hoe leer ik dit af ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armani88

hoe leer ik dit af ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 10:21

Mijn paard trapt heel erg tegen de staldeur, dit is gewoon omdat die aandacht wil. Ik probeer dan geen aandacht te geven maar hij blijft trappen.
als ik hem zeg dat hij het niet mag doen en een tik geef doet hij het 5 minuten erna weer.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen

Solleke_Noah

Re: hoe leer ik dit af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:30

Als hij aandacht wil, is negeren natuurlijk het beste, omdat zn gedrag dan niet loont. Een tik is in principe ook aandacht, negatieve dan wel, maar dat maakt het paard niet veel uit, aandacht is aandacht. Niet echt om het af te leren, maar wel om zn been te beschermen: een rubbermat tegen de deur vastmaken. Dan kan hij zich tenminste niet blesseren terwijl hij het nog aan het afleren is Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:34

Dat hij tegen de deur trapt, is een signaal dat hij ergens niet tevreden mee is. Ik zou niet proberen dit signaal te negeren, maar er iets mee te doen. Doet je paard dit ook als hij op de wei staat?

Monty Roberts heeft hier trouwens een onmenselijke oplossing voor, maar dat ga ik hier niet aanraden.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:39

Ik zou er ook iets mee doen ja.. Paard die ik ken doet het ook als ze naar buiten wil.. Dus misschien heeft die van jou ook wel zoiets..

chantaletje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:04

ja, maar nu heb ik effe een hele andere vraag misschien dat iemand van jullie hier iets op weet want wat mijn paard doet is schrapen. DAt doet ze vaak met poetsen. ze is al wat ouder, dus zal moeilijk zijn haar nog wat af te leren, misschien weet iemand hier toch iets op?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:09

Natuurlijk moet je eerst de oorzaak bekijken Bloos ik ging er mss iets te snel vanuit dat hij het gwn deed als bv. de voerkar eraan komt, om maar iets te zeggen, dus echt stampen uit aandacht vragen/ongeduld. Als het is uit verveling ofzo, is de beste opl. natuurlijk de oorzaak (verveling,...)weghalen door meer weidegang, meer ruwvoer, liksteen, gwn iets waar hij zich mee kan bezighouden. Staat hij veel op stal? Doet hij het enkel als jij erbij bent, of gwn de hele dag door?

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:11

chantaletje1 schreef:
ja, maar nu heb ik effe een hele andere vraag misschien dat iemand van jullie hier iets op weet want wat mijn paard doet is schrapen. DAt doet ze vaak met poetsen. ze is al wat ouder, dus zal moeilijk zijn haar nog wat af te leren, misschien weet iemand hier toch iets op?

Tijdens het poetsen een zweepje in je hand nemen en hiermee (nadat je het commando hebt gegeven dat ze er mee moet stoppen) het been aantikken (niet slaan hoor). GOED belonen als ze vervolgens het been neerzet en er even mee ophoudt, gaat ze gewoon door dan geef je een harder tikje na je commando etc. Telkens als ze weer schraapt het bovenstaande herhalen. Vooral niet denken dat ze er na 2 keer mee ophoudt en altijd je zweepje erbij hebben met poetsen zodat je altijd kunt corrigeren. Na een poosje is het voldoende als je alleen maar het zweepje vasthoud en het commando geeft en nog een poos later zal ze er al niet meer aan beginnen als je het zweepje in de hand hebt. Als het zover is dan kun je proberen om het zweepje aan de kant te laten liggen (nog wel ergens waar je er makkelijk en snel bijkunt natuurlijk)

Je zult zien als je voldoende geduld hebt en consequent bent (ook met belonen) dat ze er uiteindelijk wel een keer mee ophoudt of het op zijn minst een stuk minder gaat doen.

Op mijn werk hadden we een paard dat dat ook deed en op bovenstaande manier stopte het gedrag uiteindelijk. Heeft wel maanden geduurd trouwens en af en toe vergist hij zich nog wel eens, maar als ik dan weer een paar dagen het zweepje in mijn handen hou dan is het weer snel over.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:18

Die van mij heeft het ook een tijdje gedaan. En nu doet ze het niet meer. We hebben het gewoon genegeerd, als ze het deed liepen we bij haar weg. Ook als we bijvoorbeeld net gingen voeren en ze ging dus schoppen tegen de deur, gewoon weggaan en even later voeren als ze rustig stond. Als je in de buurt bent en het paard staat gewoon rustig, even een aai geven. Zodat ze wel het verschil merken dat ze aandacht krijgen als ze lief zijn en geen aandacht krijgen als ze schoppen. Het heeft echt geholpen, nu doet ze het niet meer. Straffen of schelden helpt niet echt, dat is negatieve aandacht (dus aandacht) en zullen ze er mee door gaan. Succes!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:43

Solleke_Noah schreef:
Natuurlijk moet je eerst de oorzaak bekijken Bloos ik ging er mss iets te snel vanuit dat hij het gwn deed als bv. de voerkar eraan komt, om maar iets te zeggen, dus echt stampen uit aandacht vragen/ongeduld. Als het is uit verveling ofzo, is de beste opl. natuurlijk de oorzaak (verveling,...)weghalen door meer weidegang, meer ruwvoer, liksteen, gwn iets waar hij zich mee kan bezighouden. Staat hij veel op stal? Doet hij het enkel als jij erbij bent, of gwn de hele dag door?

denk ook dat het verveling is. je kan ook bijv. zo'n jollybal ofzo in de stal ophangen. (kan trouwens ook gewoon een pionnetje ofzo zijn.

chantaletje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:47

oke, bedankt voor de tips, ik ga kijken of de tips helpen!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:16

mijn paard deed dat ook. ze wil aandacht hebben. nu doet ze het niet meer zo vaak. als ze het doet gooi ik iets naar haar hoofd! borstels, houtblokjes of zelfs een emmer als die in de buurt staat. ze heeft het heel snel afgeleerd! is misschien wel even zielig maar werkt goed.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:04

Als mijn verzorgpaard het doet negeer ik het ook gewoon, hij doet het bijvoorbeeld als ik bij de voerkist sta of 's ochtends als ze naar het land gaan... Als hij het doet voor zijn voer dan geef ik hem pas als hij ermee stopt (soms loop ik gewoon weg). Dat doe ik ook als hij naar het land wil, dan laat ik zijn deur dicht en liep ik weg. Daardoor merkte hij dat hij zijn zin niet kreeg door tegen de deur of wand te trappen en toen werd het al snel minder.

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:47

wendietjuhhh schreef:
mijn paard deed dat ook. ze wil aandacht hebben. nu doet ze het niet meer zo vaak. als ze het doet gooi ik iets naar haar hoofd! borstels, houtblokjes of zelfs een emmer als die in de buurt staat. ze heeft het heel snel afgeleerd! is misschien wel even zielig maar werkt goed.

Iets naar het hoofd gooien lijkt mij niet al te slim, negeren en gewenst gedrag belonen lijkt me verstandiger.

kinslayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:05

Probeer het eens helemaal te negeren..

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:30

soms doen paarden het bij mij op stal ook (inclusief mijn eigen) en meestal gooi ik een harde borstel ofzo (iig met een houten stuk) tegen de onderkant van de staldeur, sommigen zijn onder de indruk.
mijn eigen paard is van mijn stem al vrij onder de indruk dus daar heb ik weinig problemen mee..
ik ken t karakter niet van jou paard maar negeren kan inderdaad een optie zijn (bij mijn paard helpt dat ook in sommige dingen)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:42

Schrapen is makkelijker.. Maak het moeilijk. Schrapen.. niets zeggen maar stapje terug zetten. En gewoon doorgaan met wat je deed. Ieder schraapje, steeds weer stapje terugzetten. Dat is vervelend. Uiteindelijk zullen ze ermee stoppen. Kan wel even een weekje of wat duren voor het kwartje valt.

Schoppen in de stal is moeilijker. Eerst kijken op welke momenten het gebeurt. Is het vooral een vraag om aandacht.. vraag jezelf af of het paard normaal genoeg aandacht krijgt. Het kan ook jalouzie zijn.. Jij bent met een ander paard bezig.

Is het alleen zeuren om aandacht, dan is negeren echt de beste optie. In alle andere gevallen moet je afhankelijk van de situatie wat bedenken.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:26

Ik heb dit probleem ook, maar dan in de trailer.
Als ze met zn 2en op de trailer gaat, en een gaat eraf, en mijn pony blijft staan, word hij helemaal gestoord.
Hij trapt heel de trailer in elkaar.
Ook al roep je naar hem dat hij op moet houden,
dan gaat hij gewoon verder.
We hebben hem al hooi gegeven, maar daar heeft hij dan gewoon geen tijd voor.

chantaletje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:35

ik negeer ook altijd, als mijn paard schraapt met poetsen, maar ja, helpt weinig. Ik denk dat ik het maar wel blijf doen en hem idd miss steeds maar een pasje terug zetten.

Als je paard helemaal gestoord word in de trailer,kan dat best gevaarlijk zijn. miss is het een idee om hem dan ergens mee af te leiden, door hem te aaien en knuffelen ofzo. dan word hij miss rustiger.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:35

arno8 schreef:
Monty Roberts heeft hier trouwens een onmenselijke oplossing voor, maar dat ga ik hier niet aanraden.

Ben toch benieuwd, die heeft toch niets dan goeds voor met de dieren?

Overigens, mijn oplossing: hang, als dat mogelijk is, een paar dikke metalen kettingen aan de deur zodat hij daar tegenaan mept. Zeker weten dat het daarna over is, ze schikken zich namelijk een ongeluk Knipoog .

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:12

Ik ken het probleem wel, het is wel lastig. In elk geval geen aandacht geven, als niet negatieve aandacht. Maar dat deed je al, dus dat scheelt wel. Het kan een slechte gewoonte zijn van een paard, om te trappen tegen zijn staldeur. Dat is moeilijk af te leren. Het scheelt, zoals eerder gezegd, natuurlijk wel heel erg of hij het de hele tijd doet, of alleen als bijvoorbeeld de voerkar langskomt. Het idee van LDRD is misschien ook wel goed. Ik kende een paard die een hekel had aan water als dat op hem gespoten werd. Elke keer als hij begon te schoppen, bespoot z'n eigenaar hem met een plantenspuit Tong uitsteken Reken maar dat hij het toen wel afleerde.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:22

LDRD schreef:
arno8 schreef:

Ben toch benieuwd, die heeft toch niets dan goeds voor met de dieren?

Overigens, mijn oplossing: hang, als dat mogelijk is, een paar dikke metalen kettingen aan de deur zodat hij daar tegenaan mept. Zeker weten dat het daarna over is, ze schikken zich namelijk een ongeluk Knipoog .

Je haalt me de woorden uit de mond. Ik ben nu ook erg nieuwsgierig naar het verhaal bij hoe Roberts dit volgens Arno8 op zou lossen.....

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:49

Ik zou het gedrag negeren, en idd matten aan de wand hangen.
Ik zou als het niet over gaat toch even kijken waaraan het kan liggen.
Heeft hij mss een vriendje die onafscheidelijk is?
Te weinig beweging?
Pijn?
Het kan allemaal, maar ik denk dat het gewoon vragen om aandacht is.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:36

heb je een bal ofzo in de stal hangen? Misschien vind ie dat wel leuk

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:03

kan ze mischien niet jaloers zijn dat een ander paard aandacht krijgt?

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 15:08

xchanel01 schreef:
heb je een bal ofzo in de stal hangen? Misschien vind ie dat wel leuk

hahah die heeft hij al gesloopt 2 x, hij doet het buiten niet.
Hij houdt inderdaad van aandacht.