Hengstengedrag af leren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

Hengstengedrag af leren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 22:56

Sinds een klein half jaar heb ik een 10 jarige arabier in bruikleen. Een doorgaans erg leuk en lief dier, maar soms..... Duivel

Zijn geschiedenis is een beetje als volgt: Als veulen zijnde altijd apart gehouden van de andere paarden omdat er werd gedacht een geweldige dekhengst in handen te hebben. Na het afspenen werd hij dan ook alleen op stal gezet en alleen in de wei of paddock (hij kwam tenminste nog wel buiten).
Op 4 jarige leeftijd is hij van eigenaar veranderd en de nieuwe eigenaar heeft hem op stal gezet, werd af en toe eens geborsteld en gemiddeld 3x per week gelongeerd. Hij kwam sporadisch nog maar buiten en werd op 5 jarige leeftijd in dekdienst gezet.
Toen hij 6 werd is hij beleerd bij een daarvoor bedoelde stal. Hier heeft hij tot hij 7,5 jaar oud was op stal gestaan en kwam enkel uit zijn box voor training of wedstrijden. Hierna kwam hij weer terug op stal bij zijn eigenaar. Deze heeft hem 6 maanden op stal gezet en niets meer met hem gedaan. (in deze periode heb ik dit paardje ook leren kennen). Toen hij 8 jaar werd is hij verkocht en gecastreerd en in de wei gezet met 20 merries. Helaas is er 2 jaar lang niet naar hem omgekeken en heeft hij zich altijd nog hengst gewaant.
Tot ik hem bij mij op stal kreeg. Hij was mager, had schurft, haken op zijn kiezen en veel te lange hoeven. Hij was ook helemaal van slag toen hij in de nieuwe kudde werd gezet en kennis moest maken met andere ruinen. Hij zat onder de verwondingen en oogde op een gegeven moment zelfs depresief. Ik ben heel langzaam met hem aan de gang gegaan, hij hing als plakband aan me vast. Eerst moest er natuurlijk wat aan zijn gezondheid worden gedaan en daarnaast ben ik elke dag met hem gaan wandelen en borstelen. Na verloop van tijd kwam hij beter in zijn vel en zijn conditie werd beter en begon ik met rijden. Hij liep werkelijk de sterren van de hemel!!
Naarmate hij sterker werd ging hij ook steeds meer staken, bokken en dreigen met stijgeren. Ook keerde hij zich steeds meer van me af en reageerde alleen nog maar op de kudde. Ik ben op een cursus grondwerk met hem gegaan en dit heeft bijna wonderen verricht wat betreft zijn kudde-manie en hij richte zich weer wat op mij, al bleek hij soms wel erg dominant te zijn. Dit heb ik behoorlijk goed onder controle met longeren en wandelen, maar met rijden nog niet. Hij heeft enorme moeite om zich te concentereren op het werk als er ook maar iets gebeurd in de kudde, ik ben hem dan toch echt 15 min. kwijt. Hij gaat lopen showen, racen en zet een enorme hengstennek op.
Ook heeft hij totaal geen oog voor zijn eigen veiligheid als hij zijn merrie verdedigd of een nieuw paard ontmoet (hij slaat geregeld zijn benen kapot tegen zijn stalwand)
Daarnaast valt hij soms andere beesten aan zoals de hond of de kip. Soms maakt hij er ook helemaal niets van. Hierin is hij vrij onberekenbaar. Waar ik erg van ben geschrokken is dat hij tijdens het longeren een keer een enorme uitval deed naar een toekijkend meisje van een jaar of 4.
Nu gaat het redelijk goed en hij is doorgaans behoorlijk meewerkend en een gezellige knuffel. Maar echt vertrouwen doe ik hem niet meer naar andere mensen(lees kinderen) en beesten toe. Voor mij is hij lief, alleen het rijden wil momenteel nog niet echt lukken.
Ik weet dat dit paard sociaal heel veel niet heeft geleerd en daardoor waarschijnlijk een "kronkel" in zijn kop heeft. Maar hoe kan ik het best met dit paard omgaan en hem van zijn hengsten streken afhelpen (als het echt hengstenstreken zijn tenminste). Ik zou hem zo graag een keer ontspannen willen zien en dat hij lol heeft in zijn leven.

rissa

Re: Hengstengedrag af leren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 23:10

Nog een kleine toevoeging, hij heeft tijdens het rijden de gewoonte gehad om enorm te gaan lopen gillen naar de andere paarden. Dit heb ik hem inmiddels afgeleerd.
Ook heb ik gehoord dat in de tijd dat hij op wedstrijden werd uitgebracht hij nogal een spectakel van zijn aan- en binnenkomst wist te maken door zich heel idioot/gevaarlijk te gedragen. (Toen was hij nog wel hengst)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:27

heel veel grond werk doen, aandacht vragen, houden, heel erg consequent zijn geen reactie van hem accepteren, hij moet leren stil te staan en te wachten op jou, en niet zelf iets ondernemen als je in de buurt ben, altijd op letten of er iets kan gebeuren en corrigeren als hij maar denkt iets te gaan doen, dan zal hij over een poosje zich zelf gaan corrigeren van o dat mag ik niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:00

Helaas is er in de jeugd van dit paard al zoveel mis gegaan bij de opfok dat het nog maar de vraag is of je dit helemaal recht kunt breien. Je zei dat je aan grondwerk hebt gedaan, het is normaal dat je dan een paard krijgt die het liefste bij je wil zijn. Ik zou veel tijd met hem doorbrengen en hem uitdagen om met je mee te denken. Hij zal zijn plezier niet krijgen bij andere paarden, die moet hij van jou krijgen, maar toch zou ik hem een soortgenootje niet onthouden, zet hem naast een paard op een paddock of wei, zodat ze over het hek met elkaar kunnen neuzen, maar het andere paard niet bij hem kan.

Ik zou qua grondwerk Parelli met hem doen, daar kun je begeleiding bij krijgen, wat me in het geval van dit paard geen overbodige luxe lijkt (helemaal als je zelf geen ervaring hebt met Parelli).

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 13:05

montyjansen, zo heb ik hem inderdaad ook het gillen tijdens het rijden afgeleerd. Elke keer als hij begon te gillen, moest hij van mij harder werken. Toen hij dat door had ging hij zelf al harder aan het werk als hij begon te gillen. Nu gilt hij niet meer omdat hij een hekel heeft aan harder werken.

Ik ben nog veel met grondwerk bezig, zeker een paar keer in de week en hij vindt het ook erg leuk. Hij loopt te smakken en sinds kort volgt hij met zijn neus mijn hand ook naar de grond.
Cassidy, Parelli wil ik ook wel eens gaan proberen.
Hij staat samen met mijn merrie in de paddock, maar kan behalve met zijn neus,niet bij haar en haar verdedigd ie met zijn leven tegen andere (nieuwe) paarden. Alleen staan kan hij echt niet meer, hij moet paarden om zich heen hebben anders blijft hij heen en weer rennen, zweten en springt over zijn staldeur of gaat staan weven.

Ik wil wel graag nog even benadrukken dat dit voor volwassenen absoluut geen gevaarlijk paard is, maar eerder vriendelijk en knuffelig dier en daarom gaat het me zo aan het hart dat hij nooit echt ontspannen is en lol lijkt te hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:41

Ik denk zomaar dat je - als je aan Parelli begint - een paard gaat krijgen die er wel lol in gaat hebben.
Breng wat meer undemanding time met hem door. Pak een boek en ga zitten lezen bij de paddock, of bij de open boxdeur. Hij moet zich bij jouw op zijn gemak voelen.

Overigens is het helemaal niet zo verkeerd om ook een keer een osteopaat of kraker naar hem te laten kijken. Misschien heeft hij ergens last van...

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:04

Indd veel grondwerk en met rijden zorgen dat hij op jou let, veel overgangen en figuren, Probeer te voorkomen dat hij te veel andere paarden ziet. alles wat hij goed doet duidelijk belonen en consequent zijn in de dingen die hij fout doet, Het is wel heel moeilijk om dit gedrag af te leren je zal heel veel geduld moeten hebben. En dat naar dieren en kinderen slaan daar moet je echt boos om worden wat daar moet je echt mee uit kijken.

En ik zou kijken of je rubberen matten tegen de zij want van je stal kan laten maken, dit hebben ze ook bij een paar paarden bij ons op stal staan het scheeld een hoop DA rekeningen Knipoog .

En als hij los mag zet er eens een leuke ruin naast en als dat goed gaat misschien kan je die er dan na een aantal weken bij zetten.

Succes met je paardje

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 23:08

Undemanding time heb ik inderdaad ook met hem doorgebracht en dat vind hij wel interessant en komt dan lekker bij me staan snuffelen en kriebelen, maar dat gaat niet als hij alleen op stal staat dan let hij weinig tot niet op mij. Dus hoe krijg ik dan zijn aandacht er weer bij? (De andere kant is dat hij mij dan soms ook gaat lopen verdedigen tegen andere paarden die aan de andere kant van het hek staan.)
Deze vraag geldt natuurlijk dan ook voor het rijden. Ik varieer veel in het werk met overgangen en figuren, maar het verveeld hem snel en hij kan soms weken goed lopen en dan opeens een poos volslagen idioot zijn.
Ik heb een karakteranalyse gedaan volgens de Voest methode en daar kwam uit dat hij voornamelijk een vuurpaard is met ook wat hout en metaal elementen. Uit deze test heb ik veel herkenbare dingen gehaald en mijn handelen naar hem wat aangepast.
De osteopaat moet inderdaad binnenkort maar eens langskomen.

Cassidy, is parelli ook goed te doen met alleen boeken en dvd of is het aan te raden om iemand op stal te laten komen?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 09:30

rissa schreef:
Hij staat samen met mijn merrie in de paddock, maar kan behalve met zijn neus,niet bij haar en haar verdedigd ie met zijn leven tegen andere (nieuwe) paarden. Alleen staan kan hij echt niet meer, hij moet paarden om zich heen hebben anders blijft hij heen en weer rennen, zweten en springt over zijn staldeur of gaat staan weven.

Ik wil wel graag nog even benadrukken dat dit voor volwassenen absoluut geen gevaarlijk paard is, maar eerder vriendelijk en knuffelig dier en daarom gaat het me zo aan het hart dat hij nooit echt ontspannen is en lol lijkt te hebben.

verdedigen naar andere paarden is een normale reaktie moet slijten veel met elkaar laten lopen.
Allen lopen is ook zoon reactie, zolang hij iets of iemand ziet zal hij blijven gillen en rennen.
Staldeur dicht en geen aandacht geven, kan wel een half uur duren (moet hij ook niets horen of een reactie krijgen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:09

rissa schreef:
Cassidy, is parelli ook goed te doen met alleen boeken en dvd of is het aan te raden om iemand op stal te laten komen?

In dit geval - helemaal omdat de reacties van je paard niet uit het boekje zijn - zou ik zelf een cursus bezoeken (als je het aandurft, met je paard in een koppel andere paarden) of iemand thuis laten komen. De DVD's zijn goed maar te algemeen. Je zou ook kunnen beginnen met de DVD's en als je ergens tegenaan loopt telefonisch advies vragen aan Eddy Modde. Dat is het voordeel van Parelli. Je kunt begeleiding krijgen als je er zelf niet uitkomt.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:13

ben het met montyjansen eens

enorm consequent zijn!!!! verkeerde dingen altijd afstraffen op bijvoorbeeld stem etc. (dus niet de ene keer wel en de andere keer niet)
positieve dingen dan uiteindelijk ook erg uitbundig belonen.
hou m goed aan het werk zodat z'n koppie ook bij jou blijft, geef m niet de kans en zijn zin om iets fout te doen. je moet zelf dus heel alert blijven.
t zal geen makkelijke klus zijn aangezien zijn verleden en dit dus zijn gedrag is, maar accepteer dit dan ook niet van m.
wij hebben ook een aantal hengsten op stal en helemaal geen problemen mee maar wij zijn dan ook altijd zeer qonseqeunt. wij kunnen onze hengst (deze heeft ook al een aantal keren gedekt) gewoon gescheiden houden met 1 draadje van de merrie in de wei naast hem.
het is een hele klus maar met tijd en veel geduld kun je dit gedrag wel breken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:07

Proberen veel met hem om te gaan, en veel grondwerk verichten.
Als hij vervelend doet hem negeren, en als hij boos wil doen of gek hem in de stal zetten. niet bij de andere paarden. dit is een manier van straffen. en hierna weer proberen doet hij het goed kan hij eventueel bij de andere paarden worden gezet.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:08

als je bij andere paarden in de buurt ben en hij word druk, gelijk terug zetten en met een los hangend touwtje laten staan. Liefst longeerlijn, niets zeggen tegen hem, met iemand gaan staan praten, terloops even terug zetten als hij weer druk word, wel door praten. (liefst lange zinnen in een adem).

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 00:27

Een boel tips, hier heb ik echt wat aan. Bedankt!
Moet binnenkort van stal veranderen en dan komt hij waarschijnlijk in een ruinen groep te staan (hou mijn hart al vast bij het idee)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 08:50

rissa schreef:
Een boel tips, hier heb ik echt wat aan. Bedankt!
Moet binnenkort van stal veranderen en dan komt hij waarschijnlijk in een ruinen groep te staan (hou mijn hart al vast bij het idee)

het zal de eerste twee dagen best eng zijn met het samen zetten, doe hem eerst even los met de bestaande lijder van die groep, na een 10 min. er de volgende bij dan weet hij ook waar de omheining is en daarna de rest. (niet je hard vast houden dat geeft zo veel bloed rommel)

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 14:59

(niet je hard vast houden dat geeft zo veel bloed rommel)[/quote]

Haha!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 12:07

Ik haal toch dit alweer oude topic omhoog, omdat ik met mijn handen in het haar zit met deze ruin. Ik sta ook echt op het punt om hem terug te gaan geven aan zijn echte eigenaar, met het risico dat hij weer helemaal verwaarloosd gaat worden.
Ik ben dus inmiddels verhuisd naar een andere stal, maar hij kan echt niet in de kudde. Er staan nu voornamelijk merrie's die hij allemaal met haar en huid wil opeten. Ook op stal stond hij in een aan 3 kanten dichte box om hem zo min mogelijk prikkels te geven, maar hij vliegt over zijn staldeur als er andere paarden langs lopen. Dus was er aan de voorkant al een dicht hek in gezet maar daar vloog hij ook tegen aan.
We hebben geprobeerd om hem in de achterste stal te zetten, maar daar flipte hij kompleet. Dit hebben we een poosje aangekeken, maar om blessures te voorkomen staat hij nu met mijn merrie (waar hij helemaal verliefd op is) in een apart gebouwtje bij de andere paarden vandaan.
In de wei staan ze met z'n tweeen afgezonderd en daar is hij behoorlijk rustig. Maar ik moet niet mijn merrie meenemen voor een poetsbeurt of een wandeling want dan gaat het helemaal verkeerd. Ook voor mijn merrie vind ik het erg vervelend worden omdat zij ook steeds maar afgezonderd wordt door het idiote gedrag van de ruin.
Het is echt wel een leuk dier op zijn tijd en ik begrijp dat zijn gedrag uit zijn verleden voorkomt en dat hij er niets aan kan doen, maar ik begin het echt zat te worden. Ik kan steeds minder met hem doen, rijden zat er zowiezo al een poosje niet meer in.
Nu heb ik inmiddels weer een stukje uit zijn verleden gevonden... In de 2 jaar na zijn castratie heeft hij in een vrij grote groep merries gestaan. Hij heeft er een uitgekozen waar hij helemaal geobsedeerd door was en de rest viel hij aan en beet er echt grote gaten in. Dit is dus precies zoals het nu ook gaat, alleen is hij nu geobsedeerd door mijn merrie.
Toen ik hem net kreeg werd hij, op de stal waar ik toen stond, zo in de nieuwe kudde gezet en had hij aan geen enkel paard hou vast en moest het dus alleen doen. Toen heb ik geen enkel probleem met hem gehad, hij viel geen enkel paard aan...
Dit paardje gaat me echt aan mijn hart, ik heb hem helemaal opgeknapt maar nu sta ik toch heel erg in dubio wat ik nog moet doen....

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:26

Dit is wel heel moeilijk, misschien moet je toch weer terug naar je oude stal waar het goed ging zoals je schrijft. En anders zou ik er toch een proffecioneel bij halen. Misschien naar Emiel voest dat hij gedrags therapie kan krijgen maar dan op een natuurlijke en vriendelijke manier. of misschein weet Cassidy wel een goede professioneel parelli trainer waar je hem een maandje kan brengen. Of misschien weet je zelf iemand waar je hem naar toe zou kunnen brengen om je te helpen met de problemen want zo kom je ook niet verder.

Heel erg vervelend voor je, ik hoop dat je een oplossing vind want het zou niet leuk zijn om je paardje terug te moeten brengen naar de oude eigenaar.

sterkte! Knipoog

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 14:25

Helaas kan ik het qua tijd niet waarmaken om op 2 verschillende stallen te staan. Ik denk wel dat het een deel van het probleem op zou lossen als hij van mijn merrie wordt gescheiden, maar daarvoor moet hij haar echt niet meer kunnen zien of ruiken.
Terug naar de oude stal is door omstandigheden geen optie.
Alle suggesties zijn meer dan welkom!

Kingsley, het liefst breng ik hem ook helemaal niet terug naar de eigenaar, maar dit kan echt niet meer. Paarden zijn een dure liefhebberij en nu heb ik er 2 waar ik niets mee kan, aangezien deze ruin bij mij kwam omdat mijn merrie langdurig en misschien wel blijvend geblesseerd is.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:07

Dit paard vertoont compulsief obsessief gedrag. Althans zo wordt het genoemd in "mensentermen".

Dat is een stoornis welke moeilijk "behandelbaar" is, maar er is wel training mogelijk. Meestal door een prof, aangezien het echt gedragstherapie betreft.

Er zijn "methoden" en middelen welke kunnen helpen. Een tekort aan magnesium is een oorzaak bijvoorbeeld, maar meestal is er niet 1 enkele oorzaak aan te wijzen omdat gedrag nu eenmaal gevormd wordt door meerdere oorzaken (evolutie, omgeving, fysieke en mentale aspecten). Magnesium wordt ook bij menselijke problemen met veel succes ingezet (lees bij ADHD en bovengenoemde stoornis onder andere). Het is dus in zo'n specifiek geval het proberen waard. Ik waarschuw er echter wel voor dat nu niet iedereen zomaar ineens magnesium gaat geven in de hoop er een rustiger dier door te krijgen, want hoewel de bezwaren tegen dit voedingsmiddel minimaal is, moet je nooit zomaar iets toedienen.

Daarnaast moet de training dusdanig zijn, dat hij zijn obsessief gedrag meer richting mens gaat richten. Nu kun je het weinig vormen omdat het gedrag niet jou betreft maar hij altijd weer een "slachtoffer" vindt. Dit paard lijkt heel dominant, hij is echter vrij onzeker, een dominante hengst heeft geen angst zijn merrie te verliezen, dit paard heeft dat wel. Een bepaalde vorm van grondwerk/training is hiervoor geschikt, te veelomvattend om hier nu over te schrijven.

Ook moet dit paard gedoseerd leren omgaan met prikkels van buitenaf waardoor hij zelfstandiger gaat functioneren. Een heel vast dagritme hanteren, een ijzeren wil ertegenover zetten, en, niet geheel onbelangrijk: laat zijn bloed checken of er op de een of andere wijze nog mannelijke hormonen geproduceerd worden. In onze dagelijkse praktijk zijn we veelvuldig probleemgedrag tegen gekomen welke mede door onzorgvuldige castraties veroorzaakt werden.

Succes!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:35

O leuk Monya deze informatie, jullie komen toevallig bij ons op stal 25 mei, (kees wassenaar Noordwijkerhout)
ik ben benieuwd wat jullie gaan doen dan. Ik doe zelf niet mee maar ik kom wel kijken.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 19:07

Monya aan een onzorgvuldige castratie heb ik eerlijk gezegd nooit gedacht, maar is zeker een onderzoekje waard. Bedankt!
Het is trouwens ook mijn bevinding dat hij een onzeker paard is.
Heb je misschien ideeen waar ik heen kan gaan met hem voor gerichte training of trainers die bij mij kunnen komen?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:40

Als ie grote gaten in de merries bijt zijn de merrie's niet tegen hem opgewassen. zulke kerels leren van dominante merrie's die niet over zich heen laten walsen. Zulke dominante merrie's zijn het soort merrie's die het voor onze hengsten mogelijk maken om gewoon als dekkende hengst tussen de merries en veulens op de wei te kunnen staan en leren respect te hebben voor de dames. Het gedrag moet slijten maar laat het niet stimuleren door merrie's die hem niet aan durven pakken. Ik heb momenteel niet genoeg van dit soort dominante merrie's, anders had ik best ruimte gehad voor hem.

superXmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:54

Het klinkt misschien zielig maar het aller beste is :

een dominater paard er bij zetten die hem ff op zijn plaast zet.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:02

Toen ik hem net kreeg is hij ook flink op zijn plek gezet de eerste paar dagen door een merrie. Zo erg zelfs dat hij de wei niet meer indurfde. Helaas kon ik niet op deze stal blijven staan en ben met hem en mijn merrie verhuisd ergens anders heen. Hierna is hij pas begonnen om zich mijn merrie toe te eigenen.
De stal waar ik nu sta hebben ze niet echt dominante paarden.