Eerst even een verhaaltje vooraf:
Ik heb nu bijna een jaar een 19-jarige merrie die voor mij zo'n 9 jaar van een manege is geweest. Op de manege gedroeg ze zich meestal nogal drakerig en chagrijnig zowel met rijden als in de stand. Hierdoor heeft ze flink wat op haar flikker gehad en maar weinig lovende woorden.
Nu woont ze dus al bijna een jaar op haar nieuwe stek en is ze dus heel het manegeleven kwijt. Ze is echter nog steeds erg angstig als er onbekenden (vooral mannen) komen. Vandaag bijvoorbeeld kwam de hoefsmid, vind ze nooit erg, ging ze helemaal achterin dr box staan en wilde ze zich niet laten pakken. Uiteindelijk lukt het met flink wat geduld en lieve woordjes wel.
Dit doet ze ook regelmatig bij andere onbekenden (ja, ik ben trots op haar en wil dr dus graag laten zien) dan toont ze zich niet bepaald van haar beste kant. Echt dr oren in dr nek en kont naar je toedraaien. Zodra je haar hebt is er niets meer aan de hand.
Soms als ik met haar zadel kom doet ze dit ook, maar lang niet altijd.
Ik vroeg me af of ze zich aanstelt en dat ik gewoon te soft ben of dat ze gewoon echt angstig voor bepaalde dingen is. Waar lijkt dit het meeste op en hoe kan ik er het beste mee omgaan?