Voor korte tijd op ijzers zetten: doen of laten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Voor korte tijd op ijzers zetten: doen of laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:45

Het gaat om het volgende: met mijn haflinger maakte ik vroeger wel eens dagtochten of kleinere trektochten samen met de buren. Die hebben ijslanders en we kunnen het goed vinden samen.
Toen raakte ik zwanger van mijn dochter en kwam er gedwongen een langere rijpauze.
Sinds goed een jaar heb ik het rijden weer intensiever opgepakt en een bijrijdster gevonden. Mijn pony werkt dus nu weer dagelijks minimaal een uur: dressuur, western, buitenritten en af en toe een sprongetje.

Nu vroegen de buren onlangs of ik zin heb om dit voorjaar weer eens een verlengd weekendje met de paarden op tocht te gaan. Wat een vraag: zeer zeker heb ik daar zin in! Cool
Over de conditie van mijn haf maakt ik me de minste zorgen: de ritjes met de buren zijn nooit zo enorm lang en altijd met voldoende pauzes. We rijden ook zonder bepakking, dus ook dat scheelt. De basisconditie is er en een paar weken op voorhand wat intensiever met hem aan de gang gaan zou geen probleem mogen zijn.

Nu het eigenlijke probleem. Tong uitsteken Na de zwangerschap is ponylief verhuisd naar een volpensionstal. Wel zo handig als je een klein kind hebt. Knipoog Hij staat daar 24/7 in de kudde: weide en grote loopstal met paddock. In de kudde is het beslaan met achterijzers door de pensionhoudster om begrijpelijke redenen verboden. Ik heb bij het wisselen van stal beslist om dan maar meteen ook de voorijzers er af te halen. Sinds een half jaar loopt mijn haf dus blootsvoets en dat gaat prima met het werk dat hij nu doet.

Maar deze zomer wil ik graag wat intesiever gaan buitenrijden en dus eventueel weer een trektochtje maken. Het gebied waar we naartoe zouden gaan in niet echt hoefvriendelijk, dus blootsvoets is geen optie. Ik heb hoefschoenen voor alle vier de hoeven, maar die zijn lastig om aan- en uit te doen en hij zou er weer langzaam aan moeten wennen. Voor langere tochten vind ik het niet zo ideaal; ik ben wat bang dat ze toch zouden gaan schuren. Bovendien ben ik met die dingen altijd een beetje paranoide dat ik ze onderweg zou verliezen. Gebeurt zelden maar soms heb je gewoon prijs. Koe
Dus lijkt het mij het handigst om hem dan voor een tijdje op ijzers te zetten. Maar zodra hij terug in de kudde zou komen zouden die ijzers er weer af moeten. Sigaar Dus die ijzers zouden dan echt maar voor een weekje zijn of zo. Ik weet niet of dat kan? Of dat zo'n goed idee is, owv. het hoefmechanisme en zo?

Als ik het goed heb heb ik ook de mogelijkheid om hem tijdelijk 's nachts in de box te doen en dan mag hij overdag wel met ijzers mee de wei op. Dan zou ik hem dus 's zomers op ijzers kunnen zetten en hem daarbij 's nachts uit de kudde halen. In het najaar kunnen we hem dan weer blootvoets laten lopen.
Wat lijkt jullie de beste oplossing voor het paard? Of zien jullie nog andere mogelijkheden?

Liseef

Re: Voor korte tijd op ijzers zetten: doen of laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:14

Jawel, ik denk dat dit best kan, gewoon voor een weekje ijzers nemen. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe sterk de hoeven van je haflinger zijn. Je kunt eventueel ook wel een hoefsmid bellen en om raad vragen, die weet het het beste Lachen Maar ik denk dat het wel kan hoor, ik zie het probleem niet zo. Of ze er nu 3 maanden of een week in zitten, er blijven gaten van de hoefnagels in de hoeven zitten etc., dat moet er toch wel uitgroeien. De lengte o.i.d. lijkt me ook geen probleem als je paard nu een goede lengte hoeven heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:45

Lastig punt dat je haf geen achterijzers mag hebben in de groep. Ideaal gezien zou je namelijk een week of twee voor vertrek de ijzers er onder laten slaan, zodat hij ze kan inlopen. Bij thuiskomst zou ik dan de achterijzers direct eraf halen (vanwege die groep), maar de voorijzers nog een tijdje laten zitten. Als je de ijzers er direct weer onderuit haalt, zit je met de nagelgaten, als je ze in totaal een week of 6 (zomer zei je toch) laat zitten, dan zou je de rand met de nagelgaten waarschijnlijk al kunnen verwijderen met het bekappen dat dan ook weer nodig is.
Let wel op dat je de rand heel goed in de gaten houdt als de nagelgaten er nog inzitten na het verwijderen van de ijzers. Vijl ze steeds weer netjes rond, zodat er geen haaltjes in blijven zitten die kunnen gaan brokkelen.
Voor je "gewone" buitenritjes vanaf eigen stal, zou ik eerst eens kijken of die ijzers echt nodig zijn, met name de achterijzers. Veel paarden kunnen heel goed volstaan met alleen voor ijzers.
Overleg eens met de stalhoudster hierover, ondertussen weet ze hoe je haf zich in de groep gedraagt. Als hij geen losse achterpootjes heeft, wil ze het misschien voor deze reden toestaan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:50

Hafje heeft helaas dus wél losse achterpootjes, dus dat wordt niks.

Dat van dat "ijzers een paar weken inlopen" wist ik, daarom stelde ik mijn vraag hier. Dus de vraag is: kan ik hem ook op ijzers zetten en direct met hem op pad? Of schaadt dat echt te zeer. Want dan zou ik dus alternatief proberen om hem in de zomer uit de groep te houden en in de winter er weer in te doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:57

soesita schreef:

Dat van dat "ijzers een paar weken inlopen" wist ik, daarom stelde ik mijn vraag hier. Dus de vraag is: kan ik hem ook op ijzers zetten en direct met hem op pad? Of schaadt dat echt te zeer. Want dan zou ik dus alternatief proberen om hem in de zomer uit de groep te houden en in de winter er weer in te doen.

Je kunt het proberen om op ijzers te zetten en direct te vertrekken, maar wees dan wel voorbereid om de trektocht accuut af te breken als het niet goed gaat. En plan je dagroutes kort, vooral de eerste dagen, dan heb je redelijk goede kansen dat het gewoon goed gaat.
Of kies voor een ander gebied voor je trektocht zodat ijzers niet nodig zijn Pling

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:49

Of je houdt je paard dusdanig dat ijzers niet nodig zijn.

Meerdere mensen hebben al bewezen dat trekken mogelijk is zonder ijzers

www.slakkengang.nl

en wij hebben zelf ook een tocht van 150 km gereden ijzerloos.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:04

Ik heb ook mijn shet op ijzers gedaan en misschien is dit eenmalig .. de hoeven komen zo wel even op rust

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:54

Arabesk schreef:
Of je houdt je paard dusdanig dat ijzers niet nodig zijn.

Meerdere mensen hebben al bewezen dat trekken mogelijk is zonder ijzers

http://www.slakkengang.nl

en wij hebben zelf ook een tocht van 150 km gereden ijzerloos.

Ik heb wat dat betreft al heel wat geprobeerd. Van gewoon bekappen door een klassieke hoefsmid tot hoeforthopedie. En ja, voor langere tijd dan een paar maanden.
Ik ben absoluut voorstander van ijzerloos als het gaat. Maar in dit geval gaat het helaas dus niet. Ten eerste omdat de hoeven van mijn paard altijd gevoelig blijven en hij dus moeite blijft houden op ongelijke of te harde bodem. En ten tweede omdat er hier in Duitsland een voorliefde van bosbeheer is om steenslag (grober Schotter) op de ruiterpaden te gooien. Boos! En als je dan wat kilometers wil maken is hoefbescherming bijna een must. Een paard heeft al heel goede hoeven nodig om dat lang mee te maken.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:01

Is hoefschoenen misschien een optie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:05

soesita schreef:

Jij gaat ook niet met nieuwe wandelschoenen direct lange wandelingen maken. Ookal passen ze perfect je krijgt last.
Als je op een heel ander terrein gaat rijden dan je nu je paard rijdt en houdt zal je de voeten moeten beschermen. Als hoefschoenen niet kunnen zit je vast aan beslag. Wegens de losse achtervoetjes en ook beter grip, etc. kan je ook voor kunststof kiezen. Een klap komt dan ook minder hard aan in vergelijking met ijzers.

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 02:10

Ik zou het zelf niet doen hett is namelijk heel slecht voor de hoeven om voor een kortere tijd er ijzers onder tezetten, ze kunnen er door gaan afbrokkelen. Ik zou de hoefsmid om advies vragen.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:54

Zou als ik jou was een week of 2 voordat je op de trektocht gaat ijzers eronder laten zetten. Dan maar paar weken martelen met elke keer naar binnen zetten. Maar voor je haf is het wel beter dat je er dan ijzers onder laat zetten vooral omdat je zelf al aangeeft dat het beter is.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:45

Ik heb een aantal keer ijzers onder laten slaan vlak voor een weekendje ardennen, zelf geen problemen mee gehad. Als het even kan laat ik ze liever een a twee weken van te voren beslaan maar dat lukt helaas niet altijd.

SuperDonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:56

Vlinder32 schreef:
Is hoefschoenen misschien een optie?

persoonlijk vint ik ook dat de hoefschoenen de beste opsie zijn.De ijzers er op en af haalen vint ik niet zo'n goed iedee omdat de hoeven in die 6 maanden toch wel behoorlijk hun sterkte verliezen den dat nogal moeilijk is voor het paard om steeds weer een aanpasing te moeten doen.
Mijn paard loopt eigelijk ook oover de ergste rotspaaden heel goed.Ik woon namelijk in Itaalie en hier is het zowiso er rotsig. Maar als je paard echt zwakke hoeven heeft vint ik de hoefschoenen het beste, je kan ze er tijdens de tocht ook af haalen op de zachte stukken.
veel sucses nog! Knipoog Haha!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:01

Ik heb het er eens met de stalhoudster over gehad en we kiezen waarschijnlijk voor een tussenoplossing: paard blijft gewoon in zijn kudde en krijgt in het voorjaar ijzers voor. Achter blijft hij zonder ijzers en de hoefschoenen neem ik mee in de zadeltas. Knipoog