Flinke rui

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Indomitable

Flinke rui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 01:58

Hoi hoi,

Ik heb geen idee of mijn post hier goed staat, anders wordt die vast en zeker wel verplaatst Lachen.

Mijn paardje is al een paar weken flink in de rui. Ik snap er eigenlijk niet zo heel erg veel van, want er komt zoveel haar uit dat het net al voorjaar lijkt. Mijn paardje is al wat ouder (17 jaar). Vorige jaar ruide ze pas heel erg laat en had ze ook veel langere haren dan nu. Ze staat in de winter ook altijd onder een dekentje (nu 300 gr) en komt dagelijks buiten minimaal een uurtje buiten, in het voorjaar en zomer staat ze langer buiten. Ze heeft het onder haar deken ook niet zo erg warm dat ze bijvoorbeeld staat te zweten.

Ik wil nu proberen om er wat lijnzaad olie bij haar voer te doen, maar wat denken jullie?

Ik hoor het graag!

jesito

Re: Flinke rui

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 09:31

het is ook schommelend weer daar kan het ook mee te maken hebben.
Zolang die het niet koud krijgt regeld het zichzelf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 09:55

wij hebben een in de weide lopen die ook verhaart
dat doet ze elk jaar zo en die merrie is ook altijd de eerste die dan weer in de zomervacht zit.
de hele winter door tijdens het poetsen komen er echt flinke haren van af.
.
heeft je paard ook kale plekken?
misschien last van een schimmel?

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 11:35

Nee ze heeft gelukkig geen kale plekken, ze glanst ook nog goed ik kan op haar kont nog steeds de appeltjes zien. Ze heeft ook geen jeuk op iets dergelijks dus het zal waarschijnlijk ook wel de natuur zijn die dit regeld Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:09

heb je dit dier al langer?
en doet ze het nu voor het eerst?
zou het gewoon wat in de gaten houden,als ze verder goed gezond is zal het inderdaad wel de natuur zijn

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 12:10

Ik heb ze nu 2 jaar vorig jaar kwam ze heel dik in het haar en verhaarde ze juist veels te laat, maar ze oogt gewoon heel erg gezond maar in de gaten houden doen we het toch Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:44

MD-->SV

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:48

Rui heeft niet heel veel met temperatuur te maken. Het heeft met het lengen en korten van de dag te maken. Misschien is de wintervacht, die aangegroeid is en nu begint los te laten, anders dan vorig jaar i.v.m. conditie verschillen van jouw paard.