Paard valt (longeer) zweep aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0maris0

Paard valt (longeer) zweep aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 09:43

Hallo,

Sinds vorige week valt mijn paard de zweep aan..

Als ik met de zweep de bak inkom gaat hij met zijn achterbenen stampen en valt (springt) hij met zijn voorbenen naar de zweep,

Dit is vooral met longeren heel erg vervelend, Omdat hij dan gewoon stil blijft staan
Ik heb de zweep nooit als strafmiddel gebruikt, maar alleen om hulpen mee te geven.

Ook als mijn paard los staat in de bak, doet hij dit ook.
(en wordt het een beetje een gevaarlijke situatie)

Heeft er iemand tips of heeft dit zelf meegemaakt?
Ik dacht zelf als oplossing hem voorlopig maar even ''vrij'' te geven in de hoop dat hij het een beetje vergeet.. en ik het overnieuw met hem kan gaan proberen,
Maar aan de andere kant, heb ik mezelf nu wel gewonnen gegeven..

Casarell

Re: Paard valt (longeer) zweep aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:57

Een nare ervaring vergeet een paard niet..

Je moet zoeken naar een tussenweg, uiteindelijk moet hij de zweep gewoon gaan accepteren als het verlengde van je arm.

Ik weet niet of hij het ook bij korte zweepjes doet??
Als hij dat wel doet, kan je em leren dat het niets is door de zweep overal over zijn lichaam te laten glijden. Bij een goeie reactie beloon je hem, een slechte reactie negeer je.. en je gaat door tot er een goeie reactie komt.. en dat beloon je weer.
Begin bij het lijf en als dat goed gaat over de kont en benen, waarbij ook gewoon stil moet blijven staan..
Dat kan zowel in de stal als in de bak..
Zo desensibiliseer je hem voor de zweep..

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 10:03

femmefatale1 schreef:

Je moet zoeken naar een tussenweg, uiteindelijk moet hij de zweep gewoon gaan accepteren als het verlengde van je arm.

Als hij dat wel doet, kan je em leren dat het niets is door de zweep overal over zijn lichaam te laten glijden. Bij een goeie reactie beloon je hem, een slechte reactie negeer je.. en je gaat door tot er een goeie reactie komt.. en dat beloon je weer.
Begin bij het lijf en als dat goed gaat over de kont en benen, waarbij ook gewoon stil moet blijven staan..

Met een kortere zweep heb ik het nog niet geprobeert,
Als ik idd met mn zweep over zn lichaam ga, overal, zelfs zn hoofd staat hij gewoon stil en doet hij helemaal niks..
Ga het vandaag of morgen idd even met een kortere zweep proberen

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:09

Ik heb dit probleem ook hij valt de longeerzweep wel niet echt aan maar negeert ze eerder en staat gewoon stil , k' heb nog geen oplossing gevonden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:04

Een paard wat de zweep niet respecteert is gewoon dominant. Je moet hem juist niet desensibiliseren op zo'n moment, maar juist weer licht aan de hulpen zetten. En tsja, best kans dat je dan eens een tik moet uitdelen.
Wees er wel zeker van dat er echtgeen angst in het spel is, anders doe je meer kwaad dan goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:20

Ja Ik ga met Alicia2u mee, als je weet dat het geen angst is (en ik denk van niet, want dan zou hij ook bang zijn bij het aaien met de zweep), dan kun je best eens een flinke tik uitdelen. Paarden moeten niet bang zijn voor de zweep, maar wel respect ervoor hebben.
Je kan het beste weer gewoon longeren zoals je altijd doet, en als hij naar de zweep slaat dan geef je eerst een duidelijk commando dat dat niet mag; "NEE!", doet hij het dan nog een keer dan zag je nog eens "nee' en kun je eens hard in de lucht klatsen, en doet hij het daarna nog eens dan kun je hem best eens een flinke opsodemieter geven Whoosh! Onthoudt, beter één harde tik, dan 10 zachte.
Hij weet dan heel goed dat hij het zelf schuld is, dat hij niet mag slaan, en daardoor zal hij ook niet bang worden van de zweep, hij krijgt er dan alleen respect voor Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:17

Alicia2u schreef:
Een paard wat de zweep niet respecteert is gewoon dominant. Je moet hem juist niet desensibiliseren op zo'n moment, maar juist weer licht aan de hulpen zetten. En tsja, best kans dat je dan eens een tik moet uitdelen.
Wees er wel zeker van dat er echtgeen angst in het spel is, anders doe je meer kwaad dan goed.

Dat was ook mijn eerste gedachte, maar ik ken ook het verleden van het paard niet.
Een paard wat is mishandeld in het verleden, kan ook zo reageren, en dan werken de klappen juist averechts (net wat jij zegt over angst).
Daarom had ik juist dit als eerste erbij gezet, want als je een bang paard nog meer klappen gaat geven is het vertrouwen in die persoon ook zo weg.

Maar als het idd dominantie is, kan ze even niet genoeg klappen krijgen, tot ze wel respect heeft voor de zweep, daar ben ik het 100% mee eens..

Het vervelende is alleen dat mensen vaak niet zien waarom een paard iets doet, of juist niet doet..
En wat er op dat moment in zo'n dier om gaat..

Geen aanmerking op jou hoor, maar even om mijn visie toe te lichten
Haha!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 14:19

Oke,

Het gaat dus in dit verhaal om een 2,5 jarige..
Dus wil hem nou ook weer niet teveel straffen..
Vorige week ging het longeren wel goed..
(ik longeer 1 a 2 keer in de week)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:47

Dan denk ik dat het gewoon wat puberen is, uitzoeken waar de grens ligt, en dan is het wel heel belangrijk dat je consequent bent. Een tik moet dan best kunnen, anders heb je kans dat hij het altijd blijft doen. En natuurlijk heel uitbundig belonen als het wel goed gaat Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:43

Ik ben het met mystictinker helemaal eens consequent zijn duidelijk zijn in je stem respecteert hij dat niet mag je best een tik geven. En alles wat hij goed doet ook super belonen.

en jij kent je paard het beste en je moet voor je zelf goed na denken waar je goed aan doet. Knipoog maar zorg er wel voor dat het niet erger wordt straks ben jij de pineut. vraag anders of een ervaren persoon, misschien rij je wel les dat je instructeur je een keer een longeer les geeft en dat jij laat zien wat er gebeurt als jij longeerd en hij je dan advies geeft en je helpt.

succes Knipoog

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 11:16

Gister nog niet aan toegekomen..
Ga het vanavond even proberen met kleine zweep..
Houd jullie op de hoogte!

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:26

hallo,
Ik heb het zelfde probleem met mijn arabier.
Die is vroeger mishandeld.

Ik ging laatst longeren. En ik deed niets met de zweep. Hij sprong over mijn heen. Zo met zijn benen tegen mijn arm aan.

Sindsdien heb ik hem niet meer gelongeerd.

Met korte zweep reageert hij het zelfde. Ook met rijden.

Weten jullie misschien een oplossing?
graag hoor ik het.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:31

0maris0 schreef:
Gister nog niet aan toegekomen..
Ga het vanavond even proberen met kleine zweep..
Houd jullie op de hoogte!

Zou ik je in dit geval niet aanraden eigenlijk. Zoals je het beschrijft komt je paard niet bepaald bang over.
Als je de zweep als verlengstuk van je arm gebruikt, zoals het hoort, wat zegt het paard dan op het moment dat hij de zweep aanvalt? Toont hij dan respect voor jou? Is het dan verstandig om de afstand tussen jullie te verkleinen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:32

peehtje schreef:
hallo,
Ik heb het zelfde probleem met mijn arabier.
Die is vroeger mishandeld.

Nee... jij hebt dus een heel ander probleem. Andere oorzaak, dus andere oplossing.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 11:33

Wendy schreef:
Zou ik je in dit geval niet aanraden eigenlijk. Zoals je het beschrijft komt je paard niet bepaald bang over.
Als je de zweep als verlengstuk van je arm gebruikt, zoals het hoort, wat zegt het paard dan op het moment dat hij de zweep aanvalt? Toont hij dan respect voor jou? Is het dan verstandig om de afstand tussen jullie te verkleinen?

Niet echt..
Maar kan het proberen... heb je een andere tip?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:38

Ja hoor... het gewicht van de hulpen opvoeren. Als hij niet reageert op jouw hulp, de hulp zwaarder maken. Als je ophoudt op het moment dat hij niet reageert, leer je hem juist alleen maar dat het dus zin heeft om de zweep niet te respecteren.
Want jij zet toch niet door.

Dit geldt trouwens alleen maar als het paard echt niet bang is voor de zweep.

Edit: maar eerst altijd vriendelijk vragen. Niet te snel de hulpen vergroten, maar vraag het eerst heel subtiel, na een paar seconden wat minder subtiel etc. Een tik uitdelen is helemaal niet erg, er zomaar op los rammen is dat wel.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 11:43

Wendy schreef:
Ja hoor... het gewicht van de hulpen opvoeren. Als hij niet reageert op jouw hulp, de hulp zwaarder maken. Als je ophoudt op het moment dat hij niet reageert, leer je hem juist alleen maar dat het dus zin heeft om de zweep niet te respecteren.
Want jij zet toch niet door.

Dit geldt trouwens alleen maar als het paard echt niet bang is voor de zweep.

Edit: maar eerst altijd vriendelijk vragen. Niet te snel de hulpen vergroten, maar vraag het eerst heel subtiel, na een paar seconden wat minder subtiel etc. Een tik uitdelen is helemaal niet erg, er zomaar op los rammen is dat wel.

Jah, hier ben ik het ook wel erg mee eens..
Maar wil het ook idd op de goede manier doen. aangezien hij ook nog zo jong is..
Bang voor de zweep vind ik hem niet echt..
Kan hem overal aanraken met de zweep.. dat deed ik van de week ook weer toen hij zo boos werdt,
ook gooide ik de zweep op de grond. en meneer begon er ook gewoon mee te spelen (door hem op te pakken) maar als hij dan wat ervoor moet doen (lopen dus) wordt hij boos en begint dit te doen,,.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:45

femmefatale1 schreef:

Hier ben ik het mee eens, alleen ik zou het niet in stal doen, als je paard wel een slechte reactie geeft en vervelend gaat doen, zit jij er misschien tussen en wordt je geplet of iets anders, je weet maar nooit, hoe dicht je ook bij de opening gaat staan, een paard blijft een vluchtdier.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:59

0maris0 schreef:
Bang voor de zweep vind ik hem niet echt..
ook gooide ik de zweep op de grond. en meneer begon er ook gewoon mee te spelen (door hem op te pakken) maar als hij dan wat ervoor moet doen (lopen dus) wordt hij boos en begint dit te doen,,.

hieruit blijkt dus dat ie totaal geen respect heeft voor de zweep.
dus een tikje kan echt geen kwaad

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:09

Misschien heeft je paard wel iets engs meegemaakt met de zweep ?

Je kunt je arm gebruiken tijdelijk gebruiken, je paard moet de zweep wel gaan accepteren

Je kan hem aaien met de zweep en laten zien/ruiken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:20

ik dnek dat dit gedrag puberen is.
hij speelt met jou.
en dan moet je consegeunt zijn.
ik hoop dat het lukt en dat dit geen bang gedrag is.
succes!