderwijs groot te mogen worden? Ik heb zelf een veulen van 8 maand maar daar doe ik niet veel mee, hoor, het zijn nog halve baby's.. Knipoog

Wij hebben weidegang met stalling en we hebben een plek voor je veulen waarbij ze met een ander merrieveulen, een twenter en een paar volwassen dieren mag groot groeien, zodat ze op "z'n"paards mag opgroeien. (24/7)
Is dat iets voor je? ...

Wandelen, poetsen doe ik soms wel met mijn veulen maar neit teveel. Ze zijn wel tam hier.

Sterkte!
Laatst bijgewerkt door detour op 02-01-08 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:33

Een veulen hoort inderdaad lekker in de wei te staan met leeftijdgenootjes.
Wijzelf hebben de fout gemaakt, en ze heeft enkel met 1 jaarling en 2 oudere merries gestaan, maar ik merk nu (ze is 2,5) dat ze geen respect voor andere pony's heeft.
Dus zet je veulen lekker in de wei, poets hem 1 keer per week even lekker en laat hem voor de rest genieten van zijn veulentijd.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:34

Staat ze overdag in de wei met andere veulens/paarden? Dan leren ze elkaar wel wat wijken e.d. dergelijke is, de kleintjes moeten opzij voor de ouderen/hogeren in rang! En worden ze opgevoed door de oudere paarden. Ik denk dat ze veel tijd in een kudde moet doorbrengen en dat je wel vaak, maar heel kort, iets met haar moet doen. Paarden -en veulens al helemaal- kunnen maar heel korte tijd geconcentreerd zijn, jonge paarden maar zo'n 7 to 12 minuten, langer moet een 'oefening' niet duren.
Hoewel het op afstand altijd moeilijk beoordelen is overvraag je haar misschien toch een beetje doordat ze al teveel en te lang iets moet doen van jou. Gewoon lekker in de wei laten en dagelijks even borstelen of even oefenen met voetje geven en opzij geven is nu nog voldoende.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:36

Die van mij doet precies hetzelfde, enkel poets ik hem maar 2 keer in de week en verder laat ik hem met rust. Denk dat je 't veulen beter zn gang kunt laten gaan en niet al met commando's moet beginnen.. het groeien is al ingewikkeld genoeg voor ze.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:36

Loopt ze in de wel samen met andere paarden in de wei?
En het lijkt erop dat je nogal veel met je veulen bezig bent.
Kunstjes als kusjes geven zou ik niet doen, je hebt zelf al ondervonden waar dat toe kan leiden.

Gezien de leeftijd lijkt het erop dat ze met je wil spelen, ik moet er niet aan denken hoe ze gaat doen als ze ouder en zwaarder/groter wordt en in de pubertijd komt. Zorg ervoor dat ze een ander veulen heeft om mee te spelen, een opfok zou ook een idee zijn. Ze kunnen niet alleen met elkaar spelen, door het bewegen en spelen worden de botten en spieren steviger en het paard wordt handiger.
Als je een paard wil waar je gelijk vanalles mee kan doen dan had je een volwassen dier moeten kopen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:54

Jammer dat je niets schrijft over het contact met andere paarden..

Ik denk ook dat je wat te veel van haar verlangd.. Het is nog maar een klein kindje, bekijk hoeveel kleuters er moeite mee hebben alleen al op hun stoel te blijven zitten als ze 4 zijn.. Als ze daar ook te lang zitten gaan ze vervelende dingen doen. Ook als een kind van die leeftijd de hele tijd dingen met de juf zou moeten doen en niet met andere kinderen kan spelen wordt het ook vervelend..

Ik denk niet dat ze uiteindelijk agressiever wordt als je haar met andere veulentjes laat opgroeien. In het begin kan ze wat raar naar je gaan doen, maar dat zakt vanzelf wel.. Ze wordt waarschijnlijk wel wat minder geïnteresseert in je, maar als het ouder is haal je een heerlijk diertje uit de wei, dat geestelijk heeft gehad wat ze nodig heeft..

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:02

ik neem aan dat dit veulen alleen staat ?
nee ,dan is ze niet gelukkig en zul jij haar dat ook niet kunnen maken. Niet rot bedoeld voor jou ,hoor maar ze hoort tussen soort en leeftijdsgenootjes. Doe haar alsjeblieft als het kan bij een ander veulen of een groepje.
Veel succes want je bedoeld het zo goed !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:07

Ook ik ben benieuwd of hij overdag maatjes heeft om mee te spelen.

Vergeet verder niet dat een veulen zich niet veel langer als 5/ 10 min kan concentreren.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:15

Veulens moet je lekker in een groep buiten zetten en laten. Dan gaat het opvoeden vanzelf, hoef je niks aan te doen. Dit veulen is nu de grenzen aan het uittesten, geen wonder dat ie vervelend wordt. Als een paard dan door de kudde is opgevoed en de regels kent, kun je straks heel makkelijk met het paard omgaan. Het paard moet je dan wel als leider gaan zien natuurlijk, maar dat is iets voor latere zorg.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:21

je veulen mag nog steeds bij ons in de kudde, hoor, hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:28

Citaat:
detour schreef:
je veulen mag nog steeds bij ons in de kudde, hoor, hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Nou Little Gift bellen dan !
Dat is het goede antwoord op al je vragen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:42

Ik zie ook dat er nergens over soort genoten wordt gesproken, dit veulen ziet jouw als speelmaatje met alle gevolgen van dien. Veulens bijten elkaar en steigeren tegen elkaar op.

Detour doet een super aanbieding!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:36

Adriana schreef:
Ik zie ook dat er nergens over soort genoten wordt gesproken, dit veulen ziet jouw als speelmaatje met alle gevolgen van dien. Veulens bijten elkaar en steigeren tegen elkaar op.

Detour doet een super aanbieding!

Hier ben ik het mee eens. Jij als mens kunt nooit de kudde vervangen en dat begin je nu te merken. Ik denk dat je teveel vraagt van je veulen. Een veulen van 7 maand dat al 3 maanden bij jou is (zonder moeder???) is echt nog maar een baby. Laat dat beestje lekker met z'n soortgenoten spelen en dan gaat dat opvoeden vanzelf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:43

ik zou heel snel op het aanbod van detour ingaan.........

Veulens horen niet in mensen handen, en zeker niet in mensen handen die geen ervaring hebben met veulens en veulens zien als levende barbies..

Veulens borstel je niet, ja om het een keer te laten kennismaken met......... maar niet uren achter elkaar.

breng het dier naar Detour, laat het paard opgroeien, en straks krijg je er een leuk eerlijk openminded paard voor terug

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:03

Ik denk dat je toch net iets teveel verwacht van het jonge dier, ze heeft maar een spanningsboog van maximaal 10 minuten en dat vind ik eigenlijk nog veel.

Ik mis idd ook het stukje of ze met andere paarden en vooral leeftijdsgenootjes staat, dat is zo belangrijk en menselijk contact is in deze leeftijdsfase 1 á 2x per week meer dan genoeg!!

Ik zou idd goed nadenken over het aanbod van detour of opzoek gaan naar een opfok stalling over 2,5jr is het vroeg zat om haar in pension te hebben staan

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:06

Op een ander forum schreeft ze dat ze bij andere paarden staat?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:12

Ik vraag me af of TS nog wel zo dringend hulp nodig heeft aangezien ze niet meer op dit topic reageert
Jammer voor het veulentje Huilen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:44

OP een ander forum met hetzelfde topic heeft ze ook geen antwoord gegeven op deze vragen....

Een veulen is geen speeltje, is niet een paard om iedere dag lang in handen te hebben en al veel mee te doen. Een veulen hoort in een kudde. Daar leren ze zoooveel meer van, en is zoveel beter voord e toekomst!

Een veulen dat teveel in mensen handen is, wordt op ten duur wat manser en gaat je zien als een speeltje. Je KAN niet de vervanging zijn van adnere paarden, hoe goed je je best ook doet met goede intenties, het is toch niet het juiste. Je krijgt er alleen amar problemen mee op ten duur. Niet alleen zijn houding richting mensen (geen rekening houden met) maar ook later kan het gebrek aan social skills met andere paarden grote problemen opleveren. Ik heb een merrie die niet goed genoeg met andere paarden heeft gestaan toen ze klein was, en daar merk ik echt de nadelen van. Zo ontzettend zonde...

Hup, veulen in een kudde gooien en eens in de paar dagen eventjes een stukje wandelen en poetsen. Kunstjes en dergelijke is niet weggelegd voor zo'n jong ding.

Vind het ONTZETTEND jammer dat je niets meer van je laat horen..... Het gaat niet beter worden als je zo door gaat, hij zal brutaal blijven en steeds de grenzen meer gaan opzoeken hoogst waarschijnlijk. Gooi hem in een groep, en doe het juiste voor HEM en denk niet teveel aan jezelf.... Laat hem de eerste jaren LOS.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:51

runningkawa schreef:
Ook ik ben benieuwd of hij overdag maatjes heeft om mee te spelen.

Vergeet verder niet dat een veulen zich niet veel langer als 5/ 10 min kan concentreren.

RK noemt de 2 dingen die ik het belangrijkst vind; een veulen / jong paard moet imo sociaal (dus kunnen spelen met leeftijdsgenootjes) op kunnen groeien om uberhaupt uit te kunnen groeien tot een leuk, sociaal, volwassen paard

Je moet rekening houden met het beperkte concentratievermogen van een jong dier, een uur poetsen al is imo veel en veel te lang!

Als je de mogelijkheid hebt om je veulen in te scharen met andere jonge dieren (en die mogelijkheid heb je zo te lezen!), dan zou ik die met 2 handen aangrijpen!!! Je zal zien dat je dan beloond wordt met een sociaal paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:36

Een veulen is een baby, en kan zich maximaal 10 minuten concentreren. Uren poetsen is daarom fout.
Veulen te vaak en teveel in handen hebben, zodat ze merken dat ze sterker zijn dan jij: fout.
Jij kunt ze niet de sociale contacten geven (24 uur per dag) die leeftijdsgenootjes wel kunnen geven. Veulen het contact met leeftijds en soortgenootjes ontzeggen: fout.

Mijn advies: als de sodemieter inscharen, hopen dat het nog niet te laat is om je paard tot een evenwichtig en sociaal paard te laten opgroeien.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:05

Oké ik ben hier ik ben hier!
Ten eerste had ik nog geen tijd om te reageren omdat ik ook nog andere dingen te doen heb zoals werken, honden uitlaten, trainen enz...

Dus mijn antwoorden:

1) Mijn veulen wordt geen uren gepoetst, dat was bij wijze van spreken om te kunnen benadrukken hoe braaf ze is! Ze blijft mooi staan en zet geen stap vooruit of achteruit, ze valt als het ware in slaap tijdens het borstelen en smeekt je niet op te houden als je stopt met borstelen maar langer dan 10 minuten heb ik haar nog nooit geborsteld! Misschien niet duidelijk genoeg uitgedrukt van mij in mijn starttopic, sorry daarvoor!

2) Ik zou haar dolgraag bij Detour in de kudde laten maar ik ben zelf van België, meer bepaald Oostende en dat is nog eens de heel andere uithoek van België en kan haar onmogelijk naar Nederland vervoeren.
Ik vind het wel heel lief van het voorstel hoor! Super van je dat je dit voor mijn meissie over hebt!

3) Mijn veulen staat niet alleen en is in de gelegenheid met andere paarden te spelen en gek te doen en dat doet ze ook, ook wordt ze geregeld wel eens op de vingers getikt door hen als ze haar boekje te buiten gaat.
Ze weet dus verdomd goed wat wel en niet kan in de paardenhiërarchie al zal ze waarschijnlijk nog wel geregeld eens uittesten hoe ver ze kan gaan met hen, wat niet meer dan normaal is voor zo'n jong ding vind ik.

4) Die "kunstjes" (zoals het hier door sommigen omschreven wordt) houden niet meer in dan halstertje aan, voetje geven, paar stapjes volgen, stoppen als ik stop en wijken als ik mijn hand tegen haar flanken leg... en dit alles wordt niet élke avond na elkaar geoefend en ook niet telkens het héle rijtje!
Eén oefeningetje per avond is meer dan voldoende, dus ook hier slechts 2 minuutjes werk.
En ze heeft heel duidelijk getoond dat ze dit blijkbaar nodig heeft, ze is weer stukken rustiger nu ze dit houvast, deze regelmaat terug heeft in haar leventje blijkbaar... gek maar het is wel zo bij haar...

5) Ook al kan ze spelen en heeft ze een kudde bij haar in de weide toch wil ze niet dat ik haar achterlaat. En hier raak ik niet goed aan uit... ze smeekt me bijna om haar niet achter te laten, komt mee tot aan het hek, wil nog even knuffelen en zoentjes geven, hinnikt dan tot ik uit het zicht ben, staat daar dan nog een tijdje te staren naar de plek waar ze mij laatst zag en dan pas gaat ze de rest van de paarden en weide gaan begroeten... Dit snap ik niet goed?

6) Ondertussen zijn we een goeie week tot twee weken verder en is alles van dit bovengenoemd gedrag zo goed als verdwenen, schoppen doet ze niet meer (heeft ze ook nooit gedaan, enkel met het voorbeentje omdat ze dus een oefening verwarde en die doen we dan ook niet meer, ze is hier ook nooit voor gestraft geweest!), steigeren heeft ze ook niet meer geprobeerd en ook het bijten is achterwege gebleven... dus misschien heb ik de test toch goed doorstaan?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:56

Hier ben ik het mee eens een veulen is geen speeltje maar een dier. Je kan er niet uren mee bezig zijn. en zeker niet te veel snoepjes en geen handjes leren geven want dan krijg je streken. niet elke keer aan je handen laten likken het is een veulen die gaat van alles proberen.
Laat haar lekker op het land staan bij soort genoten haal haar drie keer per week er uit haal er een borsteltje overheen krab haar voetjes, en loop 15 minuutjes met haar en zet haar dan weer in de wei. Wees cocequent jij bent de baas goed gedrag belonen, fout gedrag negeren of strafen met je stem luisterd ze echt niet dan mag je haar een tik geven. Maar behandel haar niet als een barbie. Knipoog Anders heb je straks echt een paard die jouw de baas is of jouw als zijn soort genoot ziet en niet als zijn baasje. Pling

succes met je veulen!
Cassidy schreef:
Een veulen is een baby, en kan zich maximaal 10 minuten concentreren. Uren poetsen is daarom fout.
Veulen te vaak en teveel in handen hebben, zodat ze merken dat ze sterker zijn dan jij: fout.
Jij kunt ze niet de sociale contacten geven (24 uur per dag) die leeftijdsgenootjes wel kunnen geven. Veulen het contact met leeftijds en soortgenootjes ontzeggen: fout.

Mijn advies: als de sodemieter inscharen, hopen dat het nog niet te laat is om je paard tot een evenwichtig en sociaal paard te laten opgroeien.