Wat kan er aan de hand zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xdutchyx

Wat kan er aan de hand zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 18:05

Hallo Bokkers,

Ik heb een probleem,
Mijn pony staat in een grote ruime stal met veel licht en ze heb alles wat ze wilt.
Maar sinds een tijdje wil ze haar stal niet meer in en later er ook niet meer uit.
Met veel geduld krijg je haar er naar een uur wel uiteindelijk in.
Aan haar trekken heeft geen zin, ze zet zichzelf gelijk in de Ho, en zet geen stap verder.
Ik heb een goede band met haar, en met vertrouwen gaat er er na een tijdje toch in.
Maar ik ben erg nieuwschierig wat er nu aan de hand is en waarom ze niet wilt, waarom ze bang is voor haar stal.

Heeft iemand anders dit ook eens meegemaakt?

Groetjesss[*]
Laatst bijgewerkt door xdutchyx op 28-12-07 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Re: Wat kan er aan de hand zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:12

Wij hebben ook een grote stal, een gezamelijke zegmaar. en mijn paard gaat er liever ook niet in, ze gaat wel als ik dat wil maar als ze mocht kiezen, stond ze toch liever in de wei. maar mijn paard staat alleen na het rijden op stal om even te eten en daarna gaat ze weer lekker in de wei. misschien vind jou paard het ook wel fijner in de wei.
nog even een tip om ze aan het lopen te krijgen:
uit balans trekken, dus zegmaar haar opzij trekken, dan moet ze wel lopen. dat helpt echt.
succes

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:41

Ze wil er als ik het goed begrijp ook niet meer uit? Heeft ze zich mischien een keer gestoten aan de deur?
Ik heb dit 2 keer eerder bij een paard gezien, nooit problemen totdat ze zich gestoten hadden.
Met mijn eesrste paard heb ik overgens ook wel iets dergelijks meegemaakt. Hij ging altijd braaf alle deuren door totdat ik op een nieuwe stal kwam. Wat we ook deden hij wilde zijn box niet in. Op een gegeven moment hebben ze de deur 10 cm breder gemaakt en toen was het over.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:16

Inderdaad, als ze er zowel niet meer in als niet meer uit wil, dan is de kans groot dat ze zich gestoten heeft of zich anderzins pijn gedaan heeft. Ik begrijp dat ze eerder wel zonder problemen ging, dus zal de deur op zich waarschijnlijk wel breed genoeg zijn.
Kunst is nu om haar vaak erin en eruit te halen, en haar elke keer te belonen, eventueel wat lekkers te geven. Zo word door de deur gaan weer leuk, ipv eng. Maar het vraagt wel veel geduld.

Ik zou overigens niet te veel gaan trekken en dwingen, wacht maar gewoon rustig af. Steeds kijken of ze weer een stapje vooruit wil doen. En zorg er voor dat ze netjes recht voor de deur staat, en rustig de box in loopt, omdat anders de kans groot is dat ze zich nog een keer pijn doet.

Succes er mee!

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:06

Denk ook dat je paard zich pijn heeft gedaan.
Mijn schoonouders hebben een haflinger die niet uit de bak durfde.
Zelfs als de poorten open waren ging hij er nog niet uit,terwijl aan de andere kant heerlijk groen gras stond.
Hij had ooit een klap stroom gehad toen die uit de poort liep.
Heeft heel wat geduld gekost om hem in te laten zien dat de poort niet eng was.
Mijn advies blijf rustig en ga niet lopen trekken met geduld kom je een heel eind.
Succes ermee.

Winnymootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:40

ik ken ee pony die dat ook heeft gedaan en ie hebben ze gewoon aan een longee lijn gedaan en zijn zelf in de stal gaan staan en steeds iets druk op de lijn gezet een maar een maar weken liep hij zond probleemen zijn stal weer in er uit.en dat deden ze ook als ze naar buiten wouden .hoop dat je er wat aan hebt

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:53

heeft je pony zich misschien een keer geschaaft toen hij de box inliep? Ik had het in het begin ook wel met mijn paardje (die wilde er niet meer uit) toen kon ik niet rustig de tijd nemen omdat mijn les begon. Toen heb ik hem ff in zijn buik geport (waar normaal ook je been licht) en zo liep hij door.
Het is natuurlijk beter als je goed de tijd neemt en zeker niet gaat trekken en/of hangen want dan win je nooit.
Succes!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:57

Inoterry schreef:
Ze wil er als ik het goed begrijp ook niet meer uit? Heeft ze zich mischien een keer gestoten aan de deur?
Ik heb dit 2 keer eerder bij een paard gezien, nooit problemen totdat ze zich gestoten hadden.
Met mijn eesrste paard heb ik overgens ook wel iets dergelijks meegemaakt. Hij ging altijd braaf alle deuren door totdat ik op een nieuwe stal kwam. Wat we ook deden hij wilde zijn box niet in. Op een gegeven moment hebben ze de deur 10 cm breder gemaakt en toen was het over.

Dat denk ik ook ^^ of mischien is het juist te licht ,

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:45

Ik dacht eigenlijk ook gelijk dat je pony zich miss heeft gestoten. Mijn paard wilde eerst ook niet haar stal in, maar dat lag er juist aan dat het te donker was, met licht wilde ze er wel in Haha!

adante_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:10

ik had dat ook en mijn pony vondt het eng in de stal misschien is er iets in de stal wat hij eng vindt en dan moet je hem overal effe laten kijken als hij op stal staat en misschien kom je er achter wat hij eng vindt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:56

Voor het niet-uit de box willen heb ik niet echt een idee, maar soms willen paarden niet in de box, omdat het daar vrij donker is, en paarden-ogen langere tijd nodig hebben om zich aan te passen aan licht-donker, dus kan het voor je paard lijken alsof ze een donkere "grot" inmoet. Na een tijd wennen haar ogen aan het licht-verschil en durft ze er dan wel in. Tis maar een ideetje natuurlijk (al ken ik wel enkele paarden waar dit de reden bij is) Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:00

Mijn pony heeft dit vroeger ook een keer gehad. Wilde van de ene op de andere dag de stal niet meer in. Ze heeft toen een nacht buiten gestaan, maar dat kon niet altijd dus moest er toch een oplossing komen. Ze heeft toen twee weken op een andere stal gestaan en toen ze weer thuis kwam liep ze er zo in. Maar de volgende dag precies hetzelfde liedje. Toen heeft de buurman geholpen 'met de bezem' en voila, probleem opgelost. Aanstellerij dus. Wil niet zeggen dat dit in jouw geval ook zo is maar je zult de pony er toch van moeten overtuigen dat ze de stal in moet.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:40

Wat als je beloont als ie wel in de stal is ?