Toen raakte ik zwanger van mijn dochter en kwam er gedwongen een langere rijpauze.
Sinds goed een jaar heb ik het rijden weer intensiever opgepakt en een bijrijdster gevonden. Mijn pony werkt dus nu weer dagelijks minimaal een uur: dressuur, western, buitenritten en af en toe een sprongetje.
Nu vroegen de buren onlangs of ik zin heb om dit voorjaar weer eens een verlengd weekendje met de paarden op tocht te gaan. Wat een vraag: zeer zeker heb ik daar zin in!
Over de conditie van mijn haf maakt ik me de minste zorgen: de ritjes met de buren zijn nooit zo enorm lang en altijd met voldoende pauzes. We rijden ook zonder bepakking, dus ook dat scheelt. De basisconditie is er en een paar weken op voorhand wat intensiever met hem aan de gang gaan zou geen probleem mogen zijn.
Nu het eigenlijke probleem.
Na de zwangerschap is ponylief verhuisd naar een volpensionstal. Wel zo handig als je een klein kind hebt.
Hij staat daar 24/7 in de kudde: weide en grote loopstal met paddock. In de kudde is het beslaan met achterijzers door de pensionhoudster om begrijpelijke redenen verboden. Ik heb bij het wisselen van stal beslist om dan maar meteen ook de voorijzers er af te halen. Sinds een half jaar loopt mijn haf dus blootsvoets en dat gaat prima met het werk dat hij nu doet.Maar deze zomer wil ik graag wat intesiever gaan buitenrijden en dus eventueel weer een trektochtje maken. Het gebied waar we naartoe zouden gaan in niet echt hoefvriendelijk, dus blootsvoets is geen optie.
Ik heb hoefschoenen voor alle vier de hoeven, maar die zijn lastig om aan- en uit te doen en hij zou er weer langzaam aan moeten wennen. Voor langere tochten vind ik het niet zo ideaal; ik ben wat bang dat ze toch zouden gaan schuren. Bovendien ben ik met die dingen altijd een beetje paranoide dat ik ze onderweg zou verliezen. Gebeurt zelden maar soms heb je gewoon prijs.
Dus lijkt het mij het handigst om hem dan voor een tijdje op ijzers te zetten. Maar zodra hij terug in de kudde zou komen zouden die ijzers er weer af moeten.
Dus die ijzers zouden dan echt maar voor een weekje zijn of zo. Ik weet niet of dat kan? Of dat zo'n goed idee is, owv. het hoefmechanisme en zo?Als ik het goed heb heb ik ook de mogelijkheid om hem tijdelijk 's nachts in de box te doen en dan mag hij overdag wel met ijzers mee de wei op. Dan zou ik hem dus 's zomers op ijzers kunnen zetten en hem daarbij 's nachts uit de kudde halen. In het najaar kunnen we hem dan weer blootvoets laten lopen.
Wat lijkt jullie de beste oplossing voor het paard? Of zien jullie nog andere mogelijkheden?
Maar ik denk dat het wel kan hoor, ik zie het probleem niet zo. Of ze er nu 3 maanden of een week in zitten, er blijven gaten van de hoefnagels in de hoeven zitten etc., dat moet er toch wel uitgroeien. De lengte o.i.d. lijkt me ook geen probleem als je paard nu een goede lengte hoeven heeft.
En als je dan wat kilometers wil maken is hoefbescherming bijna een must. Een paard heeft al heel goede hoeven nodig om dat lang mee te maken.