Ik heb een probleempje met mijn merrie. Ik sta nu sinds 2 maanden op een stalling waar er een pad tussen 2 weien door loopt, via dit pad kan je naar buiten gaan om in het bos te rijden. In één van de weien die grenzen aan het pad staat steeds een hele groep paarden en aan de andere kant van de pad in die wei staat een 2-jarig hengstje. Nu met de groep is er geen enkel probleem, die kijken zelfs amper op als je passeert (ze komen hoogstens eens nieuwsgierig kijken aan de draad) maar het jonge hengstje is uiteraard nog erg speels en komt dikwijls richting de pad afgecrost terwijl je erover wandelt. Ook loopt hij dan de hele tijd met je mee (het is een pad van ongeveer een halve kilometer) en gaat hij bokken en rennen van speelsheid. Hij staat daar ook alleen, dus waarschijnlijk wil hij gewoon aandacht. Nu raakt mijn paard heel erg over haar toeren van het gedrag van dit hengstje. Het is zelfs zo erg dat mijn paard op dat moment 'vergeet' dat ik ernaast loop, ze gaat me voorbij, draait haar kont naar het hengstje en begint te stampen. De pad is maar zo'n 3 meter breed dus dit begint erg gevaarlijkte worden ivm benen in de draad. Er is ook te weinig plaats om je paard rondjes rond je te laten lopen, dus ze gaat me voorbij, ik moet haar 'omtrekken' en zien dat ik er terug voor geraak en dan gaat ze me weer voorbij. Wat ik ook doe, op dat moment kan ik mijn paard niet onder controle houden, ze raakt al gespannen als we aan de pad aankomen en als dan het hengstje afgecrost komt is het hek van de dam. Ik durf er nu niet meer passeren uit schrik dat ik straks zelf nog de klappen moet gaan opvangen of omver gelopen ga worden ofzo en heb besloten om langs de oprit van de boer te vertrekken en terug te komen maar in principe mag dit niet. Het is ook zo, hoe heftiger mijn paard reageert, hoe heftiger het hengstje wordt want hij heeft natuurlijk wat hij wil, aandacht. Aangezien ik er nog niet zolang sta, vind ik het ook wel vervelend om te gaan vragen of ze het hengstje op een andere wei willen zetten die niet aan de pad grenst.
Onder andere omstandigheden heb ik mijn paard vrij goed in de hand, ik leer haar immers alles aan de hand aan, zo maak ik hele boswandelingen met mijn paard aan de hand.
Heeft er iemand ook een soortgelijk probleem? En wat heb je eraan gedaan om het op te lossen?
Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven.