Merrie springt op andere paarden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zelke

Merrie springt op andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 22:51

Mijn fjordenmerrie van 4,5 jaar springt op andere paarden (2 merries ook). Ze springt er echt vanachteren op en bijt eerst in de konten van de andere paarden. Zelfs als ik ze beide meeneem naar de wei probeert ze het onderweg ook, wat kan dit zijn?
Gewoon voor te spelen of is er misschien iets anders? Lijkt net een hengst zo... haha Bloos

Urielle

Re: Merrie springt op andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:26

Dit heeft vaak te maken met het aantonen van dominantie Lachen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:49

Het ziet er idd gek uit! Ik heb me daar ook vaak over zitten verbazen als ik het zag. Het is voor zover ik weet geen abnormaal gedrag.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 00:09

mijn merrie is eigenlijk niet dominant, maar begint de laatste tijd wel meer 'praatjes' te krijgen, zowel onder het zadel als aan de hand. ook bijt ze meer van zich af buiten. kan inderdaad misschien wel kloppen.
meer mensen met een mening/verklaring?

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:11

Gedraagt ze zich soms ook een beetje als een hengst naast andere paarden? Bijvoorbeeld groot maken en een beetje diep hinniken?
Ik ken een merrie die deed dat (ook bespringen) en dir had afwijkende eierstokken. Dacht dat er cystes oid opzaten. Met een of ander medicijn ging dat een stuk beter.
(die pony probeerde ook met ruiter hengstje te spelen)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:18

Mijn rijpaardmerrie doet het ook wel bij mijn pony als die goed hengstig is, compleet met even in haar hals bijten om zich vast te houden. blijkbaar een tikje koeiengenen meegekregen met haar vlekjes. ze is wel een heel dominante merrie dus ik denk dat het daar misschien wel wat mee te maken heeft.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:23

Mijn pony (merrie) dekt mijn paard ook, maar mijn pony is nooit merkbaar hengstig. En ze staat helemaal onderaan in de rangorde. Bij haar heeft het dan ook niets te maken met dominantie.

Ze speelt ook als een hengst met de andere paarden. Steigeren, brullen en meppen met de voorbenen.

Ik gooi het op een identiteitscrisis... Vork

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:06

_Lorette_ schreef:
Steigeren, brullen en meppen met de voorbenen.

Persoonlijk denk ik dat je merrie toch dominanter is dan je denkt. Als ze onderaan de rangorde staat, pikken de andere paarden het echt niet als ze met haar voorbenen naar ze gaat staan kappen Haha!

Mijn ruin voelt zich ook soms helemaal vent. Zodra hij langs de hengstenwei komt wordt dat ook afgestraft door de hengst die erop staat: snikkel eruit en langs het hek paraderen en brullen. Alles om even te laten zien wie er hier de echte vent is (de mijne zeker niet Nagelbijten / Gniffelen ) Clown
Als je niet beter weet zou je zeggen dat de hengst hem wil dekken maar het is echt een staaltje 'kijk mij de stoerste van stal zijn'.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:42

Nee, echt niet. Lachen Ze is erg onderdanig en kent haar plaats. Ze kan alleen heerlijk spelen met ruinen en bij (hengstige) merries krijgt ze behoorlijke gevoelens. Tong uitsteken
Mijn paard lokt het ook heel erg uit, die vindt het heerlijk als er zo op haar gereageerd wordt door de pony. Ze zet haar kont ook werkelijk overal voor.

Doet ze dat niet, dan houdt mijn pony zich 100% koest.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:21

verder gedraagt mijn merrie zich niet als hengst ofzo, zoals hinniken of met voorbenen slaan. nee dat niet. vandaag sprong ze weer op een andere merrie. ik zal er eens opletten of het periodes zijn dat ze hengstig is of niet, of het daar mee te maken heeft!

Sanju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:54

Ik lees net ook dat je vertelt dat ze meer praatjes krijgt. Op welke manier bedoel je dat? En hoe lang toont ze dat gedrag al?

Op een bepaalde manier klinkt me dit bekend. Knipoog Wij hebben op het moment een merrie die eerst ontzettend lief en makkelijk was en sinds dat ze een veulen heeft gehad is ze langzaam omgeslagen en gedraagt zich echt als een hengst. In alle opzichten en ook tegen ons. In ons geval heeft het in ieder geval niks meer met dominantie te maken, maar komt het probleem waarschijnlijk door een afwijking in de baarmoeder o.i.d., dat wordt op het moment onderzocht door de veearts. De kans is bij ons trouwens ook wel groot dat het al begon voordat ze drachtig was. Maar goed, daar gaan we achter komen. Tong uitsteken

Misschien zijn sommige dingen herkenbaar? Het zou handig kunnen zijn om eventueel door een veearts te laten kijken om dit soort dingen uit te kunnen sluiten. Als er niks afwijkt zou het misschien inderdaad dominant gedrag kunnen zijn.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 23:13

ze krijgt meer praatjes in de zin van weglopen van de wasplaats als ik haar daar neerzet, niet stilstaan, druk doen met naar de wei lopen, met rijden lekker eigenwijs zijn. die dingen allemaal. lijkt net dat ze zo laat in de pubertijd komt? en zich eindelijk eens begint te ontwikkelen?! ze heeft 1 veulen gehad, gezond en wel, maar al 1 jaar geleden. altijd mooi hengstig en goed ook dan, dus lijkt me verder niks mis mee.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:00

We hebben zelf een merrie gekocht die ook dit gedrag vertoonde. Mijn vriend dacht het er wel uit te krijgen. Maar toen we haar bij een oude merrie in de bak zette drukte die naar de grond en spring er bovenop. Echt hengstengedrag. We hebben een scan laten maken en toen bleek er inderdaad een cyste op de eierstok te zitten die dus teveel hormonen aan maakte. Ze is geopereerd en heel snel was het weer een gewone merrie.
Ik zou het dus zeker even laten nakijken want als je te lang wacht, zoals bij ons, wordt het een flinke oepratie terwijl ze het anders via een kijkoperatie kunnen doen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:59

Misschien dominant, of ze denkt dat ze een hengst is.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:22

schijnbaar heeft het gewoon met de hengstigheid te maken, want nu doet ze het weer niet. maar ik hou het in de gaten of het echt met periodes komt als ze hengstig wordt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:50

Dat kan inderdaad ook. Gebeurt bij ons ook wel. Maar dan is het inderdaad maar een paar dagen.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 00:10

de laatste tijd doet ze het niet meer, maar ze wordt ook niet meer door die 2 paarden geaccepteerd, ze mag er niet meer bij in de buurt komen. denk dat die 2 paarden het een beetje beu zijn het gedrag van der, haha. vandaag lekker bij een ander paard gestaan, waarbij ze het niet eens probeert om erop te springen.
ach soms beetje last van der hormonen.

Ladyniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:08

Het kan heel goed met de hengstigheid te maken hebben!
Ja eenheel stom voorbeeld maar kijk maar naar koeien, als de koe tochtig is springt zij achter op een andere koe..!!!!!

Niet boos worden het is maar een voorbeeld, en wil je paard zeker niet vergelijken met een koe!
Aajuu paraplu

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:13

eventjes in de wei zetten met een nóg dominantere merrie, is het zo over....heb het hier ook wel eens meegemaakt en als je pech hebt kunnen ze elkaar goed verwonden.

SanneStarrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:19

dat kan ook Gestoord

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:26

SanneStarrie schreef:
dat kan ook Gestoord

waarom een Gestoord ?
vind dit niet echt dom namelij, jij wel?

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:29

Flair doet het de eerste maanden van de dracht.Hormonen denk ik Ach gut

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:03

sommige paarden doen dit door een lichamelijk probleem , denk aan cyste of hormonaal van het padje
maar het is ook natuurlijk gedrag van paarden

pas als het iets is wat gepaard gaat met plotse gedrags veranderingen (hengstengedrag)en het vaak gebeurt (meerdere malen per dag )zou ik me echt zorgen gaan maken

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 21:47

nee meerdere malen gebeurt het echt niet. het is echt, ALS ze het doet, 1x als ik der loslaat bij de rest van de 2 merries. maar ze mag nu helemaal niet meer bij die andere merries in de buurt komen, dus krijgt ze de kans niet eens en probeert het daarna niet meer ook.