mijn verzorgvolbloed

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

morgantj

mijn verzorgvolbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 19:42

Allereerst, excuseer me als deze topic verkeerd staat...
Sinds vandaag heb ik een volbloedje van 9jaar als verzorgpaard.
Het is 6maanden geleden dat de vorige verzorgster het paardje nog had gekomen berijden en borstelen..!
Vandaag heb ik dus de hele dag het paardje staan poetsen tot het blonk.
Morgen gaa ik opnieuw verzorgen, maar nu is mijn vraag, zou ik zondag al eens rustig proberen om hem te berijden??
Vandaag heb ik hem gelongeerd en dat ging heel goed.
Vanaf wanneer kan ik het beste weer met hem aan het werk?

bterlaan

Re: mijn verzorgvolbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:53

Ik zou zeggen: rustig aan, je moet het aftasten, hoe ver je kunt gaan. Ga eens wandelen, of leg er eens een zadel op en kijk, hoe hij regaeert. Misschien vindt hij dat alles wel verschrikkelijk leuk en kun je zo wegrijden, maar misschein is hij door de lange tijd nietsdoen wat heet geworden (stond hij op de wei, genoeg beweging?). Hij kent je nog niet en gehoorzaamt misschien nog nie toptimaal en mgeeerd weet jij ook niet, hoe hij reageert op bepaalde dingen. Probeer het uit, langzaamaan. Als je een goed gevoel hebt, ga je steeds een stapje verder. Dat kan heel snel gaan, maar je zult ook terugslagen beleven. Heb geduld, kijk en luister naar zijn lichaamstaal, leer hem kennen, tja, gewoon uitproberen dus. Als je aarzlet, wacht je gewoon nog evevn. ALs je denkt dat het wel gaat, gewoon proberen. Maar doe wel voorzichtig aan de eerste tijd. Kun je eerst in ee nbinnenbak wat proberen? Als je het goed doet, wordt dat een reuze leuke tijd! Veel plezier ermee!

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:40

Ben het eens met bterlaan. Rustig aan doen. Opzich heeft dit niks met het AV te maken. Als je niet weet wat er mee gedaan is zou ik niet zomaar dr op stappen. Voor je het weet ga je te ver en kun je opnieuw beginnen. En ik denk dat het ook slim is om eerst nog aan elkaar te wennen. Elkaar een beetje te leren kennen. En wat bterlaan ook zegt; Houd rekening met tegenslagen, het kan allemaal in een keer goed gaan, maar voor je het weet ga je te ver.

Veel succes en plezier er mee!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:32

AV-->OPG

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:30

Ik zou ook eerst het paardje wat beter leren kennen.
Vind het zelf heel belangrijk om een vertrouwensband met je paard te hebben.
Hij/zij moet het vertrouwen in jouw hebben dat jij hem goed leid.
Zou ook de eerste keer dat je gaat rijden iemand meenemen,en als het kan zal ik in een bak gaan rijden.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:22

Afgezien van hetgeen dat al door de anderen is gezegd, geeft de eigenaar toestemming ervoor? Ik neem aan dat deze het paard het best kent en kan zeggen wanneer jullie er klaar voor zijn. Ik zou in ieder geval zorgen dat de eigenaar erbij is als je vor het eerst gaat rijden Lachen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:25

K ga mee met de rest, maar nog een klein tipje: als het paard op de wei staat, borstel je best niet al te vaak, en ook niet te stevig. De ergste modder eraf is dan al voldoende Lachen

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:36

Ik ben nooit zo fijnzinnig, ik longeer 2 dagen zodat alle extra fut eraf is en de tweede of de derde dag stap ik erop.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:06

Twee dagen longeren? Hoe houd je dat zelf vol? Geen slapen, geen eten, of wissel je met iemand af? Of bedoel je soms twee dagen achter elkaar bv. een half uurtje of zo? Maar dan krijg je de fut er echt niet af, hoor, niet met een arabier. Ik heb nog nooit een arabier keren kennen, waar je de fut af kon longeren. integendeel: als ze warm worden, beginnen ze pas echt lekker te gaan.

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:54

Kan de eigenaar je niet helpen? Die kent zijn paard het beste lijkt me.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:38

gewoon rustig aan doen , geen raar gedrag ? > gewoon rustig er op stappen > doe maar een beetje of je een pony in rijd..
Weesgedulig en ga niet gelijk echt aan het werk.
Succes..

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:19

Ik zou wat langer wachten, longeren is wel goed om alvast een beetje conditie op te bouwen en om de energie kwijt te raken.

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:11

nee, ik zou er iig niet gelijk opstappen, maar eerst wandelen/longeren enz... Als alles goed gaat kan je gaan proberen te rijden.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:20

Misschien niet meteen opzadelen, maar zorgen dat er iemand naast loopt met halster en dat je der dan op gaat zitten en effe gaat wandelen. Knipoog

morgantj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:37

Bedankt voor al jullie reacties!
Ondertussen heb ik al gereden met het paardje en gaat zeer goed!
Ze heeft lange tijd niet gereden en dat voel je ook, maar het went...
Op aanraden van een aantal mensen heb ik voor haar een martingaal gekocht, gewoon puur voor de veiligheid aangezien ik geen piste heb en dus altijd moet in de bossen gaan rijden.
Vandaag heeft ze die voor het eerst aangehad en deed een beetje vreemd maar heb enkel e beetje gestapt met haar en dan terug naar de wei.

En jaa, Btw, die vraag als de eigenaar mss meer weet over het paardje, het is e paardje van een rijke meneer die totaal geen voeling heeft met paarden en alleen maar e paard wil omdat dat mooi oogt..

Grtjs Morgann & Indra