lastig met opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iris_Mo

lastig met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 21:39

mijn verzorgpony is de laatste tijd nogal vervelend met opzadelen, ze is dan wel pas 3, maar daarvoor was er niks aan de hand.

als ik haar nu vastzet aan een ring aan de muur (kort), en ik ga het zadel halen en leg het op haar rug, wandelt ze de hele tijd heen en weer, waardoor ik laatst een keer bijna geplet werd -.-''
het is echt een lieverd, en ze heeft ook geen angst voor het zadel, of de singel. dit ging altijd moeiteloos,, ik denk dat ze gewoon weer eens ondeugend is Bloos ,, maar ik heb niet echt zin om aan de muur geplakt te zitte Haha! heeft iemand tips of een oplossing ??

8nnemiek

Re: lastig met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 01:19

Een paard van drie jaar is volop in de groei, en kan zoms in een paar maand uit een zadel groeien. Laat het dus even opmeten, grote kans dat het gewoon niet meer goed past.

Verder zou ik het paard eerst netjes leren stilstaan dmv grondwerk. En dan ga je oefenen met het zadel opleggen als je paard los staan. Die van mij liep ook in het begin altijd weg. Nadat ik een nieuw zadel heb gekocht, en na veel oefenen, kan ik heb nu helemaal los opzadelen en aansingelen en alles, hij staat met zijn hoofd helemaal vrij, maar blijft netjes staan.
En aan de muur, niet de kort vastbinden, paarden zijn vluchtdieren, en voelen zich veel veiliger als ze wat ruimte hebben.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 03:13

een paard moet stil staan wanneer je dat zegt en wanneer je om zegt moet het paard zich omdraaien misschien moet je dat is proberen te oefenen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 08:12

Denk dat je zadel niet meer goed past door groeien.........

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 11:03

owk ga ik s proberen , maar ik denk niet dat het aan het zadel ligt, want die heeft ze net pas Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 11:56

Idd zadel nakijken en het paard leren stilstaan mbv grondwerk. Kort vastbinden is iets wat je nu juist niet moet doen, want dat verergerd het probleem. Een paard kan juist daardppr angstig worden tijdens het opzadelen omdat het het gevoel krijgt ingesloten te zijn. Gewoon zadel goed opmeten en van voren af aan beginnen met opzadelen aan een los touw wat over je arm hangt-

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 20:35

owk,, mij is verteld dat je jonge paarden en pony's altijd kort moet vast zetten, maar dat klopt dus niet ?

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:11

Je paard moet wel weten dat hij stil moet staan, en juist een jong paard moet je bij ongewenst gedrag terecht wijzen, wees streng maar rechtvaardig. Het zijn net kleine kinderen, als je niet duidelijk bent nemen ze een loopje met je.
Leer je paard eerst weer dat het netjes stil moet blijven staan, ook als je even wegloopt, en ga daarna weer met het zadel aan de slag.

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 21:14

owk, maar hoe kan ik dat dan het beste doen ? bij vast zetten of in de bak oefenen ?

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:58

gehoorzaamheid oefenen doe je overal, op de box, aan de hand etc. Stilstaan moet ze ook leren op de plaats waar je gaat opzadelen of poetsen. Als alles goeds gaat en hij blijft braaf staan (vast) dan kan je weer een stap verder gaan en hem leren dat hij los ook stil moet blijven staan. Ik moet wel consequent blijven en je hebt veel geduld nodig.

Succes

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:45

Mijn paard deed dat ook toen ik haar kreeg.
Vastzetten was toen geen optie madame ging gewoon hangen(vond dat toen dood eng)
Ben toen gaan oefenen samen met een vriendin.
Die had haar vast en ik zadelde haar op,als ze dan wou lopen corigeerde ik haar(niet mijn vriendin )
En zo al een stapje verder,kan haar nu los of als ze vast staat opzadelen zonder dat ze een stap zet.
Wees conseqent want geef je hier wat toe,dan doet ze het straks ook bij het opstappen.
Succes

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 22:57

bedankt Knipoog,, ik had het eerst dus met rijden maar dat is nu over, nu doet ze het met opzadelen. ze is me geloof ik een beetje aan het uitpoberen maar het is ook echt een hele slimme pony. bijv. : ze weet echt iedere paardenknoop los te maken, gewoon met haar tanden pakt ze dan het touw, en trekt ze de knoop eruit. ik heb er nu wel afgeleerd dat ze niet aan het touw mag komen Tong uitsteken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:40

als ze elke keer het touw losmaakt waarom neem je dan geen ketting ipv een touw? je hebt van die kettingen voor in de trailer met plastic eromheen en een paniekhaak aan 1 kant, misschien dat dat beter werkt met vastzetten?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:48

iris_Mo schreef:
owk ga ik s proberen , maar ik denk niet dat het aan het zadel ligt, want die heeft ze net pas Knipoog

daar heb je het probleem ook misschien mee te pakken.

Mijn jonge merrie was beleerd toen ik haar kocht maar altijd erg onrustig met de staart en tilde ook vaak haar achterbeen op.
Ik singel zelf altijd rustig aan en snoer ze nooit direct helemaal vast. Ik loop ook altijd nog een paar keer een paar passen voordat de singel helemaal goed vast zit.
Deze merrie is deze onrust kwijt en het opzadelen/aansingelen gaat heel relaxed. Misschien kan je er wat mee.

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 14:09

zo'n ketting helpt vast, maar ze zit nu al niet meer aan het touw want dat had ik haar al afgeleerd Knipoog. nu heeft ze weer iets nieuws en dat is dus heen en weer wandelen met opzadelen, maar ik ga maar eens met haar oefenen dat ze stil moet staan enz.

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 14:12

ja dat doe ik vaak ook, gaatje voor gaatje aansingelen, en dan even een stukje lopen, en dan weer aansingelen als dat nog nodig is.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:14

Met wandelen veel halt houden, Niet te kort vast zetten consequent zijn als ze met poetsen stil kan staan dan kan ze dat ook met opzadelen, en met opzadelen stilstaan is stilstaan. Je moet wel veel geduld hebben en misschien heb je wel een keer te strak gesingeld perongeluk of wat anders zorg dat je zadel ook goed ligt en vraag ook iemand die er echt verstand van heeft of je zadel goed ligt en goed is Knipoog en echt gaatje voor gaatje aan singelen. dus vast maken hoofdstel in en dan nog een gaatje stukje lopen nog een gaatje en dan voor het opstappen nog een keer na kijken of er een gaatje bij moet.

En zal zal je zeker gaan uitproberen en als ze straks vier of vijf is gaat ze ook puberen dus er nu goed bij zijn consequent zijn
en gedulddddddd is erg belangrijk Knipoog

succes komt vast goed!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:17

iris_Mo schreef:
owk,, mij is verteld dat je jonge paarden en pony's altijd kort moet vast zetten, maar dat klopt dus niet ?

Nee.
Dat wordt vaak gezegd omdat mensen het te veel werk vinden om een jong paard gewoon op een rustige en vriendelijke manier te leren om stil te staan. Dat kan eenvoudig mbv grondwerk. Het kost wat tijd en moeite, maar je hebt er de rest van je leven plezier van. Nu verzin je iets om haar te dwingen stil te staan, zij doet uiteraard een tegenzet, jij moet weer met iets nieuws komen, zij verzint weer een tegenzet enz enz.
Ik zou echt de moeite nemen om gewoon eens een paar weken bezig te zijn met eenvoudige opvoeding mbv grondwerk. Meer tijd en meer werk dan kort vastbinden, maar een stuk effectiever'

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:57

mijn paard mieb heeft dat precies hetzelfde, ze is 3,5 en eerst reageerde ze er niet op en nu begint ze inderdaad te draaien
en 1e kerstdag was ik in parijs dus een vriendin reed haar even voor me enzovoort
deed ze zo gek dat het zadel er al gelijk afviel
en me vriendin had geen idee hoe dat kwam.
gelukkig is het zadel niet beschadigd. hij was dan ook net nieuw Bloos

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 15:09

owk,, ja dat deed ze bij mij ook en dan kon ik nog net op tijd het zadel van haar rug afhalen Ja

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 15:16

owwk,, weet ik dat ook maar weer Tong uitsteken ik maar denken dat je een jong paar kort vast moet zetten Pling

ik ga maar eens een tijdje flink met haar oefenen dann. Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:34

veel succes. Vergeet niet dat het eigenlijk nog een kind is en dat je gewoon soms veel geduld nodig hebt. Des te beter zal ze het straks accepteren en geen andere onhebbelijkheden ontwikkelen tijdens het opzadelen. Verlang in het begin niet teveel van haar. En bekijk het maar zo: Eraan werken kan ook een hele leuke uitdaging zijn...

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 15:35

jaa dat denk ik ook Knipoog

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:46

ik geloof dat ik de oorzaak heb gevonden Pling
ik ben vandaag weer even naar haar toe geweest,, en met haar gaan oefenen.
ik heb haar langer gezet, waardoor ze veel rustiger werd en om zich heen kon kijken,,
en dat ging echt veel beter!! alleen later hinnikte er een paard, waardoor ze weer vreselijk ging draaien Scheve mond
toen heb ik haar bij een raampje gezet waardoor ze naar de andere paarden kon kijken.
toen heeft ze bijna niet meer gedraaid, en stond veel met haar voetje op rust. Lachen
ik zie vooruitgang Haha!