trailer, camion

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

trailer, camion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 14:02

mijn verzorg paard heeft heel veel bang voor op de camion te gaan heeft iemand tips. men vader zei om eem jutte zak over zijn hoofd te trekken zodat hij het niet ziet.
is dat wel effectief en hoe leer je het hem.

liefs DAISY

Lise81

Re: trailer, camion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:41

Tja, ik zou zelf nooit voor een zak over de hoofd van het paard gaan - zou ik veels te bang zijn dat hij zich bezeerd of het vertrouwen verliest.
Ik zou gewoon een hele dag vrij plannen (met een vriedin) om te oefenen, zonder druk, tijdsdruk, maar met een hoop geduld en lekkere brokjes/worteltjes/appeltjes.
Zorg dat de trailer naast een muur staat oid, zodat hij die kant al sowieso niet langs kan. Zorg voor voldoende licht in de trailer.
Verder helpt het om te bepalen hoe ver hij mag, dus niet gelijk helemaal de trailer in willen. Stapje naar voren, stapje terug e.d.

Het hoort eigelijk niet veel anders te zijn dat een stal in gaan.

Het beste is gewoon hulp vragen van een professional, zelf zou ik dan gaan zoeken naar iemand met een beetje natural-horsemanship-achtergrond.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:03

gewoon rustig aan opbouwen
laten zien dat het niet eng is
mijn paard durfde het ook niet en loopt er nu gemakkelijk in
dat komt door geduld..
met lekkers kan je ze ook heel ver krijgen
of zet de trailer tegen een muur aan en pak zonodig nog een longeerlijn
zo dat hij weet dat hiij toch geen kant op kan
als hij wild is doe wel beschermers om want hij kan zich bezeren omdat
hij het eng vind..Tong uitsteken
als hij erin staat rij je een rondje en beloon je hem en laad hem uit
oefen het een paar keer in de week of maand
zodat hij er gewend aan raakt
succ6

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:12

ik zou het ook zo doen als Philadelphia hierboven, rustig opbouwen en vooral goed belonen als hij er op staat! misschien de eerste tijd nog niet rijden alleen erop staan.

verder heb ik wel eens gehoord dat mensen hun paard voeren in de trailer. dus in plaats van in de stal voeren af en toe in de trailer. Zo leert hij dat het niet eng is. Ik weet niet of het een goede manier is, geen ervaring mee.

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:23

Misschien is ie makkelijker te laden op een twee-paardstrailer, die zijn breder.
Of gaat het makkelijker als er al een paard op de trailer staat. Zorg ook altijd dat het deurtje van de trailer open staat aan de voorkant, meer licht minder eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:10

Dwang werkt niet. Vertrouwen wel.
Ik ben benieuwd wat de eigenaar vindt?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:26

--> OPG

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:59

kijk eens in de bokt wiki onder trailerladen, daar staan heel veel tips in.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:07

het paard moet eerst leren goed en vlot mee te lopen, leren achteruit te lopen als je omdraait om hen achteruit te laten lopen, weer omdraaien, vooruitlopen, weer omdraaien achteruit, weeromdraaien weer vooruit lopen doet hij dat vlot , zonder dat je aan hem trekt dan ga je richting de trailer stopt hij dan niet trekken naar voren maar weer terug net zo lang tot hij mee loopt, de trailer liefst aan 1 de kant ergens naast zetten dat hij er niet langs kan rennen.
Hij is meestal niet bang voor de trailer maar wat achter hem gebeurd dus niemand mag bewegen allen jij.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:32

Rustig blijven werkt vaak het beste. En anders iemand erbij halen die er ervaring mee heeft.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:59

Is ie echt bang, of wil ie gewoon niet?

Mijn paard heeft een hele tijd gehad dat ze dacht bekijken jullie het allemaal maar.
Ik heb toen een longeerlijn aan het halster gedaan, die in de trailer om de borst stang gedaan en zalf buiten de trailer naast de klep staan.
Na 3 x liep mijn paard er zo in.
Nu heb ik altijd een longeerlijn mee voor de zekerheid, maar ze loopt er altijd zo in. (behalve als er iemand in de trailer gaat staan)

Wij hebben echter ook een merrie gehad die echt doodsbang was voor de trailer (zat een hele achtergrond achter).

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:07

Je moet langzaam opbouwen elke dag weer en na een tijdje vind hij/zij het niet meer eng.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:15

ok zal ik proberen bedankt voor de tips